تهران: اجازه نخواهیم داد که عربستان روابط ایران و پاکستان را خدشه‌دار نماید

Submitted on س., 02/19/2019 - 20:47

ایران پاکستان عربستان سعودی تروریسم
تهران: اجازه نخواهیم داد که عربستان روابط ایران و پاکستان را خدشه‌دار نماید
به دنبال سوءقصد تروریستی در استان سیستان و بلوچستان که به مرگ ٢٧ عضو سپاه پاسداران انجامید و بعد از اینکه تهران دولت پاکستان را در این کشتار دخیل دانست، اینک مقامات دو کشور تلاش می‌کنند تا از افزایش تنش پرهیز نمایند. در این میان، ایران، مقصر اصلی را عربستان معرفی می‌کند.


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه
ایرنا
روز سه‌شنبه ٣٠ بهمن/١٩ فوریه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت: "قطعاً این هوشیاری و درایت بین دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد که مقامات کینه‌توز سعودی نتوانند با سوءاستفادۀ شیطانی از حوادث اخیر، روابط تهران و اسلام‌آباد را خدشه‌دار نمایند".

او افزود: "ایران و پاکستان درک عمیق و درستی از روابط همسایگی خود دارند و توقع ایران از پاکستان برخورد قاطع‌تر با گروه‌های تروریستی است که خاک این کشور را برای طراحی، هدایت و انجام عملیات تروریستی علیه ایران استفاده می‌کنند".

خانم رفعت مسعود سفیر پاکستان در تهران نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا، بدون این که از کشور خاصی نام ببرد گفته است: "نیروهای خارجی وجود دارند که به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند. ما نباید اجازه دهیم آنها موفق شوند". وی افزود: "حدود ٣٠ سال است که جنگ در افغانستان جریان دارد. طبعا چنین اتفاقاتی در مرزهای مشترک افغانستان و ایران و پاکستان رخ می‌دهد"

با اینحال محمد پاکپور فرماندۀ نیروی زمینی سپاه پاسداران در حاشیۀ مراسم گرامیداشت کشته‌شدگان سوءقصد تروریستی استان سیستان و بلوچستان گفت: "دو نفر از عناصر تیم تروریستی پاکستانی بودند و عامل انتحاری نیز فردی به‌نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود و یک فرد دیگر از پاکستان نیز در تیم حضور داشت".

اما خبرگزاری تسنیم که به نزدیکی با سپاه پاسداران شهرت دارد صریحاً می‌نویسد که "عربستان برای تخریب روابط ایران و پاکستان تلاش می‌کند".

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از پیرمحمد ملازهی "کارشناس مسائل شبه قاره" می‌نویسد: "عربستان تلاش می‌کند که پاکستان را وارد جریان ضد ایرانی کند. در واقع اتحادی بین آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات به وجود آمده که احتمالاً ضلع بعدی آن پاکستان خواهد بود".

یک روز قبل شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان تأکید کرده بود که "ما هرگز اجازۀ ایجاد مشکل برای ایران را نخواهیم داد".
او اطمینان داد که "همکاری‌های امنیتی پاکستان و ایران در آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ما حاضریم با اطلاعاتی که ایران در اختیار ما قرار می‌دهد علیه هر گروهی که امنیت کشور همسایه را تهدید می‌کند عملیات انجام دهیم".

لهستان: دولت اسرائیل باید پوزش بخواهد
به دنبال اختلافاتی که میان مقامات اسرائیلی و لهستانی بر سر اتهام "ضد یهود بودن" لهستانی‌ها بالاگرفته، ورشو اعلام کرد که عذرخواهی دولت اسرائیل را انتظار می‌کشد.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا هنگام شرکت در کنفرانس ورشو، به قربانیان نازیسم در اردوگاه آشویتس ادای احترام کرد
Reuters
سخنان اخیر اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجۀ اسرائیل مبنی بر این که خصلت "ضد یهودی بودن لهستانی‌ها با شیر مادر به آنان منتقل می‌شود"، باعث شد که اختلافات میان دولت لهستان و اسرائیل ناگهان به مرحلۀ انفجار برسد. روز سه‌شنبه ١٩ فوریه/٣٠ بهمن، معاون وزیر خارجۀ لهستان گفت: "مقامات اسرائیلی به خاطر این حرف‌ها باید پوزش بخواهند".

یک روز قبل، نخست‌وزیر لهستان تصمیم گرفته بود که هیچ نماینده‌ای به اجلاس ویسگراد نفرستد و سرانجام این اجلاس که قرار بود در بیت‌المقدس برگزار گردد، لغو شد.

روز سه‌شنبه، رئیس دفتر نخست‌وزیر لهستان نیز هشدار داد که اگر اسرائیلی‌ها عذرخواهی نکنند "روابط دو کشور واقعاً سرد خواهد شد".

با اینحال یکی از وزرای دولت لهستان سعی کرد که از شدت دعوا بکاهد و به رسانه‌های فرانسوی گفت که روابط دو کشور فقط دچار تنش شده وگرنه "لهستان مهم‌ترین طرف اروپایی اسرائیل به شمار می‌آید".

اما یکی از رهبران اپوزیسیون لهستان به اسم پاول کوکیز، مقصر اصلی را وزیر خارجۀ این کشور می‌داند و معتقد است که علت اصلی اختلافات، ناتوانی وزیر خارجه لهستان در برگزاری صحیح و موفق کنفرانس ورشو بوده است. این کنفرانس که قرار بود به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری کند، در نهایت با اقبال بین‌المللی مواجه نشد. هنگام برگزاری همین کنفرانس بود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل حرف‌هایی در بارۀ همکاری لهستانی‌ها با آلمان نازی زده بود که به مقامات ورشو سخت گران آمد.

به دنبال بالا گرفتن اختلافات، نخست‌وزیر لهستان به طور ضمنی اعتراف کرد که جنجال‌ها انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی نیز دارد و گفت: "همگی باید نفس عمیقی بکشیم و صبر کنیم تا انتخابات (اسرائیل) بگذرد. همچنین باید صبر کنیم تا انتخابات پارلمان اروپا هم بگذرد و بعد، در نیمۀ دوم سال جاری، به گفتگو و موضوع برگزاری نشست گروه ویسگراد بازخواهیم گشت". انتخابات اسرائیل روز ٩ آوریل/٢٠ فروردین ١٣٩٨ و انتخابات پارلمان اروپا از روز ٢٣ مه/٢ خرداد ٩٨ برگزار خواهد شد.

لهستان که در آغاز جنگ دوم توسط آلمان نازی اشغال شد، نزدیک به ۶ میلیون از جمعیت خود را در این جنگ از دست داد که تقریباً نیمی یهودی بودند. مسئلۀ همکاری یا عدم همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها یکی از موضوعات حساس تاریخ اروپاست که پیوسته مورد بحث بوده است.

پاکستان تهدید کرد که به حملۀ احتمالی هند پاسخ می‌دهد
عمران خان، نخست وزیر پاکستان، آمادگی خود را برای همکاری با هند دربارۀ عملیات انتحاری هفتۀ گذشته در کشمیر اعلام کرد و در عین حال افزود که به حملۀ احتمالی هند نیز پاسخ خواهد داد. در نتیجۀ عملیات انتحاری هفتۀ گذشته در منطقه کشمیر دست کم چهل شبه نظامی هند کشته شدند.


عمران خان نخست وزیر پاکستان
REUTERS/Thomas

عمران خان، در سخنان امروزش از دهلی نو خواست که مستندات خود را در خصوص دست داشتن پاکستان در عملیات انتحاری کشمیر ارایه کند. پیشتر نخست وزیر هند، نرندرا مودی، تهدید کرده بود که مسببان سوءقصد انتحاری کشمیر بهای سنگین اقدام خود را خواهند پرداخت.

گروه "جیش محمد" که مقر آن در پاکستان است مسئولیت انفجار انتحاری اخیر در کشمیر را برعهده گرفته است. این عملیات خونین ترین اقدام تروریستی از سال ١۹۸۹ به این سو به شمار می رود. ارتش هند سه شنبه نوزدهم فوریه اعلام کرد که سه تن از اعضای گروه "جیش محمد" از جمله فرماندۀ عملیاتی این گروه را کشته است.

یک فرماندۀ ارتش هند نیز گفته است که گروه "جیش محمد" ساخته و پرداختۀ ارتش پاکستان و سرویس های اطلاعاتی این کشور است. هند همواره دولت اسلام آباد را به حمایت مخفیانه از جدایی طلبان کشمیر و اقدام های نظامی و تروریستی آنها متهم کرده است.

در واکنش، نخست وزیر پاکستان گفته است که عامدانه از پاسخگویی به اتهامات دهلی نو خودداری کرده به ویژه اینکه عملیات انتحاری کشمیر با سفر ولیعهد عربستان به پاکستان و سپس به هند همزمان بوده است. در این حال، وزیر امور خارجۀ پاکستان در پیامی خطاب به دبیر کل سازمان ملل توجه او را نسبت به افزایش تنش میان هند و پاکستان و تهدیدهای نظامی دهلی نو علیه اسلام آباد جلب کرده است. در پی استقلال هندوستان، منطقۀ کشمیر میان هند و پاکستان تقسیم شد. در منطقۀ تحت کنترل دهلی نو ۵۰۰ هزار سرباز هندی مستقر هستند و به همین دلیل کشمیر هند نظامی ترین نقطۀ جهان به شمار می رود.

امانوئل ماکرون: فکر نمی کنم که جرم انگاشتن "صهیونیسم ستیزی" راه حل مناسبی باشد
حمله گروهی از جلیقه زردها روز شنبه و در جریان چهاردهمین تظاهرات آنان به آلن فینکل‌کروت، فیلسوف فرانسوی یهودی تبار و از اعضای آکادمی فرانسه با واکنش گسترده سیاستمداران فرانسه، احزاب سیاسی و سازمان های مبارزه با نژاد پرستی در فرانسه روبرو شده است. برای مبارزه با افزایش اعمال یهودی ستیزانه در این کشور، حدود ۲۰ حزب سیاسی فرانسه با ابتکار حزب سوسیالیت این کشور برای یک تجمع اعتراضی در عصر روز سه شنبه در میدان جمهوری (رپوپلیک) پاریس فرا خوان داده اند. در حالی که احزاب سیاسی خود را برای تجمع عصر امروز در پاریس آماده می کنند، انتشار خبر اهانت و تخریب ۸۰ مقبره در گورستان "کاتزِنهایم" یهویان در آلزاس در شرق فرانسه بر ابعاد نگرانی ها در باره گسترش یهودی ستیزی در جامعه فرانسه افزوده است.


انتشار خبر اهانت و تخریب ۸۰ مقبره در گورستان "کاتزِنهایم" یهویان در آلزاس در شرق فرانسه بر ابعاد نگرانی ها در باره گسترش یهودی ستیزی در جامعه فرانسه افزوده است.
Frederick FLORIN / AFP

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به همراه "ریشار فِران" و "ژرار لارشه" روسای دو مجلس نمایندگان و سنای فرانسه عصرامروز در مراسم یادبود "هولوکاست" در پاریس شرکت می کند.

امانوئل ماکرون در برابر خبرنگاران امروز گفت که در مراسم یادبود "هولوکاست" شرکت می کند برای اینکه گزندهایی که از طریق یهودی ستیزی و انکار هولوکاست در تاریخ فرانسه ایجاد شده را یادآوری کند و بگوید مفهوم واقعی جمهوری و فرانسه چیست.

امانوئل ماکرون در حالی این سخنان را در جمع خبرنگاران می گفت که خبر اهانت و تخریب به ۸۰ مقبره در گورستان " کاتزِنهایم" یهویان در آلزاس منتشر شد. اقدامی که استاندار منطقه" باس رَن" آنرا به شدت محکوم کرده است.

فرمانداری آلزاس صبح امرور در بیانیه ای اعلام کرد که ۸۰ مقبره در گورستان " کاتزِنهایم" یهویان در آلزاس مورد اهانت و تخریب قرار گرفته است. به گفته عکاس خبرگزاری فرانسه علامت صلیب شکسته با رنگ های آبی و زرد بر روی سنگ قبرها نقاشی شده است. در یک مجسمه یادبود در این قبرستان نام یکی از سازمان های یهودی ستیز آلزاس به نام " گرک های سیاه آلزاس" نوشته شده است، سازمانی جدایی طلب و یهود ستیز که در دهه ۷۰ میلادی فعالیت داشته است.

کریستف کاستِنر، وزیر کشور فرانسه پیش از نیم روز اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای بازدید این قبرستان امروز به آلزاس می رود.

امانوئل ماکرون همچنین قرار است چهارشنبه شب در ضیافت سالانه شام شورای نهادهای یهودی فرانسه موسوم" کریف Crif "شرکت می کند.

دیروز، دوشنبه، گروهی از نمایندگان حزب حاکم "جمهوری در حرکت" خواستار تدوین قانونی شدند که بر أساس آن "صهیونیسم ستیزی" نیز مانند" یهودی ستیزی" جرم محسوب شده و از سوی مراجع قضایی مورد پیگرد قرار بگیرد.

امانوئل ماکرون در باره این موضوع امروز گفت: فکر نمی کند که جرم انگاشتن "صهیونیسم ستیزی" راه حل مناسب باشد. ولی گفت که تأیید می کند آنانی که امروز در گفتار خود خواهان نابودی اسرائیل هستند، خواستار حمله به یهودیان نیز هستند.

جنجال توهین به آلن فینکلکروت با نشانه‌گذاری‌های گسترده نئونازی‌ها در معابر عمومی همراه شده است. هفته گذشته بسیاری از دفاتر احزاب چپ‌گرای فرانسوی و عکس‌های سیمون وی، سیاستمدار یهودی‌تبار تازه درگذشته فرانسوی با نشان‌های صلیب شکسته در پاریس نشانه گذاری شد.

وزارت کشور فرانسه اخیراً اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۸ جمعاً ۵۴۱ اقدام یهود ستیزانه در فرانسه انجام شده است و این اقدامات نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۷۴ درصد افزایش یافته است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز