افغانستان در شاخص جهانی تروریسم، آسیب‌پذیرترین کشور شناخته شد

Submitted on چ., 03/15/2023 - 13:00

شاخص جهانی تروریسم برای سال ۲۰۲۲ که از سوی ‌مؤسسه اقتصاد و صلح که در آسترالیا مستقر است، ترتیب شده و نشان می‌دهد که به ترتیب افغانستان، بورکینافاسو و سومالیا در صدر کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تروریسم قرار گرفته‌اند.

 

در این گزارش تاکید شده که فعالیت‌های تروریستی برخی دولت‌ها در مقابل شهروندان‌شان همانند طالبان را که اینک کنترول افغانستان را به دست دارند، شامل شاخص جهانی تروریسم نکرده‌اند.

در گزارش مؤسسه اقتصاد و صلح در این مورد توضیح داده شده که پس از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان در اواسط سال ۲۰۲۱، طالبان دیگر به عنوان گروه تروریستی طبقه‌بندی نشده و این یکی از دلایلی است که میزان حملات تروریستی در افغانستان ۷۵ درصد کاهش یافت، زیرا حملات این چنینی که توسط طالبان راه‌اندازی می‌شد، دیگر در محدوده شاخص جهانی تروریسم قرار نمی‌گرفت.

حملات و ناآرامی‌های پسین در ایران نیز سبب شده تا این کشور از جایگاه ۲۶ به جایگاه ۲۱ در فهرست کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تروریسم بالا آید.

در سال ۲۰۲۲، ایران گواه ۷ حمله تروریستی بود که درپی آن ۴۲ تن کشته شدند. مسئول ۲۹ درصد از این حملات و ۴۸ درصد از این تلفات، گروه داعش بوده است.

گزارش شاخص جهانی تروریسم همچنین گروه داعش را «مرگبارترین گروه تروریستی» در جهان لقب داده و به دنبال آن، به ترتیب، الشباب و لشکر آزادی‌بخش بلوچستان به عنوان دومین و سومین گروه‌های تروریستی خطرناک جهان معرفی شده‌اند.

در این گزارش گفته شده که در سال ۲۰۲۲، تلفات ناشی از تروریسم نیز به ۶۷۰۱ مورد کاهش یافته است که کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز