بزودی بانگ اذان با بلند گو از مناره مساجد گوشه و کنار سوئد؟ احزاب موافق و مخالف کدامند

Submitted on چ., 03/21/2018 - 20:16

استکهلمیان – اگر محمدرضا شاه پهلوی پادشاه فقید ایران یک مشاور سیاسی سوئدی می داشت توصیه این مشاور به وی برای حفظ نظام پادشاهی و جلوگیری از پیروزی انقلابیون چه می بود؟

بدون شک مشاور سوئدی پادشاه ایران در راستای آموزه های سیاسی سوئدی به او توصیه می کرد که بر روی صفحه تلویزیون ملی ظاهر شود و اعلام کند حال که مردم او را نمی خواهند بدون هر گونه مقاومت در مقابل خواست مردم حاضر به کناره گیری از مقام پاشاهی، ترک کشور و سپردن قدرت و کشور به آیت الله خمینی است، در صورتی که آیت الله خمینی شخصا در پیامی خطاب به ملت ایران، برای مثال، تضمین بدهد که:

- حجاب زنان در ایران اجباری نخواهد شد
- هنرمندان زن قادر به ادامه فعالیت بوده و صدایشان ممنوع نخواهد شد
- هیچ مقام نظامی و سیاسی نظام پیشین در کشور اعدام نخواهد شد

تضمین هایی که البته آیت الله خمینی هرگز قادر به ارائه آنها نبود اما اکثریت مردم ایران را بخوبی متوجه می کرد که سرانجام درخواستی که در خیابان ها فریاد می کشند به کجا خواهد انجامید.

در سوئد و اصولا دمکراسی های غربی این یکی از رایج ترین شیوه های عریان کردن دستور کار سیاستمدران و احزاب سیاسی است تا مردم بدانند رای آنها به یک حزب سیاسی بخصوص چه پیامدهایی را می تواند برای آینده کشور، جامعه و فرزندنشان بدنبال داشته باشد.

در حالی که کمتر از شش ماه به انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز سوئد باقی مانده است رسانه های آزاد این کشور حساس ترین موضوعات برای جامعه را از زیر هر سنگی به بیرون کشیده و بطرف احزاب و شخصیت های سیاسی پرتاب می کنند تا انعکاس آن را به گوش مردمی برسانند که قرار است با اختصاص رای خود به این احزاب، آینده خود، فرزندان و کشورشان را رقم بزنند.

از جمله این موضوعات چگونگی پخش اذان با بلندگو از مناره مساجدی است که با توجه به افزایش سریع تعداد جمعیت مسلمانان در سوئد در گوشه و کنار سوئد احداث شده است. موضوع پخش اذان با بلندگو از مناره مساجد اینک احزاب و سیاستمداران دست به عصای سوئد را که با فشار رسانه ای مجبور به موضع گیری در مقابل آن شده اند به دردسر جدیدی انداخته است.

احزاب مخالف و موافق با پخش اذان با بلندگو از مناره مساجد در سوئد کدامند؟
احزاب مدرات، لیبرال، دمکرات مسیحی و دمکراتهای سوئد بروشنی موضعی مخالفت در رابطه با پخش اذان با بلندگو از مناره های مساجد اعلام کرده اند. توجیه این چهار حزب این است که بردن صدای اذان به منازل آن دسته از شهروندانی که مایل به شنیدن آن نیستند نقض حریم شخصی این گروه از شهروندان است و هر شهرونی باید حق داشته باشد که در حریم منزل خود از شنیدن هر گونه تبلیغات مذهبی در امان بماند.

حزب چپ سوئد پر و پا قرص ترین موافق پخش اذان با بلندگو از مناره های مساجد در سوئد است (منبع بخش خبری ۱۹،۳۰ تلویزیون اس و ت مورخ ۱۵ مارس). توجیه حزب چپ در موافقت با پخش اذان با بلندگو از مناره های مسجد استناد به «آزادی مذاهب» و متعاقب آن حق پخش اذان با بلندگو از مناره های مساجد در سوئد است.

حزب مرکز (سنتر) به رهبری خانم آنی لوف صراحتا اعلام کرده است که حاضر نیست نظر خود را در این رابطه بیان کند (منبع بخش خبری ۱۹،۳۰ تلویزیون اس و ت مورخ ۱۵ مارس). موضعی که منجر شده است این حزب در شبکه های اجتماعی به «دغلبازترین» در این رابطه متهم شود.

حزب محیط زیست (سبزها) که همه نظرسنجی ها نشان از محو شدن آن در انتخابات سراسری ماه سپتامبر پیش رو دارد و در نتیجه آرای اسلامگرایان افراطی هوادارش با ارزش تر از هر زمان دیگری است شیوه مخصوص به خود را در رابطه با این موضوع پیش گرفته است. این حزب اعلام نموده که این پرسش اصولا یک پرسش در سطح کلان برای حزب نیست و بهتر است در سطح کمون ها به آن پرداخته شود. رهبران حزب حاضر نشده اند که صراحتا اعلام کنند توصیه شان به نمایندگان و سیاستمداران حزب در زمان تصمیم گیری در کمون ها در رابطه با پخش اذان با بلندگو از مناره مساجد چیست.

حزب سوسیال دمکرات نیز با احتیاط بسیار سعی کرده است تا موضع صریحی در این رابطه اتخاذ نکند. اما خانم نالین پک گول از سیاستمداران بسیار سرشناس و مسلمان از این حزب در بخش خبری اکتوئلت ساعت ۲۱ روز ۱۶ مارس حاضر شد و بصورتی پر شور از پخش اذان با بلندگو از مناره مساجد دفاع کرد.

اما اظهار نظر استفان لوفن رهبر حزب سوسیال دمکرات در رابطه با مقوله پخش یا عدم پخش اذان با بلند گو از مناره مساجد سوئد به جوکی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

زمانی که خبرنگاری این پرسش را خطاب به استفان لوفن رهبر حزب سوسیال دمکرات مطرح نمود که نظرش در رابطه مجاز بودن یا نبودن پخش اذان با بلندگو از مناره مساجد در سوئد چیست پاسخ وی این بود که اگر مسجد در جایی در مجاورت مراکز صنعتی قرار گرفته باشد که صدای اذان به گوش کسی نرسد ایرادی ندارد.

کاربری در رابطه با اظهارات نخست وزیر می نویسد:
«تمام فلسفه اذان فراخواندن مسلمین به تجمع جهت ادای فریضه نماز است. مسجدی که در مجاورت کارخانه جات و مراکز صنعتی احداث شود تا صدای اذان آن به گوش کسی نرسد با اصل فلسفه اذان در تضاد است.»

از آنجایی که نشر چنین نقل قولی از زبان رهبر حزب سوسیال دمکرات و نخست وزیر کشور ممکن است باور نکردنی و نوعی «فیک نیوز» بنظر برسد فایل ویدیویی آن نیز در یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

منبع
stockholmian
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز