واکنش‌های تند آمریکایی‌ها به دیدار ترامپ با پوتین: شرم‌آور، ابلهانه، خائنانه

Submitted on س., 07/17/2018 - 22:07

واکنش‌های تند آمریکایی‌ها به دیدار ترامپ با پوتین: شرم‌آور، ابلهانه، خائنانه
نشست خبری مشترک دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در هلسینکی که مرحلۀ پایانی دیدار این دو رئیس جمهوری بود، خشم و واکنش‌های کم‌سابقه‌ای را در میان سیاستمداران هم‌وطن ترامپ ایجاد کرد. حتی بعضی از شخصیت‌های مهم جمهوری‌خواه هم به انتقاد از ترامپ برخاستند و رفتار او را مضرّ به حال آمریکا و به نفع روسیه دانستند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان که خود به حزب جمهوری‌خواه تعلق دارد از دونالد ترامپ خواست "بفهمد که روسیه متحد واشنگتن نیست"... او گفت هیچ تردید ندارد که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله داشته است.

دونالد ترامپ که در نشست خبری هلسینکی با پرسش‌های مکرر خبرنگاران در مورد احتمال مداخلۀ روسیه در انتخابات آمریکا مواجه شد، در پاسخ عملاً جانب روسیه را گرفت و حتی گفت که که مسئول بدی روابط مسکو و واشنگتن "حماقت ایالات متحده در طول سالیان گذشته بوده است."

ترامپ پس از دفاعی سرسری از دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش گفت که ولادیمیر پوتین "با قاطعیت، هرگونه دخالتی را در این زمینه (انتخابات آمریکا) نفی کرده است". ترامپ حتی تحقیقات مقامات قضائی کشورش را در این باره "فاجعه بار" توصیف کرد و گفت: "هیچ گونه تبانی در این زمینه (انتخابات) صورت نگرفته بوده است".

این در حالی است که سه روز قبل از دیدار پوتین – ترامپ، مراجع قضایی آمریکایی ١٢ مأمور اطلاعاتی روس را به دلیل جاسوسی رایانه‌ای و از جمله ربودن ایمیل‌های هیلاری کلینتون، مجرم شناختند.

ترامپ، قبل از عزیمت به هلسینکی اطمینان داده بود که در مورد این پرونده با ولادیمیر پوتین "قاطعانه" صحبت خواهد کرد. اما بعد از گفتگو با پوتین، دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک چنان سخن گفت که گویی همۀ تقصیرها متوجه خود آمریکایی‌هاست.

به نفع پوتین

سخنان ترامپ برای برخی سیاستمداران آمریکایی بهت‌آور بود. جان برنان که در دوران ریاست جمهوری اوباما رئیس سازمان سیا بود اظهارات ترامپ را "خیانت" دانست و نوشت: "سخنان ترامپ نه تنها ابلهانه، که تماماً به نفع پوتین بود. وطن‌پرستان جمهوری‌خواه! کجایید؟"

دان کوتس، رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی آمریکا نیز به دفاع از سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورش برخاست و گفت که این سازمان‌ها در مورد خطر مداخلۀ روسیه همیشه موضعی کاملاً روشن و صریح داشته و همچنان به ارائۀ اطلاعات در این باره ادامه خواهند داد.

جان مک کین، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه که هیچگاه علاقه‌ای به ترامپ نشان نداده است نوشت که دیدار ترامپ با پوتین یک "خطای فاجعه‌بار" بود، زیرا در این گفتگوها دونالد ترامپ "از کشورش دفاع نکرد".

لیندسی گراهام یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه وعضو کمیسیون نیروهای مسلح، سخنان ترامپ در نشست خبری را "نشانه‌ای از ضعف ایالات متحد آمریکا" تفسیر کرد و نوشت که ترامپ فرصت بزرگی را برای حساب خواستن از روس‌ها تلف کرد. به عقیدۀ آقای گراهام، ترامپ می‌بایست پوتین را در مورد مداخلات روسیه مؤاخذه می‌کرد.

جف فلاک هم که سناتور جمهوری‌خواه است، سخنان ترامپ را در حضور پوتین "خجالت‌آور" خواند. او در توئیتر نوشت: "باور نمی‌کردم که روزی رئیس جمهوری آمریکا را ببینم که در کنار رئیس جمهوری روسیه ایستاده و مسئولیت تهاجم‌های روسی را به گردن ایالات متحد می‌اندازد... واقعاً شرم‌آور است".

دموکرات‌ها هم طبعاً انتقادهای بسیار تندی علیه ترامپ ابراز کردند. چاک شامر، رئیس فراکسیون اقلیت دموکرات در مجلس سنا گفت که رفتار ترامپ "رقبای ما را تقویت، و در عوض دفاع ما و متحدان‌مان را تضعیف می‌کند".

آدام شیف عضو کمیسیون امنیت و اطلاعات مجلس نمایندگان هم گفت که ترامپ به پوتین "چراغ سبز" داد تا در انتخابات آیندۀ آمریکا دخالت کند. و بالاخره جو بایدن معاون پیشین باراک أوباما نوشت: "تملق گفتن دیکتاتورها منافع آمریکا را پیش نمی‌برد و فقط به امنیت ما ضرر می‌زند".

اتحادیۀ اروپا : مقاومت در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران آسان نیست


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا
اتحادیۀ اروپا با تقاضای آمریکا مخالفت کرد که از کشورهای اروپایی خواسته که جمهوری اسلامی ایران را از نظر اقتصادی منزوی کنند. فدریکا موگرینی، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با اعلام این مطلب افزود : برای حمایت از شرکت هایش در ایران در مقابل تحریم های آمریکا، اروپا ابزار حقوقی معینی تصویب کرده است.

نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا که این سخن را در پایان نشست وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو این اتحادیه ایراد می کرد، همچنین گفت که اروپا تدابیر لازم را برای بهره مندی ایران از نتایج اقتصادی لغو تحریم ها علیه این کشور اتخاذ کرده است. مصوبۀ اتحادیۀ اروپا همزمان با آغاز نخستین مرحله از تحریم های آمریکا علیه ایران از ششم اوت آینده به اجرا درمی آید.

با این حال، شماری از شرکت های بزرگ اروپایی از جمله شرکت فرانسوی "توتال" اعلام کرده اند که اگر از معافیت تحریم های آمریکا بهره مند نشوند به حضور خود در ایران خاتمه می دهند. دولت آمریکا مخالفت خود را با اعطای این معافیت ها اعلام کرده و خود فدریکا موگرینی اعتراف کرده است که به دلیل وزن سنگین اقتصاد آمریکا در اقتصاد جهانی مقاومت در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران آسان نیست. او گفته است : "نمی توانم بگویم که آیا تلاش های ما کفایت خواهد کرد یا نه. اما، ما همۀ کوشش مان را می کنیم که توافق اتمی با ایران از میان نرود، زیرا، پی آمدهای این نابودی برای همۀ فاجعه بار خواهد بود."

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، نیز در اظهاراتی جداگانه بر ضرورت فروش نفت جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است. او گفته است که اتحادیۀ اروپا، روسیه و چین در پی سازوکار مالی هستند که توانایی صادرات نفت ایران را تضمین کند.

۲٠ درصد نفت صادراتی ایران را کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا می خرند و ۷٠ درصد صادرات نفت ایران به چین و دیگر کشورهای آسیایی صورت می پذیرد.

فرانسوا هولاند : نباید در برابر ترامپ کوتاه آمد


فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه

فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، باعث بی نظمی جهانی و اختلاف در درون اروپا شده و دموکراسی ها را تضعیف می کند و به همین خاطر نباید در مقابل او کوتاه آمد. رئیس جمهوری پیشین فرانسه تأکید کرده است که باید در قبال رئیس جمهوری آمریکا از خود سرسختی نشان داد.

هولاند تصریح کرده است که "دونالد ترامپ به هیچ وجه آدم غیرارادی و نسنجیده ای نیست. بلکه او دارای استراتژی مشخصی است و نادیده گرفتن و انکار این مطلب باعث شده که امروز بهای سنگینی بپردازیم." فرانسوا هولاند در ادامه افزوده است : ساده لوحانه است اگر تصور کنیم که می توانیم ترامپ را مجاب یا اغوا کنیم. به گمان فرانسوا هولاند این راهبرد شکست خورده است.

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ادامه افزوده است که تلاش های کشورهای غربی برای تعدیل سخنان ترامپ نشانۀ بی بصیرتی است به ویژه وقتی که رئیس جمهوری آمریکا توافق اتمی با ایران یا توافق کنفرانس پاریس دربارۀ آب و هوا و یا توافقات تجاری را پاره می کند.

فرانسوا هولاند، رفتار ترامپ را در قبال آنگلا مرکل و ترزا می تحقیرآمیز و تحریک کننده خواند که به گفتۀ او از سوی رهبران اروپایی پاسخی درخور دریافت نکرد.

فرانسوا هولاند افزوده است که در واقع با متحدی روبرو هستیم که مخالف اروپا و چندجانبه گرایی و حتا دموکراسی است. فرانسوا هولاند تأکید کرده است که دونالد ترامپ می خواهد میان کشورهای اروپایی شکاف ایجاد کند و حتا اتحادیۀ اروپا را از بین ببرد. هولاند رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرده که می خواهد نهادهای بین المللی ای نظیر ناتو، یونسکو، سازمان ملل و سازمان جهانی تجارت را نابود کند.

فرانسوا هولاند همچنین اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را در کنفرانس خبری مشترکش با ولادیمیر پوتین مورد سرزنش قرار داد. او گفت : اظهارات ترامپ در این کنفرانس خبری در خصوص دخالت های روسیه در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوعی پنهان کردن تاریخ بود. زیرا او همتای خود را از هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا تبرئه کرد و چهرۀ یک رئیس جمهوری ضعیف را به نمایش گذاشت. در پایان فرانسوا هولاند دونالد ترامپ را رهبر جهانی پوپولیسم توصیف کرد.

فرانسه: واشنگتن تمامی خواسته‌های اروپاییان را برای معافیت از تحریم رد کرده است


استیون منوچین وزیر خزانه داری و مایک پمپئو وزیر خارجۀ آمریکا

به گفتۀ مقامات وزارت اقتصاد فرانسه، تمامی تقاضاهای دولت‌های فرانسه و آلمان و بریتانیا در جهت معافیت شرکت‌هایشان از تحریم‌های آمریکا و امکان ادامۀ فعالیت در ایران از سوی واشنگتن رد شده است.

روز سه‌شنبه ١٧ ژوئیه/٢۶ تیر، یکی از مقامات وزارت اقتصاد فرانسه که نام برده نشده گفت که "نه مایک پمپئو وزیر امور خارجه و نه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، پاسخ مثبتی به نامۀ ما ندادند".

بیش از یک ماه قبل دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای مشترک به واشنگتن، خواهان معافیت شرکت‌هایشان از تحریم‌های آمریکا شده بودند. منظور شرکت‌هایی هستند که از زمان اجرایی شدن برجام (١۶ ژانویه ٢٠١۶) فعالیت خود را در ایران آغاز کرده‌اند (یا قرارداد بسته‌اند).

اما آمریکایی‌ها به صورت کتبی به هر سه کشور پاسخ داده‌اند که هیچ نوع معافیتی برای شرکت‌های اروپایی قائل نیستند. واشنگتن در پاسخ خود تأکید کرده که "به جای تشویق بازرگانی، ما خواهان جلوگیری از فعالیت‌های بدخواهانۀ ایران هستیم".

مقامات آمریکایی همچنین پاسخ داده‌اند که از نظر آنان بانک مرکزی ایران دارای مشروعیت نیست. آنان خواسته‌اند که بانک‌های اروپایی ارتباط خود را با بانک مرکزی ایران قطع کنند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز