امانوئل ماکرون در انتقاد از دونالد ترامپ: یک متحد باید قابل اعتماد باشد

Submitted on چ., 12/26/2018 - 21:17

​امانوئل ماکرون در انتقاد از دونالد ترامپ: یک متحد باید قابل اعتماد باشد
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه می گوید: یک متحد باید قابل اعتماد باشد. رییس دولت فرانسه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک سوریه نسبت به لزوم مسئولیت در برابر مشکلات کردها در سوریه تاکید کرد.


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، یک‌شنبه ۲۳ دسامبر/ دوم آذر، ضمن انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه، از این تصمیم به شدت ابراز تاسف نمود.

رییس‌جمهوری فرانسه، همزمان از اقدامات جیمز ماتیس، وزیر مستعفی دفاع آمریکا قدردانی کرد. در پی اعلام تصمیم اخیر دونالد ترامپ و تاکید وی بر پایان داعش در سوریه، جیمز ماتیس، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

امانوئل ماکرون، با بیان اینکه وقتی متحد گروهی هستیم، باید شانه به شانه آنها بجنگیم، تاکید کرد: رعایت این مورد به ویژه برای یک رییس دولت و روسای ارتش بسیار مهم است زیرا که یک متحد باید قابل اعتماد باشد.

امانوئل ماکرون با اشاره به حضور فرانسه در نبرد علیه داعش تصریح کرد: فرانسه به عملیات "طلوع" ادامه خواهد داد. رییس‌جمهوری فرانسه در ادامه اظهارات خود نسبت به اهمیت نبرد نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش تاکید کرد.

​بنیامین نتانیاهو: مانع از گسترش نفوذ ایران در سوریه می‌شویم
در پی افزایش نگرانی‌ها در اسرائیل نسبت به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به شهروندان خود اطمینان داد که دولت یهود مانع از گسترش نفود جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۳ دسامبر/ دوم آذر، ضمن تلاش برای آرام کردن افکار عمومی شهروندان اسرائیل، تاکید کرد: حکومت اسرائیل به تلاش‌‌های خود در سوریه علیه ایران ادامه خواهد داد.


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
©REUTERS/Dan Balilty

نخست‌وزیر اسرائیل که در نشست کابینه دولت سخن می‌گفت، افزود: تصمیم دولت آمریکا برای خروج دو هزار سرباز آمریکایی از خاک سوریه بر سیاست ثابت اسرائیل تاثیری نخواهد گذارد.

بنیامین نتانیاهو تصریح کرد: اگر لازم باشد اسرائیل به اقدامات خود علیه گسترش نفوذ نظامی ایران در سوریه ادامه خواهد داد. اسرائیل، بارها اعلام کرده است که در حملات هوایی خود در سوریه پایگاه‌های نظامی ایران را هدف حمله قرار داده است.

نخست‌وزیر اسرائیل که قصد دارد تا نگرانی شهروندان اسرائیل از تصمیم اخیر آمریکا را کاهش دهد، اطمینان داد: تل‌آویو به همکاری خود با ایالات متحده آمریکا در حوزه های عملیاتی، اطلاعاتی و امنیتی ادامه خواهد داد.

​نیروهای آمریکایی در هماهنگی کامل با ترکیه از سوریه خارج می شوند
پیرو تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، وزارت دفاع این کشور دیروز یکشنبه ٢٣ دسامبر دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را امضا کرد. رئیس جمهوری آمریکا خواسته است که خروج سربازان آمریکایی از سوریه "آهسته و در هماهنگی کامل با ترکیه صورت بپذیرد."


رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا
REUTERS

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام این خبر افزود که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باید با اجتناب از وقوع خلاء قدرت در مناطق تحت کنترل شورشیان کرد صورت بپذیرد. به گفتۀ پنتاگون خلاء قدرت در این مناطق می تواند به سود رژیم بشار اسد تمام شود.

چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج دو هزار سرباز آمریکایی مستقر در شمال-شرق سوریه را صادر کرد. در این منطقه نیروهای آمریکایی نبرد علیه گروه داعش و پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک سوریه را هدایت می کنند که ائتلافی مرکب از شبه نظامیان عرب و کرد سوری به شمار می رود.

دونالد ترامپ در صفحۀ توئیتر خود نوشت که در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه "گفتگوی تلفنی مفصل و سازنده ای" با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان داشته است. به گفتۀ رئیس جمهوری آمریکا، در این گفتگو، رؤسای جمهوری دو کشور دربارۀ "داعش، تعهدات دو کشور در سوریه، خروج آهسته و هماهنگ شدۀ نیروهای آمریکایی از منطقه و مناسبات تجاری شدیداً فزایندۀ دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده اند."

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز با تأئید این گفتگو، تصریح کرد که دو طرف "دربارۀ تقویت هماهنگی دو کشور در بسیاری از زمینه ها از جمله مناسبات تجاری و وضعیت سوریه تبادل نظر کردند."

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اطمینان داد که رهبران دو کشور در خصوص هماهنگی میان نظامیان، دیپلمات ها و دیگر مقامات دو کشور با یکدیگر توافق کردند تا از وقوع خلاء قدرت در نتیجۀ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و آغاز دورۀ انتقالی در این کشور جلوگیری شود.

نصر الحریری، رهبر "ارتش ملی" سوریه که ائتلافی از گروه های مخالف رژیم اسد و از متحدان ترکیه در شمال سوریه به شمار می رود، پیشتر از آمریکا خواسته بود که نگذارد خروج نیروهایش از سوریه به بازگشت رژیم اسد در مناطق تحت کنترل کردها منجر شود. به گفتۀ نصر الحریری، این خلاء می تواند کردهای سوریه را به رژیم بشار اسد نزدیک کند تا به این ترتیب در مقابل حملۀ احتمالی ترکیه مقاومت و در عین حال خودمختاری نسبی خود را حفظ کنند.

ترکیه نگران از شکل گیری یک دولت کرد مستقل در نزدیکی مرزهای خود است. شنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته بود که جهادیون و نیروهای مسلح کرد در شمال-شرق سوریه را نابود خواهد کرد. ترکیه در عین حال نیروهای نظامی خود را در این منطقه تقویت کرده است.

ساعاتی بعد رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که رجب طیب اردوغان به او قول داده که باقی ماندۀ نیروهای داعش را در سوریه از بین خواهد برد. دونالد ترامپ سپس تصریح کرد که سربازان آمریکایی به کشورشان باز می گردند.

در این حال، ائتلاف نیروهای مسلح کرد و عرب سوریه تهدید کرده که نه فقط مبارزه با گروه داعش را برای دفاع از مناطق تحت کنترل خود به حال تعلیق درمی آورد، بلکه صدها جهادگرای خارجی را نیز از زندان های خود آزاد خواهد کرد. جهادیون خارجی در سوریه منشاء یکی از نگرانی های مهم کشورهای غربی به شمار می روند.

گروه داعش برغم تلفات و ضایعات سنگینی که متحمل شده، هنوز قادر است سوءقصدهای تروریستی در سوریه و دیگر مناطق جهان انجام دهد.

تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور بهت و ناباوری در آمریکا و در میان متحدان این کشور را باعث شده است. این تصمیم همچنین استعفاء جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، و برت مک گرک، نمایندۀ آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه گروه داعش را باعث شد. رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، نیز تأسف بسیار عمیق خود را نسبت به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ابراز داشت و افزود : "یک متحد باید قابل اعتماد باشد و خود را با متحدانش هماهنگ کند." او تأکید کرد که یک متحد باید دوش به دوش متحدش بجنگد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز