جنگ پروتئین در کانادا / احتمال تورم 3.5 درصدی قیمت مواد غذایی به دلیل تغییر رژیم غذایی مردم در سال آینده

Submitted on جمعه, 12/07/2018 - 18:40

جنگ پروتئین در کانادا / احتمال تورم 3.5 درصدی قیمت مواد غذایی به دلیل تغییر رژیم غذایی مردم در سال آینده
جنگ پروتئین در کانادا – بنابر یک مطالعه سالانه، قیمت مواد غذایی سال 2019 در کانادا حدود 3.5 درصد افزایش می‌یابد با این وجود قیمت گوشت و غذاهای دریایی ارزان‌تر می‌شود.

به نقل از سی بی سی، در سال‌های اخیر قیمت گوشت و غذاهای دریایی افزایش زیادی داشته‌اند اما با افزایش گرایش مردم به غذاهای گیاهی و کاهش تقاضا، قیمت محصولات گوشتی روند کاهشی داشته است.

نویسندگان این رخداد را «جنگ پروتئین» نامیده‌اند که در آن حبوبات و غلات جایگزین گوشت در رژیم غذایی مردم آمریکای شمالی شده و مصرف گوشت را به شدت پایین آورده است به گونه‌ای که سال گذشته مردم کانادا در مقایسه با سال 2010 حدود 94 میلیون کیلوگرم کمتر گوشت مصرف کرده‌اند.


جنگ پروتئین کانادا احتمال تورم
Vegetable prices are projected to rise by 4-6 per cent, according to the Canada Food Price Report for 2019. Isaac

رخداد جنگ پروتئین و یک مطالعه نیز اخیرا نشان داده که رستورانهایی با فرآورده‌های ارگانیک و استفاده کمتر از محصولات گوشتی در کانادا رشد چشمگیری داشته و هر روز فست فودهای بیشتری به جمع ورشکستگان می‌پیوندند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط یک مرکز دانشگاهی در کانادا، پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 قیمت گوشت حدود 3 و غذاهای دریایی حدود 2 درصد کاهش یابد اما در مقابل این کاهش قیمتها، در برخی مناطق 4 تا 6 درصد قیمت گوشت و محصولات دریایی از سبزیجات گران‌تر هم می‌شود.

با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود سال آینده یک خانواده 4 نفره کانادایی بابت هر روزغذا تقریبا 33 دلار و سالانه حدود 12.157 دلار باید برای غذایشان هزینه کنند.
این افزایش قیمت در مقایسه با افزایش حدود 1.8 درصدی قیمت مواد غذایی در سال 2018، یک مقدار بیشتر است و البته پیش از این نیز افزایش 1 تا 3 درصدی مواد غذایی پیش‌بینی شده بود.

پیش‌بینی می‌شود قیمت رستورانهای نیز کمی بیش از 2018 افزایش یافته و خانواده‌ها به پرداخت حدود 14 دلار بیشتر برای خرید غذا در سال 2019 مجبور باشند.

بنابر نظر محققان اقتصاد مواد غذایی دانشگاه‌های دالهاوس و گلف عوامل متعددی از جمله تغییرات آب و هوایی، خرده فروشی‌ها و تغییرات در عرضه و تقاضهای مواد غذایی روی قیمت آنها تاثیرگذارند.

سیمون سومگی ، یکی از گزارشگران قیمت مواد غذایی گفت: کاملا مشخص است که تقاضای مردم برای مصرف سبزیجات افزایش یافته است.
وی افزود: ما شاهد ظهور تغییرات محسوسی در بازار هستیم. زنان زیر 35 سال که مسئول رژیم غذایی خانواده هستند به سمت گیاهخواری گرایش پیدا کرده‌اند که تاثیر زیادی بر سیستم غذایی کانادا گذاشته است.

این محقق تصریح کرد: در مجموع هدایت این راه با جوانهاست مخصوصا اگر بدانیم 63 درصد « وگانها » زیر 38 سال دارند. این بدان معنی است که تغییرات زیادی در ذائقه خانواده‌های جوان به وجود آمده است.

همچنین بنابر دو تحقیق همزمان دانشگاهی که در سپتامبر 2018 که از حدود 1067 کانادایی بالای 18 سال تهیه شده است، 32 درصد کانادایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که درصدد هستند طی 6 ماه آینده مصرف گوشت‌شان را پایین بیاورند.

البته این فقط زنان نیستند که به گیاهخواری گرایش پیدا کرده‌اند بلکه مردان نیز بیش از پیش به غذاها روی آورده‌اند و دیگر مثل سابق تمایل زیادی به غذاهای گوشتی ندارند. بر همین اساس رژیم کودکان نیز عوض شده و بجای گوشت جانشین‌های گوشت به آنها داده می‌شود.

نحوه مشارکت دولت کانادا در حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) چگونه است؟
چرا حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت، بصورت معمول در کانادا تحصیل کودکان در مقاطع ابتدایی تا پایان دبیرستان در مدارس دولتی رایگان است ولی برای تحصیلات تکمیلی باید شهریه پرداخت شود.

گرچه دانشجویان مقیم کانادایی نسبت به دانشجویان غیر کانادایی از تخفیف قابل توجهی برای شهریه دانشگاه بهره‌مند می‌شوند ولی هم‌چنان هزینه‌های تحصیل بسته به رشته تحصیلی بسیار زیاد می‌شود؛ و حتی گاها باید برای تحصیل در دانشگاه‌های شهرهای دور، از محل زندگی هزینه اقامت و خورد و خوراک را نیز به شهریه افزود.

برنامه ی پس‌انداز تحصیلی ثبت شده یا حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان در کانادا – RESPs چیست؟

حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) که توسط دولت کانادا حمایت می‌شود که امکان سرمایه گذاری در تحصیلات تکمیلی برای کودکان زیر 18 سال را تامین می‌کند.

حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) اجازه می دهد که والدین در بدو تولد جهت هزینه‌های آتی فرزندان خود پس‌انداز کنند، این درحالی‌ست که دولت کانادا هم در این روش پس‌اندازی مشارکت می‌کند.

والدین می‌توانند حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) را به شکلی که سود ده باشد، باز کنند.

نحوه مشارکت دولت کانادا در حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) چگونه است؟
با باز کردن حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) دولت کانادا هم مبالغی را به این حساب واریز می‌کند که به میزان سرمایه گذاری والدین و نیز میزان درآمد خانواده متفاوت خواهد بود.

این مبلغ در طول مدت سرمایه گذاری (یعنی از زمان شروع تا زمانی‌که سن کودکان به 17 سال برسد) حداکثر 7200 دلار از جانب دولت فدرال و الباقی مشارکت توسط دولت‌های استانی در کانادا خواهد بود.

ممکن است میزان این مبالغ در آینده تغییر کند. روش محاسبه کمک مالی دولت دارای شرایط وپیچیدگی‌هایی است که با میزان مشارکت والدین در طرح حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند.

اگر شما قصد دارید برای آینده‌ی فرزند خود اقدامی عملی داشته باشید، نخستین قدم آن است که بصورت جدی و منظم پس‌انداز را آغاز کنید، در انتخاب حساب پس‌انداز تحصیلی دقت کنید، چراکه انتخاب نوع این حساب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با انتخاب بهترین شرایط مشارکت امکان دریافت تمام یا بخشی از کمک‌های دولتی را کسب نمایید.

سمیه میریوسفی مشاور حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان در کانادا

نحوه و زمان برداشت از حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs)
زمان برداشت از این حساب در سن 18 سالگی کودکان می‌باشد که موجودی این حساب را تنها می‌توانید برای تحصیلات عالی فرزندتان هزینه کنید، اما در نحوه باز پرداخت موسسات مختلف تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

اگر تنها برای یکی از فرزندان خود این حساب را باز کرده‌اید می‌توانید موجودی آن‌را با دیگر فرزند خود نیزتقسیم کنید. نکته مهم در آن‌ست که این موضوع از طرف دولت پذیرفته شده است اما روش این‌کار بستگی به موسسه مالی انتخابی شما دارد.

سئوال – اگر به هردلیلی فرزندان شما تصمیم به ادامه تحصیل نداشته باشند، چه باید کرد؟
شما می‌توانید بخشی را که دولت در حساب پس‌انداز تحصیلی کودکان (RESPs) مشارکت کرده را برگردانید و الباقی مبلغ حساب را برداشت کنید و بابت سود حساب هم مالیات بدهید.

اخبار مونترال (کوتاه) / از هشدار انقراض خرس‌ها و عذرخواهی شهردار تا حمله هکرها به 5 سازمان و میلیون‌ها دلار صرف کمک به مهاجرین

هشدار کانادا در رابطه با انقراض خرس‌های قطبی
کمیته کارشناسان حیات وحش کانادا درباره خطر ناپدید شدن خرس‌های قطبی در قطب شمال هشدار دادند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، با ذوب‌شدن یخ‌های قطب شمال این شکارچیان بزرگ دچار مشکلاتی شدند و ممکن است جمعیت آنها کاهش یابد.

« گراهام فوربس» رئیس کمیته رسیدگی به وضعیت حیات وحش در حال انقراض کانادا در بیانیه‌ای گفت: در حال حاضر ذوب‌شدن یخ‌ها باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار فک‌ها دچار مشکل شوند.

وی افزود: پیش‌بینی‌های تابستان طولانی بدون یخ در قطب شمال نشان می‌دهد که خرس‌های قطبی شکار بسیار سختی را در پیش خواهند داشت.

دو سوم خرس‌های قطبی جهان در کانادا زندگی می‌کنند که بر اساس آمار سال 2011 تعدادشان بالغ بر 15 هزار و 500 راس است.

کمیته رسیدگی به وضعیت حیات وحش در حال انقراض کانادا همچنین نسبت به کاهش جمعیت ماهی‌های آزاد جویبار در امتداد سواحل اقیانوس آرام و درخت زبان گنجشک سیاه است که دو میلیارد درخت در منطقه Great Lakes در حال نابودی هستند هشدار داد.

عذرخواهی شهردار مونترال برای سخنرانی به زبان انگلیسی
والری پلانت، شهردار مونترال به دلیل سخنرانی به زبان انگلیسی در روز چهارشنبه عذرخواهی کرد.

به نقل از سی تی وی، او با بیان این مطلب گفت: فرانسوی زبان مادری من است و من افتخار می‌کنم که در بزرگ‌ترین شهر فرانسوی زبان در آمریکای شمالی به این زبان صحبت می‌کنم.

مرگ نوجوان کشته شده توسط پلیس همچنان در ابهام
به نقل از سی تی وی، خانواده نوجوانی که پسر نوجوانشان مورد هدف شلیک پلیس قرار گرفته و کشته شده دنبال علل این موضوع بوده و از Surete du Quebec خواستار توضیح شدند.

آنها می‌گویند پسر آنها Riley Fairholm هفده ساله در ساعات اولیه روز 25 جولای توسط SQ کشته شده است.

Tracy Wing، مادر این نوجوان می‌گوید: خیلی برای من سخت است که به عکس او نگاه کنم و خاطرات و چشمان آبی و زیبای اور ار به خاطر بیاورم.

او می‌افزاید: من طی 5 ماه گذشته، 10 سال پیر شدم و وزن زیادی از دست دادم. این حادثه برای خانواده ما خیلی سنگین بود.

در زمان حادثه اداره تحقیقات کبک (Quebec’s Bureau of Independent Investigations) گفته بود که این پسر مسلح بوده و پلیس را تهدید کرده است با این وجود خانواده او همچنان از آنچه رخداده بی خبر هستند.

کشته شدن یک ایرانی کانادایی در مرکز پلیس موریسبرگ آنتاریو به ضرب گلوله – بابک سعیدی به دست پلیس کشته شد!

حمله سایبری به 5 سایت سازمان بهداشت و درمان مونترال
پنج سایت سازمان بهداشت و درمان مونترال مورد حملات سایبری قرار گرفتند.

به نقل از سی تی وی، این حملات سایبری توسط وزارت بهداشت و درمان شناسایی و پیگیری شد. به گفته کارشناسان این وزارت خانه هیچگونه اطلاعاتی از بیماران در پی این حمله سایبری فاش نشده است.

سایت‌های هک شده در این حمله سایبری عبارتند از :

CIUSSS du Centre-Ouest-de-l’Ile-de-Montreal
CIUSSS du Centre-Sud-de-l’Ile-de-Montreal
CIUSSS du Nord-de-l’Ile-de-Montréal
CIUSSS West Central Montreal
Portail Santé Montreal
در حال حاضر وب‌سایت‌ها در دسترس قرار دارند.

رئیس سرویس امنیتی کانادا: تهدیدات سایبری چالشی بزرگتر از تروریسم است

: رونمایی از برنامه کمک 24 میلیون دلاری شهردار مونترال به تازه‌واردین
شهرداری مونترال از برنامه‌ ۲۴ میلیون دلاری برای کمک به مهاجران تازه‌وارد رونمایی کرد.

به نقل از سی بی سی ، « والری پلانت »، شهردار مونترال، روز چهارشنبه از کمک 24 میلیون دلاری برای تازه واردین رونمایی و اعلام کرد: درتلاشیم طی سه سال آینده در رابطه با اشتغالزایی، مسکن ، خدمات شهری و کارهای قانونی مهاجرین تازه وارد اقدامات مهمی را انجام دهیم.

او با عنوان اینکه این طرح برای اولین بار در شهر در حال اجرا است و بر همین اساس حدود 12 میلیون دلار از طرف استان و 12 میلیون دلار از طرف شهر (جمعا 24 میلیون دلار) برای این امر تخصیص می‌یابد.

بر اساس طرح جدید مونترال، این شهر میلیونها دلار را به ارائه خدمات به مهاجرین تخصیص خواهد داد.

شهردار مونترال در این رابطه 6 منطقه شهری متمرکز خواهد بود که عبارتند از : Montreal North, Anjou-Saint-Léonard, Ahuntsic-Cartierville, Pierrefonds-Roxboro-Saint-Laurent, Villeray–Saint-Michel–Parc-Extension and Côte-des-Neiges–Notre-Dame-de-Grâce.

بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد جمعیت کبک رو به کاهش است / آمارهای تکان دهنده از کبک
بنابر گزارش مرکز آمار کبک، سال گذشته جمعیت کبک فقط یک درصد رشد کرده است.

به نقل سی تی وی، میزان رشد جمعیت کبک در مقایسه با سایر استانهای کانادا پایین‌تر بوده و نشان دهنده کاهش رشد جمعیت در کبک است.

بنابر گزارش مرکز آمار کبک، سال 2017 حدود 83 هزار و 900 نوزاد در کبک متولد شده‌اند که سه درصد از سال 2016 کمتر بوده است. نرخ باروری در کبک نیز که طی یک دهه بالاتر از میانگین کانادا بود اکنون کمتر از میانگین کشور شده است.


جمعیت کبک روند کاهش بحران
Members of the the crowd watch the annual St-Jean-Baptiste Day parade in Montreal, Wednesday, June 24, 2015. THE CANADIAN PRESS/Graham Hughes

سال گذشته حدود 52.400 مهاجر از سایر کشورها و کانادا به کبک آمده‌اند که از این میان 8900 نفر پس از مهاجرت به استان کبک به سایر استانها رفته و 6500 نفر از ساکنین کبک این استان را به مقصد سایر استانهای کشور ترک کرده‌اند.

این موضوع بدان معناست که در مجموع سال گذشته حدود 37000 نفر به کبک مهاجرت کرده‌اند که باز هم نسبت به میانگین مهاجرتی کانادا درصد کمی است.

با این وجود به تازگی دولت کبک اعلام کرده است که تعداد مهاجران خارجی را 10 هزار نفر کاهش می‌دهد.
از طرف دیگر هر ساله تعداد افراد سالمند و متوفی کبک هم رو به ازدیاد است از جمله سال 2017 حدود 66.300 نفر در این استان فوت شده‌اند.

در نتیجه اینکه جمعیت کبک در حال حاضر 22.6درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است و سالهای آینده کمتر هم می‌شود.
بر اساس گزارش سالانه موسسه آمار کبک (Quebec Institute of Statistics)همچنین مشخص شده است که سال 2017 حدود 22.900 ازدواج در کبک به ثبت رسیده که متوسط سنی آنها نیز بالا بوده است.

گفتنی است در سال ۲۰۱۷ بین ۲۴٫۲۰۰ تا ۲۶٫۳۰۰ پرونده برای متقاضیان حرفه و تخصص کبک اختصاص داده شده و ظرفیت پذیرش در گروه بیزنس نیز تعداد ۳٫۶۰۰ تا ۳٫۹۰۰ پرونده تعیین شده است.

با این حال کارشناسان معتقدند که چنانچه روند نزولی جمعیت کبک ادامه پیدا کند این استان از لحاظ اقتصادی و نرخ رشد جمعیت با بحران جدی در سالهای آینده روبرو است.

تهدید به بمب‌گذاری در ایستگاه مترو مونترال (ژان تلون) / مترو موقت تعطیل شد
یک فرد ناشناس تهدید کرد که ایستگاه مترو ژان تلون را بمب‌گذاری می‌کند. فردی در ایستگاه فریاد می‌کشید اینجا بمب است.

به نقل از لاپرس، یک فرد ناشناس از این بمب‌گذاری خبر و پلیس در حال حاضر مشغول تحقیقلت راجع به صحت و سقم این موضوع است.

بر همین اساس شرکت حمل و نقل مونترال STM از سرویس شرایط اضطراری (emergency service intervention) و پلیس در این رابطه درخواست همکاری نموده است.

بمب‌گذاری مترو مونترال تهدید
PHOTO OLIVIER JEAN, ARCHIVES THE PRESS

به گفته منابع آگاه، یک فرد در ایستگاه فریاد می‌زده است که اینجا یک بمب است.

پلیس نیز در حال بازرسی و چک کردن بعضی از بسته‌ها است. به گفته پلیس SPVM، با توجه به تهدید بمب‌گذاری صورت گرفته توسط یک شخص بررسی‌ها انجام شده ولی تا زمان تهیه این خبر هیچ موضوعی برای اطلاع رسانی وجود ندارد.

این اقدامات از ساعت 15:25 شروع شده و حداقل تا ساعت 16 ادامه داشته است. بر همین اساس در خط نارنجی مترو، بین ایستگاه Berri-UQAM و Henri-Bourassa حمل و نقل متوقف شده است.

خطوط آبی نیز تحت تاثیر این رویداد بین ایستگاه‌های Snowdon و Saint-Michel فعلا تردد متوقف شده است.

گفتنی است که با توجه به شرایط پیش آمده سرویس ویژه اتوبوس‌رانی در ایستگاه Berri-UQAM و Henri-Bourassa برقرار شده است. همچنین سرویسهای مشابهی بین ایستگاه های Snowdon و Saint-Michel با اتوبوس برای شهروندان قرار دارد.

منبع
internet

بیشترین بازدید اخبار امروز