بهره برداری عربستان از کانادا برای آزمودن نظم جهانی سست شده لیبرال

Submitted on س., 08/14/2018 - 19:15

بهره برداری عربستان از کانادا برای آزمودن نظم جهانی سست شده لیبرال
سریرام چولیا، استاد رشته امور بین الملل دانشگاه Sonipat هند، مقاله ای را در مورد تنش عربستان و کانادا در CBC منتشر کرده است. در اینجا چکیده ای از مقاله آورده می شود. چولیا می نویسد:

واکنش خشم آلود عربستان سعودی به انتقادات معمول کانادا از وضعیت حقوق بشر در پادشاهی عربستان نه تنها منعکس کننده ماهیت رژیم فعلی ریاض، بلکه نمایانگر نظم ناپایدار جهانی است که هم اکنون در آن زندگی می کنیم.

تنش دیپلماتیک که در آن عربستان سعودی سفیر خود را از اتاوا فراخواند و تهدید کرد هزاران دانشجو و بیمار خود را از دانشگاه ها و بیمارستان های کانادا خارج خواهد کرد، نشانه ای از تضعیف نظم جهانی لیبرال در جهان است، هرچند هنوز طرفدارانی دارد.

در حال حاضر، واضح است که ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، تندرویی است که هرگونه مخالفت یا انتقاد از پادشاهی را تحمل نمی کند. برنامه های اصلاح طلبانه او در اعطای حقوق اجتماعی بیشتر به زنان عربستان و همچنین محدود کردن اختیارات شیوخ محافظه کار وهابی، بسیاری را تحت تاثیر قرار داد، اما از انتصاب شاهزاده 32 ساله به مقام ولایت عهدی در سال 2017، آزار و اذیت فعالان سیاسی در عربستان افزایش یافته است.

اصلاحاتی که بن سلمان از طریق اقداماتی نظیر بازگرداندن سینما به جامعه به شدت محروم از سرگرمی عربستان سعودی، تجربه ای کنترل شده است. بن سلمان، مانند دنگ ژیائوپینگ در چین سال های 1980 با اصلاحات جزئی دو مانور را انجام داد. اقدامات او از یک سو به مانند سوپاپ اطمینان عمل کرده و از سوی دیگر حاکمیت رژیم اقتدارگرای سلطنتی را حفظ کرده است.

طرح پیشروانه بن سلیمان برای کاهش وابستگی کشورش به نفت از طریق برنامه ، و همزمان با بازداشت هزاران نفر از مخالفان سیاسی نشانگر پارادوکس مدل اصلاحی چینی است که او از آن تقلید کرده است. چنین برنامه های اصلاح طلبانه متناقض و انتخابی، سبب پیچیده شدن سیاست خارجی کشور شده است. بن سلمان انتظار تحسین و تمجدید جامعه جهانی برای دادن حق رانندگی به زنان سعودی را داشت. اما به جای آن لیبرال های غرب بر روی نقض حقوق بشر در عربستان متمرکز شده اند.

اینجاست که کانادا وارد ماجرا می شود. کانادا تحت حاکمیت جاستین ترودو، حمایت از حقوق جهانی را در سیاست خارجی خود گنجانده است. او علنا از رئیس جمهور فیلیپین (رودریگو دوترته) به دلیل موج قتل های غیر قانونی که دوترته به نام انجام داده، انتقاد کرده است. انتقادی که دوترته آن را به خود توصیف کرد.

ترودو همچنین گفتگوی رک و راستی را با آنگ سان سوچی (رهبر میانمار) در مورد پاکسازی قومی اقلیت روهینگیا، انجام داده و در مجامع بین المللی به سابقه تاریخی تاریک کانادا در رفتار با اقوام نخستین اعتراف کرده است.

دفاع ترودو از حقوق بشر و دموکراسی، کانادا را از مسیری که ایالات متحده تحت حاکمیت دونالد ترامپ دنبال کرده، متمایز می کند. هرچقدر ترامپ بیشتر به ارز ش های لیبرال و مدارا، همکاری های چند جانبه و کرامت انسانی حمله کرده، ترودو بیشتر از آنها دفاع کرده است. ترودو به همراه فرانسوا ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) و آنگلا مرکل (صدر اعظم آلمان) ائتلافی را بر علیه عوام گرایی و موج ناسیونالیسم در اروپا تشکیل داده است.

البته، ایده آل گرایی ترودو شامل همه کشورها نمی شود. برای مثال او به چین به دلیل نقض آشکار حقوق بشر تحت حاکمیت رئیس جمهور ژی جینپینگ، حمله نکرده است. دلیل: مبادلات تجاری 93 میلیارد دلاری چین و کانادا در سال 2017 . اشکال دیگر ترودو این است که او آنقدر که فعالان حقوق بشر و جنبش های جامعه مدنی انتظار داشتند، برای حفاظت از محیط زیست اقدام نکرده است.

علیرغم این اشکالات و مصالحه های دیپلماسی، یک ایدئولوژیست لیبرال مانند ترودو نمی تواند از سرزنش مقامات سرکوبگر عربستان منع شود. سیاست های خارجی بن سلمان تا به این لحظه مجموعه ای از بی پروایی هایی است که بر اساس توهمات مرتکب شده است. اشتباهات نظامی او شامل درگیر شدن در جنگ داخلی یمن و سوریه و چرخش سیاسی با قطر و لبنان برای خنثی کردن تهدید ایران، نتیجه عکس داده اند.

