افزایش فشار‌ها علیه دانشجویان ایران در آستانه سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و بازگشایی دانشگاه‌ها

Submitted on پ., 08/10/2023 - 08:37

شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده که نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی با دست‌کم دوازده دانشجوی دانشگاه تربیت‌مدرس در روزهای گذشته تماس تلفنی داشته است.

بر اساس گزارش این نهاد صنفی، این احضار‌ها اغلب بدون ذکر نام نهاد امنیتی تماس گیرنده و دلیل احضار دانشجو صورت گرفته‌اند.

همچنین در برخی موارد پس از آنکه تماس‌ها بی‌پاسخ ماندند، با خانواده‌ی دانشجو تماس گرفته‌ شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این باره نوشت: «این اقدامات در پی فرارسیدن سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و هراس سیستم سرکوب از اعتراضات دانشجویی و با انگیزه‌ی ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویان صورت گرفته است.»

این شورا یادآوری کرده که در سال گذشته نیز نهادهای امنیتی بارها به این حربه متوسل شدند و دانشجویان بسیاری را احضار و تهدید کرده و در نهایت آنان را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات، کردند.

این در حالی است که مطابق قانون، احضار تلفنی شهروندان هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد و احضاریه بایستی به‌صورت کتبی ابلاغ گردد و شهروندان هیچ‌گونه الزام قانونی و حقوقی برای پاسخ‌‌گویی به تماس‌های تلفنی نهادهای امنیتی و متعاقباً احضار تلفنی ندارند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور به دانشجویان توصیه کرده «با آگاهی از حقوق خود نسبت به این احضاریه‌های غیرقانونی عمل کنند».

علاوه بر این احضارها، صدور احکام سنگین قضایی علیه دانشجویان معترض نیز همچنان ادامه دارد.

به تازگی هستی امیری دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی و ضیا نبوی دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی افشاری که در تاریخ ۱۹ تیر ماه تشکیل شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران، دانشگاه‌های کشور یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بود و دانشجویان با سرکوب شدید حکومت مواجه شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز