آخرین جلسه دادگاه توماج صالحی برگزار شد، صدور رای دادگاه ظرف یک هفته آینده

Submitted on Mon, 07/03/2023 - 05:43

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی در گفتگو با روزنامه هم‌میهن گفت که دومین و آخرین جلسه دادگاه موکلش در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به ریاست قاضی براتی برگزار شد. جلسه قبلی نیز روز ۲۸ خرداد پشت درهای بسته برگزار شده بود. او افزود: «تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته به ما ابلاغ خواهد شد».

وکیل این رپر معترض زندانی درباره ملاقات کوتاه خود با موکلش در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات اصفهان گفت: «حجم اتهامات فراتر از این بود که در نیم ساعت مقرر حتی بتوانیم یک‌یک اتهامات را برای موکل تبیین کنیم. افساد فی‌الارض، همکاری با دول متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام و دعوت به اغتشاش برخی از این اتهامات بود».

توماج صالحی در جریان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده بود. به گفته آقای رئیسیان، در روند رسیدگی به پرونده اجازه حضور اشخاص ثالث و خبرنگاران یا نمایندگان جامعه مدنی و همینطور خانواده موکل در دادگاه داده نشد.

خانم یه-وُن ری، نماینده حزب سوسیال دمکرات مجلس آلمان که کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده گرفته‌اند، در واکنش به برگزاری دادگاه پشت درهای بسته گفت: «رژیم از چه می‌ترسد؟»

او در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «دومین جلسه دادگاه توماج نیز به صورت مخفیانه و پشت درهای بسته برگزار شد. رژیم ایران از چه می ترسد؟ حکم توماج هر لحظه ممکن است اعلام شود. بنابراین، آگاهی را افزایش دهید و صدای او باشید».

The second court date of #Toomaj also took place in secret behind closed doors. What is the Iranian regime so afraid of? The verdict for Toomaj could be announced anytime now. So, raise awareness and make some noise for him. #FreeToomaj https://t.co/V7CifmWLpV

وکیل توماج صالحی درباره وضعیت موکل خود توضیح داد: «گرچه آقای توماج صالحی نزدیک به هشت ماه است که در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان نگهداری می‌شود اما به علت ویژگی‌های شخصیتی که دارد از نظر روحی و جسمی به خود مسلط بود و در دادگاه نیز توضیحات دقیق و واضحی ارائه کرد».

رئیسیان درباره برخی از اتهامات مطرح شده در پرونده علیه توماج صالحی توضیحاتی را به روزنامه هم‌میهن ارائه کرد: «مهمترین اتهامات عبارتند از افساد فی‌الارض موضوع ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی، با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است».

طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مفسد فی‌الارض، به «اعدام محکوم می‌شود».

به گفته رئیسیان، «اتهام دیگر همکاری با دولت متخاصم است. (...) مصاحبه با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است مصداق همکاری موکل با دولت کانادا تلقی می‌شود و از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم محسوب می‌شود در نتیجه این مصاحبه مصداق همکاری دانسته شده و همکاری هم مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است».

گفتنی است بر خلاف نظر دادگاه انقلاب اصفهان، از نظر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که مرجع اعلام و تشخیص متخاصم بودن یک دولت است، نه کانادا و نه هیچ کشور دیگری در گروه کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی نیستند.

توماج صالحی ۸ آبان سال گذشته در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. بازداشت این معترض و شرایط نگهداری او در زندان، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز