حمله‌های هوایی آمریکا علیه سوریه با همراهی بریتانیا و فرانسه؛ هشدار ترامپ به روسیه و ایران

Submitted on جمعه, 04/13/2018 - 22:42

آمریکا همراه با بریتانیا و فرانسه به اهدافی در سوریه حمله کرده است.

شام‌گاه جمعه به وقت واشنگتن، بامداد به وقت دمشق، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها آمد و اعلام کرد حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، "به اهدافی بوده است که با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه" مرتبط هستند.

این حمله‌ها در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی اخیر به دوما است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اعلام این حمله‌ها، به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بردارند.

بعد از نطق رئیس‌جمهور آمریکا، رهبران بریتانیا و فرانسه هم اعلام کردند که به نیروهای نظامی‌شان در این باره دستور حمله داده‌اند.

صدای انفجارهای متعددی در دمشق شنیده شده و از شرق پایتخت سوریه دود به آسمان بلند شده است.

حمله دوما که شنبه گذشته رخ داد، به گفته سازمان بهداشت جهانی تا ۷۰ نفر کشته داشته است و حدود ۵۰۰ نفر در آن آسیب دیده‌اند، واکنش تند و ابراز انزجار غرب را در پی آورد اما حکومت سوریه، و دو هم‌پیمان‌اش روسیه و ایران، وقوع این حمله را انکار کرده یا نیروهای مخالف را متهم کرده‌اند که مسئول آن بوده‌اند.

صدای انفجارهای متعددی در دمشق شنیده شده و از شرق پایتخت سوریه دود به آسمان بلند شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نطقش به ایران و روسیه هم هشدار داد که دست از حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بردارند.

پیش از آن دولت آمریکا گفته بود شواهدی که در دست دارند "با درجه خیلی بالا از اطمینان" است اما هم‌چنان در حال بررسی ترکیب مواد شیمیایی "استفاده‌شده در این حمله" است.

دقایقی بعد از نطق دونالد ترامپ، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم اعلام کرد که به نیروهای نظامی این کشور دستور حمله داده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کرده که به نیروهای این کشور دستور حمله داده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفته است "هیچ راه عملی دیگری به جز حمله نظامی وجود نداشت".

با این حال او تاکید کرده که هدف از این حمله‌ها "دخالت در جنگ داخلی سوریه و تغییر رژیم نیست."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نطقش گفت هدف از این حمله "ایجاد یک مانع بازدارنده علیه تولید، گسترش و استفاده از تسلیحات شیمیایی است".

سوریه تکذیب کرده است که حمله به دوما کار آن بوده است. روسیه هم کل ماجرا را صحنه‌سازی خوانده و هشدار داده بود که حمله کشورهای غربی می‌تواند به آغاز یک جنگ منجر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نطقش گفت: "هیچ مقدار از خون یا ثروت آمریکایی‌ها نمی‌تواند خاورمیانه را از مشکلاتش پاک کند. ما سعی‌مان را می‌کنیم ولی سرنوشت این منطقه در دست مردم خودش است."

دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی و هم در ماه‌های گذشته بارها از هزینه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ساعتی بعد گفت این دور از حمله هوایی به سوریه تمام شده است ولی اگر باز هم حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، آمریکا باز حمله خواهد کرد.

قبل‌تر دونالد ترامپ در نطقش گفت این حملات تا وقتی که حکومت سوریه را از حملات شیمیایی باز دارد، ادامه پیدا می‌کند.

پنتاگون می‌گوید قبل از این حمله‌های هوایی آمریکا و فرانسه و بریتانیا به سوریه، هیچ هماهنگی‌ای با روسیه نشده و به جز هماهنگی‌های همیشگی برای پرهیز از درگیری در آسمان سوریه، از پیش به آنها اطلاعی نداده‌اند.

تصویر آرشیوی از نشست مشورتی رئیس‌جمهوری آمریکا با اعضای شورای امنیت ملی و مقامات نظامی
ساعاتی پیش آمریکا گفت هم‌چنان در حال بررسی ترکیب 'مواد شیمیایی استفاده‌شده در حمله دوما' است. ساعاتی پیش از آن دبیرکل سازمان ملل درباره 'بازگشت جنگ سرد' هشدار داده بود.

هدر نوآرت، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، در جلسه روزانه خبری‌اش گفت که ایالات متحده شواهدی "با درجه خیلی بالا از اطمینان" در دست دارد که حمله اخیر دوما، یک حمله شیمیایی بوده و حکومت سوریه مسئول آن است.

روز شنبه قرار است به دعوت حکومت سوریه و همین‌طور روسیه، یک گروه بازرسی از سازمان منع تسلیحات شیمیایی وارد سوریه شوند تا شواهدی از محل حمله ادعایی جمع کنند.

بحث در کاخ سفید بر سر مقیاس واکنش نظامی
پیش از این گزارش‌هایی از اختلاف‌نظر در سطح بالای دولت آمریکا بر سر نوع این واکنش‌ها رسیده بود.

گفته می‌شد وزارت دفاع آمریکا حامی حمله‌هایی مقطعی و محدود است اما خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و همین‌طور جان بولتون، مشاور تازه او در حوزه امنیت ملی، حامی حمله‌های گسترده‌تری هستند.

این‌طور که گزارش شده، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، درباره پی‌آمدهای حملات گسترده به سوریه محتاط بوده و درباره امکان بالاگرفتن درگیری‌ها هشدار داده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال از قول منابع مطلعی که اسم نبرده، نوشته است در جلسه‌های تصمیم‌گیری در کاخ سفید، دونالد ترامپ گفته که می‌خواهد در این حمله‌ها، به ایران و روسیه هم ضرب شست نشان دهد.

دبیرکل سازمان ملل: جنگ سرد بازگشته است
رهبران آمریکا، بریتانیا و فرانسه در مورد اقدامات تنبیهی علیه سوریه مشورت کردند
کابینه بریتانیا اقدام نظامی در سوریه را مورد بررسی قرارمی‌دهد
کوربین: دولت بریتانیا منتظر دستورات ترامپ درباره سوریه است

آمریکا و هم‌پیمانان‌اش خواستار واکنش سریع‌تر به حمله دوما هستند؛ دبیرکل سازمان ملل درباره افزایش تنش‌ها هشدار داده است.
هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ سرد
ساعاتی پیش در روز هم در آغاز جلسه شورای امنیت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افزایش تنش‌های جهانی بر سر بحران سوریه هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است که "جنگ سرد، با قدرت بازگشته است". ‌‌‌‌

در همین جلسه، روسیه و آمریکا یک بار دیگر مواجهه پرتنشی بر سر سوریه داشتند.

سفیر روسیه در سازمان ملل مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا به مخالفان مسلح بشار اسد در "خلق این صحنه‌سازی" کمک کرده‌اند؛ اتهامی که بریتانیا آن را قویا تکذیب کرده و آن را "بی‌شرمانه" خوانده است.

سرگئی نبنزیا، سفیر روسیه در شورای امنیت، در این جلسه خطاب به نیکی هیلی، سفیر آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال بهانه‌کردن حمله شیمیایی ادعایی در دوما است تا برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه اقدام کند. او هرگونه اقدام نظامی از سوی آمریکا را نقض آشکار قوانین بین‌المللی ارزیابی کرد.

اما خانم هیلی با رد ادعای روسیه گفت اگر آمریکا و متحدانش اقدامی نظامی علیه دولت بشار اسد کنند نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی نبوده‌اند بلکه برای دفاع از منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که نص قوانین بین‌المللی است اقدام کرده‌اند.

خانم هیلی مدعی شد که ارتش سوریه تا کنون ۵۰ حمله شیمیایی علیه مردم کشورش انجام داده است.

پیش از جلسه شورای امنیت هم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود ماجرای حمله شیمیایی در سوریه جعلی است و با کمک یک سازمان اطلاعاتی خارجی به اجرا گذاشته شده است.

آقای لاوروف مدعی است کارشناسان روسی که از شهر دوما بازدید کرده‌اند، هیچ اثری از مواد شیمیایی در این شهر نیافته‌اند.

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین با اشاره به حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ و حمله ائتلاف بین‌المللی به لیبی در سال ۲۰۱۱ گفته است که "خدا نکند در پی تجربه‌های لیبی وعراق، اقدام ماجراجویانه دیگری در سوریه در جریان باشد."

وزیر خارجه روسیه هشدار داده است که حتی کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی در سوریه می‌تواند موج جدیدی از آوارگان را به راه اندازد و افزوده است که "تعیین ضرب‌الاجل و تهدید به گفتگو، به یافتن راهی برای حل بحران کمک نمی‌کند."

ابرناو جنگی هری ترومن آمریکا در راه خلیج فارس است
ساز و برگ نظامی آمریکا و هم‌پیمانان
یک راه دست‌رسی نظامی اصلی آمریکا و هم‌پیمانان‌اش به سوریه، دریای مدیترانه است که سوریه در شرق آن قرار دارد.

در حال حاضر ایالات متحده ناو دونالد کوک را در دریای مدیترانه دارد. موشک‌های کروز روی این ناو می‌توانند اهدافی را در سوریه بزنند.

جنگنده‌های بریتانیایی مستقر در قبرس می‌توانند از چنین حمله‌ای پشتیبانی کنند.

فرانسه هم کشتی نظامی آکیتن را در شرق مدیترانه دارد و همین‌طور جنگنده‌های رافائل که در اردن مستقر اند.

زیردریایی‌های آمریکا و بریتانیا هم که به موشک‌های هدایت‌پذیر کروز مجهز اند، در منطقه هستند.

در همین حال ابرناو جنگی ترومن آمریکا هم دو روز پیش از بندری در شرق آمریکا راهی خلیج فارس شده است.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز