۷۰ درصد درآمد خانوار به پای خرید خانه ریخته می شود! نیمی از کانادایی ها خرید خانه را به تعویق می اندازند

Submitted on پ., 04/07/2022 - 21:44

بازار مسکن کانادا که سال هاست داغ بوده، به نظر می رسد نشانه هایی از خستگی خریداران را نشان می دهد. بر اساس نظرسنجی Scotiabank در این هفته، کانادایی‌ها نسبت به زمان اوج پاندمیک احتمال کمتری برای خرید خانه دارند.

نگرانی در مورد افزایش هزینه های زندگی، نرخ بهره بالاتر، نوسانات در بازار سهام و عدم اطمینان اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، همگی رویای مردم را برای خرید خانه نابود می کنند.

تعداد کانادایی هایی که برنامه های خرید خانه خود را به حالت تعلیق در می آورند، دو برابر شده است. در نظرسنجی سال ۲۰۲۲، ۴۳ درصد گفتند که برنامه های خرید خانه را به حالت تعلیق در می آورند، در مقایسه این تعداد در سال ۲۰۲۱ سی و سه درصد و در سال ۲۰۲۰ بیست درصد بود.

جوانان به ویژه متضرر هستند
بیش از نیمی از کانادایی های ۱۸ تا ۳۴ ساله می گویند که شرایط اقتصادی کنونی به وضعیت مالی آنها آسیب رسانده و باعث شده تا خرید خانه را به تعویق بیندازند. ۹۰ درصد بر این باورند که قیمت مسکن در۱۲ ماه آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد و ۶۲ درصد منتظر کاهش قیمت ها قبل از خرید هستند.

قیمت مسکن طی سال گذشته با نرخ بی سابقه ای در سراسر کشور کاهش یافته است. آخرین شاخص قیمت مسکن RBC نشان می دهد که تنها سال ۱۹۹۰ بدتر از اکنون بوده است.

رابرت هوگ، اقتصاددان ارشد رویال بانک، گفت که چشم انداز استطاعت مالی بسیار بد است. او در این گزارش گفت: «افزایش سریع قیمت مسکن در چند ماه اول سال ۲۰۲۲، سطح بسیاری از خریداران مسکن را به سطوح غیرممکن رسانده است.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا در سال جاری باعث افزایش بیشتر هزینه های مسکن خواهد شد. رویال بانک انتظار دارد بانک مرکزی در سال جاری نرخ بهره را حداقل ۱۵۰ واحد افزایش دهد. هوگ می‌نویسد: «بدترین سطح توان خرید در تاریخ ممکن است اتفاق بیفتد و خریداران را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، در حال حاضر، خانوارهای ونکوور ۷۳/۹ درصد از درآمد خود را برای داشتن خانه خرج می کنند. این نرخ در تورنتو ۶۸/۶ درصد است. قیمت های بسیار بالایی که کانادایی ها برای مسکن می پردازند به این معنی است که نسبت به یک دهه قبل نسبت به افزایش نرخ بهره حساس تر هستند.

هوگ گفت که هر یک درصد افزایش در نرخ وام مسکن، پرداخت های ماهانه برای یک خانه ۷۷۵۰۰۰ دلاری را ۳۱۵ دلار افزایش می دهد که تقریباً دو برابر ۱۰ سال پیش است.

چنین شوکی فشار شدیدی بر خریداران مسکن وارد می‌کند و فشار نزولی قابل توجهی بر تقاضا وارد می‌کند.»

در نتیجه، نظرسنجی Scotiabank نشان داد که تقریباً ۶۰٪ از صاحبان خانه در سال ۲۰۲۲ ترجیح می دهند خانه خود را برای نوسازی به جای بازسازی خانه انجام دهند، در حالی که این رقم در اوج همه گیری ۵۶٪ بود.

تعداد بیشتری از کانادایی ها (۳۵ درصد) نیز در حال برنامه ریزی برای نقل مکان از شهرهای خود در سال جاری به منظور خرید مسکن بزرگتر با همان مقدار پول هستند که این رقم در سال گذشته ۲۹ درصد بود.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز