اداره فدرال امنیت داخلی آلمان یک گروه هکری ایرانی را به جاسوسی سایبری متهم کرد

Submitted on پ., 08/10/2023 - 12:38

اداره فدرال امنیت داخلی *آلمان روز پنجشنبه دهم اوت، ۱۹ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هکرهای ایرانی به طور مشخص در آلمان به جاسوسی سایبری اشتغال دارند.

بر اساس اطلاعیۀ منتشر شده، کارشناسان به این تشخیص رسیده اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه هکری ایرانی پشتیبانی می‌کند. از این گروه به عنوان *"شارمینگ کیتن" نام برده شده است.

هکرها و سپاه پاسداران

تارنمای هفته‌نامۀ اشپیگل در این مورد نوشته است: "اداره فدرال امنیت داخلی به افراد و گروه‌های ایرانی مخالف جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که هکرهای این کشور به طور مشخص علیه آن‌ها جاسوسی سایبری می‌کنند. این گروه ماموریت خود را از طریق حک کردن اطلاعات کامپیوترهای مخالفان پیش می برد".

سازمان امنیت داخلی آلمان در گزارش خود ننوشته است که گروه سایبری ایرانی به کدام نهاد جمهوری اسلامی ایران وابسته است، اما اشپیگل آنلاین می‌نویسد: "شرکت‌های فعال در حوزه امنیت سایبری و سرویس‌های اطلاعاتی غربی تردیدی در این مورد ندارند که هکرها با ماموریت سپاه پاسداران اقدام می‌کنند که ایالات متحده آمریکا آن را از سال ۲۰۲۲ تحریم کرده است".

به نوشته تارنمای اشپیگل، نام گروه سایبری موسوم به شارمنیگ کیتن مدت‌ها است در جهان غرب بر سر زبان ها افتاده است. در ماه دسامبر سال گذشته، سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که دو تن از همکاران این نهاد و ۱۸  فعال حقوق بشر، روزنامه نگار، دانشمند و دیپلمات دیگر هدف حملات سایبری هکرهای ایرانی قرار گرفته اند و سه مورد از این حمله ها موفق بوده است.

استفاده از هویت جعلی

چگونگی عملیات گروه هکری شارمینگ کیتن را سازمان امنیت داخلی آلمان و شرکت‌های امنیت سایبری چنین تشریح کرده اند: "هکرهای این گروه سعی می‌کنند با هویت جعلی که به سختی قابل تشخیص است به سراغ قربانیان بالقوه خود بروند".

هکرها در مواردی وانمود می‌کنند که با نهادهای غیردولتی یا روزنامه نگاران سرشناس در ارتباط هستند. سازمان امنیت داخلی آلمان از این روش به عنوان "هویت آنلاین ساخته  شده برای قربانی" نام برده است.

هکرها در قدم بعدی می‌کوشند قربانی را به شرکت در یک کنفرانس اینترنتی متقاعد کنند. اما لینکی که می‌فرستند قربانی را به گوگل یا مایکروسافت هدایت نمی کند، بلکه به سایت‌های موسوم به پوشینگ می برد.

در این موارد، اگر قربانی داده‌های آنلاین و رمز ورود خود را به دست بدهد، هکرها به هدف خود رسیده اند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این داده‌ها به پست های الکترونیکی، اطلاعات ضبط شده و سرویس های مسنجر قربانی راه یابند.

از جاسوسی فیزیکی تا جاسوسی سایبری

سازمان امنیت داخلی آلمان در سال‌های اخیر بارها نسبت به حضور فیزیکی جاسوسان وابسته به وزارت اطلاعات و لشگر قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در این کشور هشدار داده و اعلام کرده که گروه نخست علیه مخالفان و منتقدان رژیم تهران و گروه دوم علیه نهادها و شخصیت های نزدیک به اسرائیل جاسوسی می‌کنند.

اما این نخستین بار است که نهاد آلمانی از یک گروه سایبری مشخص نام می‌برد و به ایرانیان هشدار می‌دهد که مراقب اقدامات سایبری این گروه باشند.

* Bundesamt für Verfassungsschutz

* Charming Kiten

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز