ادامه واکنش‌ها به تصمیم ترامپ درباره برجام

Submitted on ش., 10/14/2017 - 23:19

ادامه واکنش‌ها به تصمیم ترامپ درباره برجام

واکنش‌ها به سخنان روز گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، همچنان ادامه دارد. در حالی که کشورهای اروپایی همچنان بر ادامه متعهد ماندن به این پیمان تاکید کرده‌اند در داخل آمریکا دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بحث‌ها درباره چگونگی مواجهه با این توافق نامه در کنگره را آغاز کرده‌اند.
ژان-ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه، در تازه‌ترین واکنش از کنگره آمریکا خواسته مانع از به خطر افتادن برجام شود.
آقای دریان روز شنبه (۱۴ اکتبر-۲۲ مهر) گفت: "ما قویا امیدواریم کنگره آمریکا، که اکنون سرنوشت این توافق‌نامه در دستان آنست، اقدامی در جهت به خطرافتادن آن نکند...اگر ما پیمانی که متحرم شمرده شده را بر هم بزنیم، رویه بسیار خطرناکی را بدعت می‌گذاریم که به ویژه در ارتباط با بحران کره‌شمالی می تواند حیاتی باشد."
وزیر خارجه فرانسه که قرار است به زودی عازم تهران شود همچنین گفته اگر واشنگتن اصرار دارد "ما می‌توانیم در صورت محترم شمرده شدن برجام، با ایران در باره آنچه بعد از سال ۲۰۲۵ روی خواهد داد وارد مذاکره مقدماتی شویم و ایران حق دارد که از همه امتیازاتش در قالب پروتکل الحاقی استفاده کند... درباره همه این موارد می‌توان مذاکره کرد و فرانسه آماده مذاکره با واشنگتن برای برطرف کردن نگرانی‌های کاخ‌سفید است."
زیگمار گابریل، وزیرخارجه آلمان که کشور او هم یکی از امضاکنندگان برجام است امروز (شنبه) گفته اگر تحریم‌های جدید علیه ایران وضع شود این می‌تواند به هسته‌ای شدن ایران منتهی شود و این به معنای بالا رفتن خطر جنگ در خاورمیانه است که در همسایگی اروپا است.
آقای گابریل گفته: "مشکلی که از نگاه آمریکا در ایران وجود دارد محدود به مرزهای این کشور نخواهد ماند. بسیاری از کشورهای دیگر با توجه به از بین رفتن این توافق، به دنبال سلاح اتمی خواهند رفت... و در چنین شرایطی فرزندان ما و فرزندان آنها در دنیایی بسیار خطرناکی زندگی خواهند کرد."
هیلاری کلینتون سخنان آقای ترامپ را خطرناک توصیف کرده است

هیلاری کلینتون سخنان آقای ترامپ را خطرناک توصیف کرده است
در همین حال، در اسرائیل که نخست وزیر آن در واکنشی سریع، از تصمیم دیروز رئیس جمهور آمریکا استقبال کرد و به دونالد ترامپ تبریک گفت، سخنان وزیر اطلاعات این کشور درباره بالا رفتن خطر جنگ با ایران، دردسرساز شده به طوری که سخنگوی یسرائیل کاتز ناچار شده درباره آن به رسانه‌ها توضیح دهد.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از آقای کاتز نوشته بودند که او در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای تایید نکردن پای‌بندی ایران به برجام گفته این سخنان احتمال رویارویی نظامی با ایران را افزایش می‌دهد. اما اکنون سخنگوی این وزیر دولت اسرائیل می‌گوید پاسخ او در حقیقت به بخش دوم یک سوال طولانی از سوی خبرنگار کانال دو تلویزیون بوده و در واقع موضع آقای کاتز حمایت از تصمیم دونالد ترامپ بوده که به نظر او می‌تواند منجر به تغییر شود و برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را به شکل جامع‌تری هدف‌گیری کند.
بیشتر بخوانید
قدرت‌های جهانی به رغم تهدیدهای ترامپ به اجرای برجام متعهد هستند
واکنش‌ها به سیاست جدید ترامپ درباره برجام
وزارت دارایی آمریکا سپاه پاسداران را تحریم کرد
محورهای سیاست ترامپ درباره برجام: توپ در زمین کنگره
روحانی: سخنان ترامپ استحکام برجام را نشان داد
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی آقای ترامپ هم روز شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت به نظر او تصمیم رئیس جمهور آمریکا "خطرناک" است.
خانم کلینتون گفت به نظر او تصمیم دونالد ترامپ "اولا حاوی این پیغام است که آمریکا پای حرفش نمی‌ایستد، دوما به نفع ایران تمام می‌شود و ما را از انظار جهان احمق و حقیر جلوه می‎دهد و سوما برجام قرار بوده جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد که گرفته. همه ما متحدالقول هستیم که ایران کارهای ناپسند دیگری می‌کند، اما من ترجیح می‌دهم که با رفتارهای بد ایران بدون نگرانی از برنامه هسته‌ای این کشور برخورد کنم... و نکته آخر این که چرا باید با این کار دو بحران هسته‌ای (ایران و کره‌شمالی) را در یک لحظه روبرویمان داشته باشیم."
جمهوری‌خواهان؛ از تصمیم ترامپ حمایت می‌کنیم
همزمان در میان جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا درباره این که اکنون مجالس نمایندگان و سنا چگونه به برجام رسیدگی خواهند کرد بحث‌های اولیه آغاز شده است.
در حالی که پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و برجسته‌ترین چهره جمهوری‌خواهان در کنگره دیروز رسما از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کرد، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هم ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کاخ‌سفید گفته: "روابط ما با ایران نباید در گرو یک توافق‌نامه ناقص بماند."
آقای رویس که خود در پی تصویب طرحی برای وضع تحریم علیه ایران ورای مفاد برجام است، پیش از سخنان روز جمعه آقای ترامپ تاکید کرده بود که به نظر او آمریکا باید در برجام بماند اما بر سر مسایل دیگری چون برنامه موشکی تهران و نفوذ این کشور در خاورمیانه بر ایران فشار وارد کند.
باب کورکر در چند روز گذشته وارد یک نزاع لفظی تند با دونالد ترامپ شده استحق نشر عکس

باب کورکر در چند روز گذشته وارد یک نزاع لفظی تند با دونالد ترامپ شده است
باب کورکر، سناتور برجسته جمهوری‌خواه که در ایام گفتگوهای هسته‎ای هم نقش محوری در تصویب آن در مجلس سنا داشت و قانون تایید پای‌بندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهور آمریکا در مهلت‌های ۹۰ روزه، از تلاش‌های او بود، گفته از هم اکنون در حال تهیه طرحی است که بتواند "کاستی‌های برجام" را مرتفع کند.
آقای کورکر که در چند روز گذشته در یک نزاع تند کلامی با دونالد ترامپ درگیر شده است. جمعه شب در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهوری برای سپردن سرنوشت برجام به کنگره گفته بود مشکل اصلی آمریکا این است که "دونالد ترامپ علنا وزیر خارجه خود را اخته می‌کند بدون این که به عواقب آن فکر کند".
سخنان تند آقای کورکر به اظهارات وزرای خارجه، دفاع و رئیس ستاد مشترک آمریکاست که همگی در چند هفته گذشته به پای‌بندی ایران به برجام معترف شده بودند و ماندن در این توافق را به نفع آمریکا ارزیابی کرده بودند اما آقای ترامپ برخلاف اظهارات آنها روز جمعه گفت که برجام در راستای منافع کشورش نیست و تهدید کرد که هر وقت اراده کند از آن خارج خواهد شد.


آقای کورکر همچنین تضعیف دستگاه دیپلماسی آمریکا (تحت رهبری رکس تیلرسون) را خطرناک توصیف کرده و گفته اگر چنین وضعی ادامه یابد آمریکا گزینه‌ای جز وارد جنگ شدن و یا تحمل تهدید دائمی از سوی ایران و کره شمالی اتمی را ندارد.
جان مک‌لافلین، معاون سابق سی‌آی‌ای هم در انتقاد از تصمیم آقای ترامپ گفته سخنان روز جمعه رئیس جمهور آمریکا "یکی از بدترین تصمیم های ترامپ، به نفع تندروها در ایران، تفرقه افکن میان آمریکا و متحدانش، بی اعتبار کننده آمریکا، به چاله انداختن کنگره، و هدیه‌ای به روسیه است."

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز