۱۱ گام مهم برای راه‌اندازی یک بیزینس فرنچایز در کانادا

Submitted on چ., 01/10/2018 - 15:11

۹۷ درصد فرنچایزهایی که در ۵ سال اخیر در کانادا تاسیس شده‌اند، هنوز دارند بیزینس می‌کنند


تیم هورتوز یکی از موفق‌ترین فرنچایزها در کاناداست

سرمایه‌گذاری در یک فرنچایز، راهی است که خیلی‌ها برای بیزینس کردن در کانادا انتخاب می‌کنند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد متوسط حق امتیاز انحصاری در کانادا ۲۵ هزار دلار است و به طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار سرمایه برای راه‌اندازی یک فرنچایز نیاز است. ۸۶ درصد فرنچایزهایی که در پنج سال گذشته در کانادا افتتاح شده‌اند، هنوز در حال فعالیت با همان مالک اولیه هستند و ۹۷ درصد آنها هم همچنان دارند به بیزینس خود ادامه می‌دهند.

کانادا یکی از بهترین کشورها برای استفاده از خدمات شرکت‌هایی است که بیزینس خود را به صورت فرنچایز (حق امتیاز انحصاری) توسعه می‌دهند. از تاسیس یک شعبه فست‌فود تا راه‌اندازی یک مرکز زیبایی و ماساژ، زمینه فعالیت شما می‌تواند متفاوت باشد.

این تصمیم می‌تواند برای شما حیاتی باشد. وارد شدن به دنیای سرمایه‌گذاری در فرنچایز، با خریدن خانه یا خرید و فروش سهام در بازار بورس، تفاوت‌های زیادی دارد. شما باید خصوصیات فردی مناسب با اداره یک شعبه از برندی معتبر را داشته باشید و در عین حال این قابلیت را داشته باشید که بیزینس خود را بر اساس برنامه‌ها و دستورات شرکت اصلی گسترش دهید.

این مطلب برای آنهایی است که در ذهن خود به خرید و راه‌اندازی یک فرنچایز فکر می‌کنند. شما در انتهای این مطلب با اصلی‌ترین قدم‌هایی آشنا می‌شوید که باید بردارید تا کارتان آغاز شود. در واقع این تازه مقدمات راه است.

آدم‌هایی که از کنار یک شعبه پیتزافروشی رد می‌شوند، معمولا دو دسته‌اند. دسته اول از بوی نان تازه و پنیر پیتزای تازه مدهوش می‌شوند و دسته دوم با خودشان می‌گویند: «من هم خیلی زود یک شعبه شلوغ و موفق تاسیس می‌کنم.» این مطلب درباره راهی است که دسته دوم باید طی کنند؛ از اولین تصمیم‌گیری‌ها تا چگونگی برگزاری مراسم افتتاحیه.

۱- خودتان را خوب بشناسید
راه‌اندازی فرنچایز چه جاذبه‌ای برای شما دارد؟ آیا آمادگی، رغبت و توانایی آن را دارید که در ساعات طولانی، از جمله آخر هفته‌ها و روزهای تعطیلات، کار کنید؟ آیا می‌توانید متعهد به پیروی از شیوه‌های از پیش‌تعیین‌شده‌ای در بیزینس باشید که تفاوت‌های اندکی در آنها هست (اگر اصلا تفاوتی وجود داشته باشد) اینها تنها چند نمونه از سوال‌هایی است که می‌باید پیش از آغاز فرایند فرنچایز، از خودتان بپرسید. هنگامی که احساس کردید آماده‌ی در پیش گرفتن این چالش هستید، می‌توانید به مرحله‌ی دوم بروید.

۲- مشاور امور فرنچایز شما را نجات می‌دهد
با آنکه این گام اختیاری است، ولی انجام آن توصیه می‌شود. با وجود تمام اطلاعاتی که به صورت آنلاین در دسترس است، هنوز هم استفاده از کمک یک مشاور فرنچایز برای کمک در طول فرایند تاسیس، ایده‌ی خوبی است. مشاوران فرنچایز از دانشی در این حوزه برخوردارند که به آنها اجازه می‌دهد موضوعات پیچیده‌ای مانند جنبه‌های حقوقی موافقت‌نامه‌ها و اسناد آشکارسازی را مرتب و دسته‌بندی کنند و به شما در فهم کامل‌تر آنها یاری رسانند. آنها همچنین می‌توانند شما را از گرفتار شدن در دام مشکلاتی که ممکن است بر سر راه‌تان قرار گیرد، باز دارند.

۳- تا می‌توانید تحقیق کنید
منطقه‌ی شما برای راه‌اندازی چه نوع بیزینس‌هایی مناسب است؟ آیا بیزینس مورد علاقه‌ی شما جزو این بیزینس‌های مناسب است؟ یادتان باشد که دولت‌های استانی و فدرال امکان دسترسی رایگان به آمارهای تجاری و سایر داده‌های مرتبط را فراهم می‌آورند.

با استفاده از اطلاعاتی که گرد آورده‌اید، موقعیت شخصی خود و فضای بیزینس منطقه را بسنجید و ببینید کدام سیستم فرنچایز می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد. وقتی که تعداد انتخاب‌ها را کاهش دادید، درخواست فرنچایز را به شرکت‌های مورد نظر خود ارائه دهید. پس از آنکه شرکتی شما را مناسب تشخیص داد، نسخه‌ای از سند آشکارسازی فرنچایز (FDD) خود را برایتان خواهد فرستاد که امکان نگاهی عمیق‌تر به سیستم بیزینس آنها را برای شما فراهم می‌سازد.

۴- در یک Discovery Day شرکت کنید
Discovery Day ملاقاتی مفصل و همه‌جانبه بین ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز و یک یا چند متقاضی دریافت حق فرنچایز است. این ملاقات می‌تواند در یک نمایندگی محلی اتفاق بیفتد، اما در بیشتر موارد، در محل دفتر شرکت صورت می‌پذیرد.

معمولا متقاضیان حاضر در جلسه در جریان حمایت‌هایی که شرکت ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز می‌تواند در اختیار آنها بگذارد، قرار می‌گیرند و این امکان را می‌یابند که سوالات خود را مطرح کنند. اگر جلسه در دفتر شرکت برگزار شود، معمولا بازدید از دپارتمان‌های مختلف شرکت و آشنایی با پرسنل شاغل در بخش آموزش و حمایت از فرنچایزها نیز در برنامه‌ی آن روز گنجانده می‌شود.

۵- سراغ دیگر شعبه‌ها بروید
در سند FDD شرکت مالک فرنچایز، فهرستی از دارندگان فعلی حق امتیاز سیستم نیز گنجانده می‌شود. چند تایی از آنها را که به شما نزدیک هستند پیدا کنید و سری به آنها بزنید. آیا آنها از خدمات حمایتی شرکت ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز رضایت دارند؟ آیا حقیقت بیزینس این شرکت با انتظارات اولیه‌ی فرنچایزها (از لحاظ مالی و سایر جنبه‌ها) مطابقت داشته است؟ سوالات دیگری نیز برای پرسیدن از نمایندگی‌های فعلی بیابید.

۶- مکان مناسب و تعیین سرنوشت بیزینس
اگر در منطقه‌ای با ترافیک پایین قرار دارید، یا بیزینس‌های مکمل در اطراف شما وجود ندارد، چگونه می‌خواهید مشتری جذب کنید؟ این فقط یکی از نکاتی است که هنگام انتخاب مکان مناسب برای فرنچایز باید مد نظر داشته باشید.

ارائه‌دهندگان فرنچایز در اسناد FDD پارامترهای مشخصی را برای منطقه‌ی شما تعیین کرده‌اند. علاوه بر این، بیشتر آنها در انتخاب محل نیز به شما یاری می‌رسانند. این مطلب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

اگر خودتان مکان مناسبی برای بیزینس انتخاب کنید، ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز باید محل انتخابی شما را تایید کند تا بتوانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

۷- کمک‌هزینه‌های مالی کانادا را بشناسید
پس از آنکه تحقیقات لازم را انجام دادید، هنگام آن است که تصمیم بزرگ را بگیرید؛ در کدام سیستم فرنچایز سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ وقتی تصمیم خود را گرفتید، از تمامی اطلاعات لازم برای کامل کردن طرح تجاری Business Plan و ارائه‌ی آن به وام‌دهندگان برخوردار خواهید بود.

گزینه‌های بیشماری برای تامین منابع مالی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید؛ از جمله وام‌های بانکی، وام تامین مالی کسب و کارهای کوچک کانادا Canada Small Business Financing loan، طرح‌های فدرال و استانی وام‌دهی و مانند اینها.

فراموش نکنید تا زمان رسیدن بیزینس‌تان به مرحله‌ی سوددهی، پول نقد کافی برای زندگی کردن در اختیار داشته باشید. حتی موفق‌ترین فرنچایزها هم ممکن است در ماه‌های اول راه‌اندازی سوددهی نداشته باشند.

۸- موافقت‌نامه را دقیق و باحوصله بخوانید
در حالی که بسیاری از ارائه‌دهندگان فرنچایز موافقت‌نامه‌ی سفت و سختی برای فرنچایز دارند، برخی از آنها نیز ممکن است برای مذاکره در مورد شرایط موافقت‌نامه، انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند. اگر ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز مایل به مذاکره در مورد برخی موارد بود (مانند پارامترهای اجاره)، بهتر است از وکیلی که تجربه‌ی کار در موارد مرتبط با فرنچایز داشته است، بخواهید که به شما در یافتن بهترین راه حل برای موقعیت ویژه‌ای که دارید، مشاوره بدهد.

اگر طرف ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز موافقت‌نامه‌ی سفت و سختی داشت، دلیلی برای نگرانی نیست. به یاد داشته باشید که فرنچایزها بر اساس یک سیستم معتبر و یکپارچگی برند کار می‌کنند. اتفاقا اگر موافقت‌نامه‌ی فرنچایز برند انتخابی شما بیش از اندازه انعطاف‌پذیر باشد، باید به فکر بررسی‌های بیشتر باشید.

۹- مجوز و بیمه؛ استفاده از قانون به نفع خود
هر صنعتی الزامات خاص خود را برای مجوزها و بیمه دارد. مقررات استانی و شهرداری نیز متفاوت هستند. شرکت ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز احتمالا اطلاعات لازم مرتبط با مجوزها و بیمه‌ برای فعالیت سیستم بیزینس خود را دارد. با وجود این، بهتر است با مقامات محلی نیز موضوع را در میان بگذارید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود نخواهد داشت. دو وبسایت خوب برای استفاده به عنوان مرجع در مورد اینکه چه مجوزها و بیمه‌ای ممکن است برای بیزینس‌های کانادایی الزامی باشد، عبارتند از Canada Business Network و Industry Canada’s BizPaL.

۱۰- استخدام را آغاز کنید
تعداد کارکنان لازم برای اداره‌ی بیزینس شما، به نوع فرنچایز بستگی دارد. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های فرنچایز برای کسانی که می‌خواهند بیزینسی برای خود داشته باشند، بخش آموزشی آن است. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز معمولا آموزش‌هایی را به شکل ترکیبی از کلاس‌های نظری و تجربه‌های عملی، دست‌کم برای فرد دریافت‌کننده‌ی فرنچایز و یکی از مدیران او، ارائه می‌دهند. نسخه‌ای از راهنمای فعالیت‌های فرنچایز نیز نوعا در این زمان ارائه می‌شود.

۱۱- یک افتتاحیه بدون نقص برگزار کنید
حالا وقت آن است که فرنچایز خودتان را افتتاح کنید! باید کاری کنید که مشتری‌های بالقوه‌ی شما از شروع به کار بیزینس‌تان باخبر شوند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی فرنچایز اغلب دستورالعمل‌هایی برای تابلوها، آگهی‌های بازرگانی و سایر ابزارهای بازاریابی دارند که باید به مرحله‌ی اجرا در آیند. این مطلب بدون اجازه از سایت آتش برداشته شده است.

برآورد هزینه‌ی این برنامه‌ها معمولا بخشی از هزینه‌های شروع به کار است که در سند FDD به آنها اشاره می‌شود.

بعضی از ارائه‌دهند‌گان فرنچایز قبل از «افتتاحیه‌ی اصلی» Grand Opening یک «افتتاحیه‌ی نرم»‌ Soft Opening برگزار می‌کنند. هدف از افتتاحیه‌ی نرم آن است که قبل از انجام فعالیت‌های تبلیغاتی و از راه رسیدن مشتری‌ها در تعداد زیاد، مشکلات بیزینس مورد نظر شناسایی و رفع شود. بعضی از ارائه‌دهندگان فرنچایز همچنین ترتیبی می‌دهند که در روزهای نخست افتتاح بیزینس، یک مربی از خود شرکت در محل فرنچایز حضور داشته باشد.

منبع
atash

بیشترین بازدید اخبار امروز