اکسیوس از پیشنهاد آمریکا به اسرائیل برای تهیه برنامه نظامی مشترک به‌ضد رژیم ایران پرده برداشت

Submitted on پ., 05/18/2023 - 10:20

مقامات آمریکایی، به رسانه اکسیوس گفته‌اند که چنین پیشنهادی بی‌سابقه است و برپایه‌اش همکاری نظامی میان آمریکا و اسرائیل، می‌تواند به‌گونه‌ای قابل توجه، ارتقا یابد.

آن‌ها افزودند که این پیشنهاد در جریان بازدیدهای اخیر ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور و مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی نظامی مرکزی آمریکا، از کشور اسرائیل، مطرح شده‌است.

بر پایه این گزارش، مقامات اسرائیل، تاکنون به این پیشنهاد با دیده تردید نگریسته‌اند، زیرا می‌ترسند که در صورت شکل گرفتن مشارکت، اگر آمریکا در موردی مخالفت کند، دست‌ اسرائیل برای اقدام به‌ضد «به‌ویژه تاسیسات هسته‌ای» جمهوری اسلامی بسته شود.

یک مقام ارشد تل‌آویو، در همین راستا گفت: اسرائیل این ایده را رد نکرد، اما خواستار توضیح شد تا معلوم بشود که «برنامه‌ریزی نظامی مشترک» در عمل به چه معناست.

اسرائیلی‌ها می‌خواهند بدانند که آیا این همکاری، در حوزه اطلاعات و تئوری‌ها محدود می‌ماند یا قرار است که به حوزه عمل و عملیات مشترک نیز گسترش بیابد.

از سوی دیگر اما یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که این پیشنهاد، به‌هدف اطمینان‌بخشی در مورد حمایت نظامی ایالات متحده از اسرائیل است، نه به‌منظور بستن دست‌های اسرائیل.

این مقام آمریکایی افزود: برنامه‌ریزی مشترک به این معنا است که هریک از دو طرف برنامه‌هایش را برای موارد احتمالی گوناگون، به‌اشتراک می‌گذارد. به این‌طریق هر دو کشور می‌توانند در مورد بهترین را‌ه‌های مواجه‌شدن با رویدادهایی که ممکن است در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه پدید بیاید، گفت‌وگو کنند.

سرهنگ فیلیپ ونچورا، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: «روابط میان ارتش آمریکا و اسرائیل بسیار نزدیک و راهبردی است». به‌گفته او، تعهد ایالات متحده در موضوع امنیت اسرائیل، ثابت و پابرجا است.

پیش‌تر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اظهار کرده بود که دولت جو بایدن برای مقامات جمهوری اسلامی روشن کرده‌است که هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد.

به‌گفته جیک سالیوان: جو بایدن، بارها تاکید کرد که در این راستا هر اقدامی را که لازم باشد، انجام می‌دهد، از جمله به‌رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل.

کاخ سفید به‌تازگی اعلام کرد که ارتش ایالات متحده، به‌دلیل «آزار و اذیت فزاینده کشتی‌های تجاری، توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران» قصد دارد که موضع دفاعی خود را در خلیج فارس تقویت کند.

همچنین ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا خبر داد که تصمیم گرفته‌است شمار گشت‌زنی را در تنگه هرمز، که یک آب‌راه مهم برای عبور کشتی‌های تجاری است، افزایش دهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز