جزئیات اجرای قانون بی‌طرفی مذهبی دولت کبک

Submitted on س., 10/24/2017 - 21:30

by بخش خبر | Oct 24, 2017

quebec-niqab-bill62-bus
در پی بحث‌ها و انتقادهای شدیدی که از هفته گذشته، پس از تصویب قانون «بی‌طرفی مذهبی دولت کبک»، معروف به قانون۶۲، ابراز شده، وزیر دادگستری کبک روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات اجرای قانون جدید را اعلام کرد.
خانم Stephanie Vallée، گفت ارائه و دریافت خدمات دولتی و عمومی با چهره آشکار، فقط در مدت زمان ارتباط مستقیم ارائه کننده و استفاده کننده خدمات شامل این قانون می شود.
وزیر دادگستری کبک سه دلیل اصلی برای ضرورت آشکار کردن چهره ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات عمومی و دولتی عنوان کرده است:
– تضمین کیفیت برقراری ارتباط میان افراد
– سهولت کنترل و شناسایی هویت افراد
– تضمین امنیت شهروندان
براساس جزئیات ارائه شده توسط وزیر دادگستری کبک، یک فرد با چهره پوشیده می‌تواند در فضای یک کتابخانه عمومی باشد و از قفسه کتاب‌ها و خدمات در دسترس همگان استفاده کند. اما همین شخص وقتی بخواهد کتابی از کتابخانه قرض بگیرد یا خدمت خاصی را تقاضا کند، باید چهره خود را برای کتابدار یا شخصی که خدمتی به او ارائه می‌کند باز و آشکار کند.
همین فرد با چهره پوشیده، اگر برای استفاده از خدمات پزشکی به بیمارستان یا سازمان خدمات پزشکی عمومی مراجعه کند، هنگام ثبت نام و صحبت با کارکنان بخش خدمات پزشکی باید چهره خود را آشکار کند. اما پس از ثبت نام و پایان ارتباطش با مأمور ارائه کننده خدمات می‌تواند در همان فضا چهره خود را پوشیده نگهدارد.
همچنین فردی با چهره پوشیده هنگام سوار شدن به اتوبوس یا وسایل نقلیه عمومی باید چهره خود را برای راننده اتوبوس آشکار کند، اما در طول مسیر می‌تواند چهره خود را پوشیده نگهدارد.
وزیر دادگستری کبک تأکید کرد قانون ۶۲ در مورد افرادی که در فضای عمومی خیابان یا پارک چهره پوشیده دارند، ضمانت اجرایی ندارد.
به گزارش کنیدین پرس قانون «بی‌طرفی مذهبی دولت» کبک، ۱۰ سال پس از اعلام نتایج گزارش کمیسیون بوشارد– تیلور، در مورد بررسی و تطبیق تفاوت‌های فرهنگی در استان کبک تنظیم و تصویب شده است.
خبر مربوطه
تصویب قانون ممنوعیت ارائه خدمات دولتی و عمومی به زنان نقاب‌دار در کبک
ترودو: دولت نمی‌تواند به زنان بگوید چه بپوشند و چه نپوشند
واکنش نخست وزیر انتاریو به تصویب قانون بحث‌انگیز بی‌طرفی مذهبی دولت کبک
وزیر دادگستری کبک تأکید کرده است قانون ۶۲، فقط شامل زنان مسلمان که از نقاب یا برقع استفاده می‌کنند، نمی‌شود. بلکه همه افرادی که با کلاه یا پارچه یا ماسک و عینک‌های دودی چهره خود را از دیگران پنهان می‌کنند نیز مشمول این قانون هستند.
در همین حال نتایج یک نظرسنجی انجام شده در اوایل ماه جاری در استان کبک، توسط مؤسسه نظرسنجی Angus Reid نشان می‌دهد ۸۷ درصد از مردم استان کبک با اجرای قانون ۶۲، کاملاً موافق هستند.
وزیر دادگستری کبک در واکنش به انتقادهایی که از نقاط دیگر کانادا توسط سیاستمداران و نهادها و مردم عادی نسبت به قانون ۶۲ ابراز شده، گفته است این انتقادها عادی هستند، چون استان کبک یک «حق جدید» ایجاد کرده است.
به گفته خانم Vallée، قانون۶۲، از بررسی همه دادگاه‌ها عبور خواهد کرد و به اجرا گذاشته خواهد شد و خود او با «چنگ و دندان» از آن دفاع می‌کند.
اگر قانون جدید تصویب شده توسط پارلمان کبک، در کانادا بیسابقه است، در چند کشور اروپایی قوانین مشابهی در سال‌های اخیر تصویب و به اجرا گذاشته شده است.
در کشورهای فرانسه، بلژیک و اتریش استفاده از هر پوششی که چهره افراد را در فضای عمومی بپوشاند، ممنوع است. کشور دانمارک اخیراً یک لایحه قانونی در این زمینه به پارلمان ارائه کرده است.
در کشور آلمان اما، کارمندان دولت و افرادی که خدمات ارائه می‌کنند باید چهره آشکار و قابل دیدن داشته باشند، در حالیکه استفاده کنندگان از خدمات می‌توانند هر پوششی که مایلند داشته باشند.

منبع
Persian mirror

بیشترین بازدید اخبار امروز