اوضاع بازار مسکن تورنتو همچنان در حال تغییراست

Submitted on پ., 10/19/2017 - 16:10

وضعیت بازار مسکن تورنتو به سرعت درحال تغییر است. در ابتدای سال، قیمت‌‌‌‌‌‏ها بیش‌‌‌‌‌‏از ۳۰ درصد میزان سالانه افزایش یافت. اما آن‌‌‌‌‌‏طور که در ونکوور دیده می‌‌‌‌‌‏شود، بازار با قیمت‌‌‌‌‌‏های به شدت بالای خود، بسیار راکد است و حتی به نقطه‌‌‌‌‌‏ای رسیده که به اندازه کافی خریداری که قادر به پرداخت این قیمت‌‌‌‌‌‏های عجیب باشد، وجود ندارد.

پس‌‌‌‌‌‏از این که دولت فدرال شرایط دریافت وام مسکن بیمه شده را سخت‌‌‌‌‌‏تر کرد، استان انتاریو هم قوانینی از جمله دریافت مالیات ۱۵ درصدی از خریداران خارجی را تصویب کرد؛ قانونی که در ونکوور اجرا شد و وضعیت رکود را در ونکوور ایجاد کرد.

علاوه بر این، بانک مرکزی کانادا هم از اواسط ماه جولای، نرخ بهره را به میزان نیم درصد افزایش داده است. در حال حاضر، جدیدترین تهدید از سوی دفتر سرپرستی موسسات مالی OSFI در خصوص تعیین صلاحیت دریافت کنندگان وام‌‌‌‌‌‏های فاقد بیمه است.

هیئت املاک و مستغلات تورنتو، چهارم اکتبر در گزارشی گفت که میزان فروش ماه سپتامبر نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است. همچنین رقم فروش به طور متوسط ۷۷۵،۵۴۶ دلار بوده که تنها ۲.۶ درصد بالاتر از سپتامبر ۲۰۱۶ رفته است. رقمی که البته به چهار ماه افت متوسط قیمت فروش پایان داد.

شرایط فعلی بازار مسکن تورنتو که دائما از هرسو ضربه‌‌‌‌‌‏ای دریافت می‌‌‌‌‌‏کند، سیاست گذاران بازار مسکن را با بلاتکلیفی مواجه کرده است.

مطالب دیگر :

شهر‌‏های دنیا با قیمت حبابی کدامند/تورنتو در صدر جدول

نگهداری مرغ در حیاط خانه برای برخی از مناطق تورنتو آزاد می‌‏شود

شرایط سخت تر
سال گذشته، وزارت دارایی، به طور آزمایشی الزاماتی را را برای وام‌‌‌‌‌‏های بیمه شده تعیین کرد. بدین ترتیب که خریداران لازم است که برای نرخی بالاتر از قراردادشان یا بالاتر از نرخ ثابت پنج ساله بانک مرکزی کانادا (۴.۸۹ از چهارم اکتبر) تعیین صلاحیت شوند.

دفتر سرپرستی موسسات مالی OSFI هم پیشنهاد کرد که در مورد میزان صلاحیت وام‌‌‌‌‌‏های بیمه نشده بایستی دودرصد به نرخ قرارداد اضافه شود.

« راب مک لستر »، بنیانگذار رِیت‌‌‌‌‌‏اسپای، که وب سایتی در زمینه ارزیابی وام مسکن کانادایی‌‌‌‌‌‏ها است اظهار داشته که پیشنهاد OSFI بزرگ‌‌‌‏ترین خطر برای بازار مسکن در تورنتو است.

از ابتدای سال تاکنون، ۲۱ درصد از خانه‌‌‌‌‌‏ها بیش‌‌‌‌‌‏از یک میلیون دلار فروخته شدند که همه این معاملات به شکلی بالقوه از پیشنهاد OSFI درباره وام‌‌‌‌‌‏های بیمه نشده، تاثیر گرفته است.

هرچند که OSFI قدرت و نظارتی بر اتحادیه‌‌‌‌‌‏های اعتباری که به طور استانی اداره می شوند، ندارد و آنها می‌‌‌‌‌‏توانند سیاستش را خنثی کنند.

« برد هندرسون »، مدیرعامل Sotheby’s International Realty Canada، درگفتگو با اپک تایمز گفت : « به نظر من این سیاست می‌‌‌‏تواند مانع دسترسی بیشتر مردم به مسکن ارزان قیمت شود. »

« استیون پولوز »، رئیس بانک مرکزی کانادا، ۲۷ سپتامبر در سنت جان، گفت : « افزایش نرخ بهره ممکن است بیش‌‌‌‌‌‏از گذشته بر اقتصاد و تورم تأثیر بگذارد. »

سطح بالای بدهی‌‌‌‌‌‏های خانوارها در کنار اقدامات دولت برای آرام کردن بازار مسکن چشم انداز قیمت مسکن تورنتو را نامعلوم کرده است. اگرچه بازار مسکن هنوز از اقتصاد و بنیان‌‌‌‌‌‏هایی قوی بهره می‌‌‌‌‌‏برد.

بنا به تحلیل رویال بانک کانادا، قیمت مسکن درتورنتو هرگز این‌‌‌‌‌‏قدر بد نبوده است. در سه ماهه دوم سال، حتی با این که قیمت‌‌‌‌‌‏ها در تورنتو شروع به پایین آمدن کرد، برای فردی با درآمد متوسط پرداخت وام، مالیات و آب و برق و خدمات مسکن دشوار است.

خبر بد این که افزایش نرخ بهره این کاهش قیمت را هم تعدیل و جبران کرد.

مک لستر گفت : « به عنوان یک قاعده کلی ناهنجار، به ازای هر یک درصد افزایش نرخ بهره، قدرت خرید مردم ۸.۵ تا ۹ درصد کمتر می‌‌‌‌‌‏شود و برای نرخ بهره نیم درصد و با توجه به متوسط درآمد و بار بدهی‌‌‌‌‌‏ها، شخص باید به دنبال خانه‌‌‌‌‌‏ای ۲۵۰۰۰ دلار ارزان‌‌‌‏تر باشد. »

در زمان‌‌‌‌‌‏های نامشخصیِ بازار مسکن، در مورد خانه‌‌‌‌‌‏هایی با قیمت‌‌‌‌‌‏ بالا، خریداران ثروتمند کمتر دست به معامله می‌‌‌‌‌‏زنند و فروشندگان هم به راحتی می‌‌‌‌‌‏توانند صبر کنند، اما در مورد خانه‌‌‌‌‌‏هایی با قیمت‌‌‌‌‌‏ پایین‌‌‌‌‌‏تر، افرادی که دارایی‌‌‌‌‌‏شان کمتر است، هنوز هم مجبورند که معامله کنند.

گران‌‌‌‌‌‏ترین بخش بازار یعنی خانه‎‌‌‌‌‌‏های مستقل (Detached)، در مقایسه با سال گذشته سهم جزئی‌‌‌‌‌‏تری از فروش ماه سپتامبر را تشکیل دادند، حال آن که، معاملات در بازار خانه‌‌‌‌‌‏های با قیمت کمتر همچون کاندوها، با بیش‌‌‌‌‌‏از ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال پیش، همچنان گرم است.

در حالی که میزان اشتغال رو به رشد است و جمعیت مهاجر بسیاری هم در تورنتو درحال کار هستند، اعتماد مشتریان روبه کاهش می‌‌‌‌‌‏رود به طوری که شاخص ضریب اطمینان کاهش یافته و به پایین‌‌‌‌‌‏ترین سطح خود از اواسط ماه جولای رسیده است.

منبع
online
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز