تبعیض علیه ایرانی ـ کانادایی ها افزایش یافته!

Submitted on جمعه, 11/17/2017 - 14:22

نمایندگان کنگره ایرانیان در کمیته مجلس کانادا:

تبعیض علیه ایرانی ـ کانادایی ها افزایش یافته!
سوده قاسمی نایب رییس کنگره ایرانیان کانادا در کمیته پارلمان:
ما توصیه می کنیم یک خط ارتباطی
برای قربانیان نژادپرستی و تبعیض ایجاد شود تا این افراد بتوانند امکان دسترسی سریع به متخصص و مشاور یافته و دولت بتواند اطلاعات اینگونه حوادث را جمع آوری نماید.
سوده قاسمی نایب رییس کنگره ایرانیان کانادا در کمیته پارلمان: ما توصیه می کنیم یک خط ارتباطی برای قربانیان نژادپرستی و تبعیض ایجاد شود تا این افراد بتوانند امکان دسترسی سریع به متخصص و مشاور یافته و دولت بتواند اطلاعات اینگونه حوادث را جمع آوری نماید.

روز 25 اکتبر ۲۰۱۷ سوده قاسمی نایب رئیس و پویان طبسی نژاد مدیر سیاستگزاری کنگره ایرانیان کانادا به دعوت کمیته میراث فرهنگی مجلس نمایندگان کانادا در جلسه آن کمیته که به منظور بررسی تبعیض و نژادپرستی سیستماتیک تشکیل شده بود شرکت کردند تا نظرات خود را در رابطه با تبعیض از دیدگاه جامعه ایرانی کانادایی در اختیار این کمیته قرار دهند. لازم به ذکر است که کنگره ایرانیان کانادا در ماه اکتبر همچنین یک نظرسنجی در همین رابطه انجام داده بود که بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای کامیونیتی ایرانی کانادایی در آن شرکت کرده بودند. اهمیت این جلسه از این نظر بود که برای اولین بار در سطح مجلس فدرال موضوع تبعیض از دیدگاه ایرانیان کانادا مطرح می شد.

بخشی از سخنان پویان طبسی نژاد و سوده قاسمی را در اینجا ملاحظه می کنید.

پویان طبسی نژاد دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته های تاریخ و مهاجرت است. او در سال 2016 به عضویت هیئت مدیره کنگره انتخاب شد و از آن زمان مسئول بخش سیاستگذاری کنگره است طبسی نژاد هم اکنون تحصیلاتش را در دکترای بازرگانی ادامه می دهد. او در سال 2015 کاندیدای حزب نیودمکرات از حوزه ویلودیل در انتخابات سراسری فدرال بود.
پویان طبسی نژاد دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته های تاریخ و مهاجرت است. او در سال 2016 به عضویت هیئت مدیره کنگره انتخاب شد و از آن زمان مسئول بخش سیاستگذاری کنگره است طبسی نژاد هم اکنون تحصیلاتش را در دکترای بازرگانی ادامه می دهد. او در سال 2015 کاندیدای حزب نیودمکرات از حوزه ویلودیل در انتخابات سراسری فدرال بود.

پویان طبسی نژاد:
مایلم مراتب تشکر خود را از همه شما بابت دعوت ما به جلسه امروز ابراز نمایم. قرار است امروز به این موضوع بپردازیم که دولت ما چگونه می تواند با نژادپرستی و تبعیض مبارزه کند و کانادایی فراگیرتر را ایجاد نماید.

پویان طبسی نژاد دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته های تاریخ و مهاجرت است. او در سال 2016 به عضویت هیئت مدیره کنگره انتخاب شد و از آن زمان مسئول بخش سیاستگذاری کنگره است طبسی نژاد هم اکنون تحصیلاتش را در دکترای بازرگانی ادامه می دهد. او در سال 2015 کاندیدای حزب نیودمکرات از حوزه ویلودیل در انتخابات سراسری فدرال بود.

کنگره ایرانیان کانادا سازمانی اجتماعی، غیرمذهبی و غیرحزبی است که در جهت پیشبرد منافع کانادایی های ایرانی تبار تلاش میکند. تخمین زده میشود که حدود سیصد هزار نفر ایرانی و ایرانی تبار در کانادا زندگی میکنند. جامعه ایرانی کانادایی براساس آخرین آمار منتشر شده، یکی از بزرگترین و رو به رشد ترین جوامع مهاجر کانادا است.

اگرچه کانادا حقیقتا به عنوان کشوری پیشرفته از نظر احترام به گوناگونی فرهنگی و جوامع اقلیت شناخته شده است، ما معتقدیم هنوز فرصتهای زیادی برای بهبود هر چه بیشتر وجود دارد و امیدواریم مطالعه ای که کمیته میراث فرهنگی مجلس نمایندگان انجام میدهد به پیشرفت بیشتر کانادا و فعالیت های بیشتر دولت کانادا در این زمینه کمک نماید.

نتیجه نظرسنجی کنگره
سازمان ما اخیرا یک نظرسنجی درباره تبعیض از دیدگاه جامعه ایرانی کانادایی انجام داده که در این نظر سنجی بیش از 600 نفر شرکت کردند که اظهارات امروز ما عمدتا مبتنی بر این بررسی است. نتایج این بررسی و نیز گزارش های مـوردی دیگری که دریافت شده نشان می دهد که ایرانی کانادایی ها در حد قابل توجهی با نژادپرستی و تبعیض مواجه بوده اند. بیش از 60 درصد پاسخ دهندگان ما اظهار داشته اند که تجربه مواجهه با نژادپرستی و تبعیض را در کانادا داشته اند. تبعیض در استخدام، در محیط اجتماعی، در مواجهه با خطوط هوایی و حفاظت فرودگاه مهمترین مواردی بوده اند که این پاسخ دهندگان به آن اشاره کرده اند. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان بر تبعیض در استخدام تاکید داشته اند.

به عقیده پاسخ دهندگان در این بررسی، گرایشات ضد ایرانی، اسلام هراسی و بطور کلی بیگانه هراسی سه علت اصلی نژادپرستی و تبعیضی بوده است که آنان تجربه کرده اند. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان بر تجربه مواجهه با گرایش ضد ایرانی تاکید کرده اند.

نهایتا، 77 درصد از پاسخ دهندگان این بررسی معتقدند سیاستها و موضع گیری های خصمانه که بر ضد ایرانیان در سطح بین المللی تحمیل میشوند عامل مهمی در بروز نژادپرستی و تبعیضی است که ایرانی تباران در زندگی روزمره خود در کانادا احساس می کنند.

تبعیض علیه ایرانی تباران
بدیهی است این یافته ها برای ما بی اندازه اهمیت دارد و نیاز به اقدام هماهنگ از سوی دولت و جامعه مدنی را خاطرنشان می سازد.

گزارشی که اخیرا اداره آمار کانادا منتشر کرده نشان می دهد گروهی که به عنوان اهالی غرب آسیا و اعراب شناخته می شوند (که کانادایی های ایرانی تبار نیز بر اساس طبقه بندی اداره آمار در این گروه محسوب میشوند) تبعیض فزاینده ای را در کانادا تجربه کرده اند. بنا به گزارش پلیس، جرایم برخاسته از تنفر علیه اهالی غرب آسیا و اعراب بین سالهای 2013 تا 2015 حدود 92 درصد رشد داشته است. جرایم خشونت آمیز بر ضد این اقوام در سال 2015 به میزان 52 درصد رشد داشته است. این میزان، در مقایسه با سایر اقلیت های مشخص قومی بیشترین مقدار را دارا است.

متاسفانه، ما مثالهای متعددی از ایرانی تبارها را دیده ایم که بطور مشخص هدف حملات نژادپرستی قرار دارند. اخیرا در ایالات متحده، دو هندی تبار توسط یک سفیدپوست نژادپرست اهل کانزاس هدف قرار گرفتند. این فرد در اظهاراتش مطرح کرده که فکر می کرده به دو ایرانی شلیک کرده است. در کانادا، یک دانشجوی دکترای ایرانی دانشگاه وسترن انتاریو به نحوی بیرحمانه مورد حمله قرار گرفته و از وی خواسته شده به کشورش برگردد. یکی دو ماه پیش، مسافر یک تاکسی راننده ایرانی کانادایی آن را مورد حمله کلامی قرار میدهد.

این اتفاقات نژادپرستانه علیه ایرانی تبارها برای یک جامعه چندفرهنگی قابل قبول نیست. همانطور که ذکر شد، نتایج بررسی ما نشان می دهد که تبعیض و نژادپرستی علیه ایرانی تبارها نه تنها ریشه در اسلام هراسی و بیگانه هراسی دارد، بلکه از باورهای ضد ایرانی در برخی گروه ها نشات می گیرد.

شاید مهمترین نمونه از تبعیض سیستماتیک که امروز بر همه ایرانیان و بطور خاص کانادایی های ایرانی تبار موثر بوده است، مقررات منع مسافرت ایجاد شده توسط رییس جمهور دونالد ترامپ است. با ابلاغ این محدودیتهای مسافرتی تبعیض آمیز، بسیاری از کانادایی های ایرانی تبار و هزاران شهروند ایرانی مقیم کانادا که برای تجارت یا تحصیل یا سرزدن به خانواده راهی آمریکا بودند در وضعیت بلاتلکلیف و ناامن قرار گرفتند. حتی هنوز که این مقررات درگیر رفع و رجوع ایرادات حقوقی خود است، فرجام آن در مرزها معلوم نیست.

بسیاری از اعضای جامعه ما به روند فزاینده بازرسی در مرزبانی ها از زمان طرح این محدودیتها اشاره دارند و نسبت به موضوع سفر به ایالات متحده احساس ناامنی دارند. این سیاست تبعیض آمیز باعث اضطراب فوق العاده در جامعه ما گردیده و ما معتقدیم این وظیفه دولت ماست که از شهروندانش در مقابل این تبعیض توسط نزدیکترین همسایه مرزی مان محافظت نماید.

متاسفانه، تبعیض سیستماتیک نه فقط در مرزهای ما، بلکه در داخل نیز وجود دارد.

بخش عمده ای از این تبعیض سیستماتیک نتیجه سیاست ها و تحریم های کانادا علیه ایران است که از حدود سال 2012 شدت گرفت. این همان سالی است که دولت وقت کانادا روابطش را با ایران قطع کرد و سفارتخانه ها در هر دو کشور تعطیل شدند.

تحریم ها نه تنها امرار معاش بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارآفرینان ایرانی کانادایی را با مشکل مواجه نمود، بلکه تاثیرات مخربی بر سایر ایرانی کانادایی ها گذاشت. موسسات مالی از جمله عاملان اصلی تبعیض علیه اعضای عادی جامعه ما بوده اند.

از سال 2012 بخاطر تحریم های سختگیرانه دولت کانادا علیه ایران، بانکها از سرویس دهی به کسانی که تصور می شد هرگونه ارتباط مالی شخصی یا تجاری با ایران دارند اجتناب کرده اند. این موضوع منجر به بسته شدن حسابهای بانکی ایرانی کانادایی ها (شامل شهروندان کانادا) گردید که دلیلی بجز ایرانی بودن آنها نداشت. برای مثال، حساب بانکی یک دانشجوی ایرانی مهندسی در کبک با موجودی 700 دلار در آن بسته شد. زمانی که این دانشجو به بانک مراجعه نمود، به وی گفته شد علت بسته شدن حسابش بخاطر داشتن گذرنامه ایرانی است. حتی امروز که دولت برخی از تحریم ها علیه ایران را در فوریه 2016 سبک کرده است، موسسات مالی هنوز همان رویه های تبعیض آمیز گذشته را بکار می گیرند. ما گزارشات متعددی از شهروندان عادی ایرانی کانادایی دریافت کرده ایم که با این تبعیض بانکها مواجه شده اند.

ما همچنین گزارشات متعددی دریافت کرده ایم که ایرانی کانادایی ها بخاطر تبار ایرانی خود از سوی کارفرمایان مورد تبعیض قرار گرفته اند. ایرانی کانادایی ها از استخدام در شرکتهایی که به فناوری های حساس دسترسی دارند، یا با قراردادهای دفاعی سروکار دارند، یا کارشان نیازمند سفر به ایالات متحده است منع می شوند. این مشکل عمدتا در حرفه های مهندسی نمود دارد که بسیاری از اعضای جامعه ما مایل به کار در آن هستند.

سوده قاسمی حسابدار حرفه ای است که در رشته تخصصی خود کار می کند. او اولین بار و با کسب بیشترین آرا در سال 2015 به عضویت هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا انتخاب شد و از آن زمان تاکنون معاون این سازمان است. او قبلا در «بنیاد امید» و بخش محیط زیست سازمان ملل کار داوطلبانه انجام داده است.

سوده قاسمی:
نکته نخست اینکه ما معتقدیم بازبینی مقررات کیفری مربوط به جرایم نفرت محور مدت زیادی است که به تاخیر افتاده است. منابع متعددی گزارش داده اند که بخش مهمی از مشکل دادرسی جرایم نفرت محور این است که مقررات کیفری امکان عمل را محدود کرده و اجازه دادرسی سریع و موثر را نمی دهد.

نکته دوم اینکه ما توصیه می کنیم یک خط ارتباطی برای قربانیان نژادپرستی و تبعیض ایجاد شود تا این افراد بتوانند امکان دسترسی سریع به متخصص و مشاور یافته و دولت بتواند اطلاعات اینگونه حوادث را جمع آوری نماید.

نکته سوم اینکه لایحه C51 دولت فعلی بخش هایی از مقررات کیفری را که حافظ مکانهای عبادی و مراسم مذهبی است حذف می کند. ما معتقدیم در حال حاضر که جرایم نفرت محور علیه پیروان مذاهب مشخصی در حال افزایش است، این محافظت ها ضرورت دارد. بنابراین توصیه می کنیم این کمیته بنا به وظیفه خود به دولت و مجلس فدرال پیشنهاد ترمیم این لایحه را ارائه نماید.

نکته چهارم اینکه ما توصیه می کنیم دولت فدرال بودجه آن دسته از برنامه های فرهنگی را که حامی و مشوق سازمانهای کامیونیتی محور که به بهبود و تقویت مناسبات و درک مشترک بین اقوام، ادیان و فرهنگ های گوناگون می پردازند افزایش دهد.

با توجه به جمعیت ایرانی کانادایی ها و تعداد قابل توجه مهاجرین تازه وارد از ایران، ما توصیه می کنیم اداره آمار کانادا ایرانیان را در دسته بندی مربوط به اقلیت های مشخص قومی برای جمع آوری داده های خود به عنوان گروهی مجزا لحاظ نماید.

نهایتا و مهمتر از همه، ما اعتقاد داریم کانادا می بایست در همه تصمیمات و اقدامات خود در حوزه سیاست خارجی به ویژه سیاست نسبت به یک کشور، تاثیری که این تصمیمات بر کانادایی هایی که از آن کشور آمده و یا با آن کشور ارتباط دارند را در نظر بگیرد. فقدان این آگاهی در حلقه سیاست گزاری خارجی کنونی صدمات قابل توجهی بر جامعه ما گذاشته است.

همانطور که مثالها و یافته های بررسی ما نشان داده اند، ایرانی ـ کانادایی ها از تحریم ها و تبعیض بانکی، فقدان سفارتخانه ای که از طریق آن به خدمات کنسولی دسترسی یابند، و منزوی کردن ایران در سیاست کشورهایی چون کانادا صدمه می بینند. در دنیایی که فرایند جهانی سازی رو به گسترش است، اقدامات و اظهارات کانادا در سطح جهانی محدود به روابط بین المللی نیست بلکه بر شهروندان درون آن نیز تاثیرگذار است.

در واقع، این چیزی است که ما در سیاست خارجی خود به این نکته در رابطه با برخی کشورهای مشخص توجه داریم. نمی توان کشوری را بخاطر رفتاری منزوی کرد و انتظار داشت این سیاست بر کسانی که با آن کشور مرتبط هستند یا مرتبط تلقی می شوند عواقب منفی بجا نگذارد.

آنچه ما در اینجا ارائه نمودیم این است که ایرانیان کانادا با تبعیض مواجه هستند. این وضعیت، باید از سوی دولت ما مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم که این توصیه ها به زندگی صلح آمیز و عاری از تبعیض جامعه ما و دیگر جوامع در کانادا کمک کند.

***

پس از اظهارات نمایندگان کنگره ایرانیان، اعضای کمیته به پرسش و پاسخ با آنان پرداختند. سوالات مطرح شده عمدتا حول محورهای زیر بودند:

انتظارات کنگره از دولت در مورد سیاستهای ضد تبعیض
ـ ضعف جمع آوری اطلاعات مربوط به تبعیض

ـ تمایل کنگره به همکاری در زمینه جمع آوری گزارشات مربوط به تبعیض

ـ لزوم تدوین استراتژی و برنامه عملیاتی ضد تبعیض در سطح ملی

ـ ایده پردازی در مورد چگونگی رفع تبعیض در استخدام

ـ فرایند جمع آوری اطلاعات مربوط به تبعیض علیه ایرانیان

ـ لزوم اقدام کنگره در آموزش جوانان در زمینه مبارزه با تبعیض

ـ نقش کمیسیون موسسات مالی در پیگیری و رفع تبعیض توسط بانکها

به گزارش هیئت مدیره کنگره ایرانیان، در قسمت پرسش و پاسخ برخی از نمایندگان محافظه کار که با تحقیق مجلس در رابطه با تبعیض و به ویژه استفاده از واژه اسلام هراسی در متن لایحه تصویب شده در مجلس برای انجام این تحقیق مخالفت هایی از ابتدا داشته اند چند سوال در رابطه با تبعیض و حقوق بشر در ایران پرسیدند که با موضوع جلسه که تبعیض در کانادا و نظر جامعه ایرانی کانادایی در این رابطه بود ارتباطی نداشت.

منبع
salamtoronto

بیشترین بازدید اخبار امروز