جنگ دیپلماتیک عربستان با کانادا به این معناست که نظم جهانی لیبرال در حال سست شدن است و دولت های اقتدارگرا ، آزادی و اختیار سرکوب مخالفان در داخل کشور و تحریک مخالفان در خارج از کشور را دارند. عربستان می خواهد با وجود ترامپ بر راس جناح ضد لیبرال و همچنین تعدادی از کشورهای اروپایی با دولت های عوام گرا، به شدت با کشورهای لیبرال مانند کانادا مقابله کند.

این واقعیت که متحدان تاریخی کانادا، به طور مستقل پشت ترودو قرار نگرفته و از او حمایت نکرده اند، از نظر عربستان انزوای نسبی کانادا را نشان می دهد. این واقعیت همچنین تقسیم شدن اروپا به دو جناح لیبرال در مقابل محافظه کار/عوام گرا، را نشان می دهد.

ترامپ قبل از این ترودو را توصیف کرد. این تعریف احتمالا جسارت رویارویی با کانادا را به شاهزاده عربستانی داد. اما با ایستادگی کانادا بر موضع قبلی و ادامه حمایت از حقوق مخالفان سیاسی، در واقع آسیب پذیری عربستان نمایان تر شده است. بن سلمان با تشدید تنش با کانادا، توجه جهانیان را به سوی سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر، همچون بداوی ها، جلب کرده است.

این نتیجه گیری که لیبرالیسم به طور کامل از بین رفته است، ممکن نیست. هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که نتیجه نهایی جنگ بین لیبرالیسم و ​​عوام گرایی چه خواهد شد. تا آن زمان، بن سلمان بهتر است که به جای چنین واکنش هایی، جانب احتیاط را رعایت کند.

نیاز فوری سازمان انتقال خون کانادا به بیست و دو هزار اهدا کننده تا بیست و شش آگوست
تورنتو- سازمان انتقال خون کانادا می گوید که تا قبل از آخر هفته منتهی به Labour Day به 22 هزار اهدا کننده خون نیازمند است. معمولا قبل از تعطیلات مورد اشاره و به دلیل در سفر بودن بسیاری از کانادایی ها و همچنین گرفتار بودن خانواده ها با تدارکات مربوط به آغاز سال تحصیلی، اهدای خون به شدت کاهش پیدا می کند.

بیشترین نیاز به گروه خون O منفی است زیرا این گروه خونی قابل تزریق به تمام گروه های دیگر است.

تعیین وقت قبلی برای اهداء خون از طریق وب سایت Canadian Blood Services ، همچنین اپلیکیشن GiveBlood یا از طریق شماره 1-888-2-DONATE امکانپذیر می باشد. شما می توانید با مراجعه بدون وقت قبلی به کلینیک ها، خون اهداء نمایید.

آلوده ترین پایتخت های جهان کدامند؟
آلودگی هوا تنها در آمریکا سالانه سبب مرگ زودهنگام 200 هزار نفر می شود. بر اساس گزارش ماه می سازمان بهداشت جهانی 9 نفر از هر 10 انسان، هوای آلوده تنفس می کنند.

اگرچه آلودگی هوا اغلب کمتر از سایر انواع آلودگی قابل مشاهده است، اما این بدان معنا نیست که خطر مرگ و میر ناشی از آن کمتر است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است که سالانه 4.2 میلیون نفر در جهان در نتیجه تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می دهند.

پایین بودن کیفیت هوای مناطق شهری، با سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری های تنفسی از جمله آسم مرتبط است. هوای آلوده دارای ذرات کوچکی به نام PMs است. برخی از این ذرات به قدری کوچک هستند که از سیستم فیلتر طبیعی ریه ها عبور می کنند و وارد جریان خون می شوند. این ذرات در دو سایز PM10 (بزرگتر) و PM2.5 (کوچکتر) بوده ولی هر دو به یک اندازه خطرناک می باشند. PM10 می تواند به عمق ریه نفوذ کرده و باعث بیماری های تنفسی بشود. ذرات PM2.5 در واقع می توانند از ریه ها عبور کرده و با جریان خون به اندام های دیگر، از جمله مغز برسند.

در رتبه بندی PM2.5، 9 شهر از آلوده ترین 10 شهر دنیا در هند قرار دارند ( به استثنای Bamenda در کامرون که در مکان هفتم قرار گرفته است.) آلوده ترین شهرهای ایالات متحده آمریکا، بیکرزفیلد و Visalia-Porterville هستند که هر دو در کالیفرنیا قرار دارند.

در اینجا، 15 پایتخت جهان با آلوده ترین هوا، به ترتیب از مکان پانزدهم تا نخست معرفی می شوند. لازم به ذکر است که تهران در جدول جهانی با PM2.5 28 و PM10 72 مکان سی و چهارم را به خود اختصاص داده است.

15- برازیلیا (برزیل) 14- داکا (بنگلادش) 13- ابوظبی (امارات) 12- منامه (بحرین) ، 11- اسلام آباد (پاکستان) 10- پکن (چین) 9- ریاض (عربستان سعودی) 8- بغداد (عراق) 7- کویت (کویت) 6- کابل (افغانستان) 5- اولانباتور (مغولستان) 4- دوحه (قطر) 3 – کامپالا (اوگاندا) 2- قاهره (مصر) 1- دهلی (هند)

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز