دفاع از رایگان شدن واکسن جدید بیماری خطرناک زونا در میان سالمندان

Submitted on Mon, 01/15/2018 - 19:12

مدافعان سالمندان کانادایی از دولتهای ایالتی خواستارند که هزینه واکسن جدید برای پیشگیری بیماری پوستی زونا، بیماری بسیار دردناکی که نتایج ناخوشایندی را به بار می آورد، باید رایگان شود.

این واکسن جدید جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری زونا، ZOSTAVAX نام دارد که البته هنوز دقیقا میزان اثربخشی آن در پیشگیری از این بیماری بویژه درمیان سالمندان گزارش نشده است. واندا موریس معاون دفاع از حقوق سالمندان از انجمنCARP، که قبلا بعنوان عضو انجمن افراد بازنشسته کانادا شناخته میشد اعلام کرد: زمانیکه دولت تاثیر این بیماری کشنده (زونا) را در میان مردم میبیند، ضروری است که به این مسئله توجه جدی نشان دهد باشد. انجمن CARP به تلاش خود جهت پوشش رایگان افراد برای استفاده از واکسن ZOSTAVAX ادامه میدهد. اما تاکنون تنها انتاریو قادر بوده است که افراد 65 تا 70 را پوشش دهد. در حال حاضر این سازمان حمایتی به دنبال پرداخت رایگان برای بیماری پوستی زونا از طریق برنامه های بهداشت استانی است که هزینه آن با احتساب هزینه پخش این داروخانه حدودا 244 دلار میباشد.

بوریس افزود: ارزشش را دارد که برای این واکسن هزینه کنیم، چراکه با توجه به بار مالی زونا بر روی افراد، خانواده هایشان و سیستم مراقبت سلامت و همچنین درد فیزیکی که مردم از ان رنج میبرند، کسانی که به این بیماری مبتلا میشوند ممکن است که کارشان را از دست بدهند یا در انجام کارهای روزانه و مراقبت از عزیزانشان مثل همسر یا کودکان با مشکل مواجه شوند. ویزیت پزشک یا بستری شدن نیز هزینه ای برای سیستم سلامت محسوب میشود.

تخمین زده شده که سالانه 130,000 نفر کانادایی به این بیماری مبتلا هستند و هرچه مسن تر شوند، احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد و از اثرات منفی شدیدتری رنج میبرند. واکسن های جدید برای مقابله با این نبرد برای محافظت میانسالان از بیماریهای قابل پیشگیری از سوی پزشکان توصیه میشود. و استفاده آن بیشتر به افراد مسن تر پیشنهاد میشود. این واکسن در 2 دوز به فاصله چند ماه زده می شود.

دکتر Allison Mc Geer میکروبیولوژیست در بیمارستان Mount Sinai در تورنتو اظهار داشت: قطعا این واکسن جدید اولین واکسنی است که بنظر میرسد برای افراد بسیار مسن موثر باشد که این مسئله قابل توجهی است. آزمایشات نشان داد که اثر این واکسن بر بیماری زونا بدون توجه به سن شخص بالای 90 درصد میباشد.

زونا یا شینگریکس عفونت بسیار دردناکی است که که هر کسی که در گذشته آبله مرغان داشته به این بیماری مبتلا میشود – همان ویروس مولد آبله مرغان است که میتواند برای سالها خاموش بماند و بعدها بشکل بیماری زونا دوباره فعال شود. از علائم این بیماری میتوان به درد شدید، خارش، جوش و تاول اشاره کرد که به مدت چند هفته یا حتی چند ماه در بدن باقی میماند. برای برخی این بیماری به شدت پیشرفت میکند که نوع مزمن آن post- herpetic نامیده میشود که با درد همراه است و ممکن است سالها طول بکشد و بروی حس بینایی و دیگر حواس بیمار تاثیر بگذارد.

سخنگوی وزارت بهداشت انتاریو در ایمیلی اعلام کرد "هر بار واکسن های جدید به بازار میآیند وزارت خانه آنها را در زمینه بودجه خود در چارچوب برنامه ایمن سازی بررسی میکند. هزینه و مدرک علمی در میان این عوامل مورد توجه قرار میگیرد. پیشنهاداتی از سوی کمیته مشورتی ملی مبنی بر ایمن سازی واکسن های مرجع نیز مورد توجه قرار میگیرند و NACL هنوز بر پایه زونا سنجیده نشده است. وی افزود: تمام این عوامل باید قبل از ایجاد هر گونه تغییر در بودجه صورت گیرد.

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز