ولادیمیر پوتین، همزمان با ادامۀ بمباران شهرهای مختلف اوکراین، تهدید کرد این کشور را ضمیمۀ خاک روسیه کند

Submitted on ی., 03/06/2022 - 13:05

رئیس جمهوری اوکراین اندکی پس از نیمروز یکشنبه نسبت به بمباران بندر اودِسا در ساحل دریای سیاه هشدار داد و اعلام کرد که نیروهای روسیه به این منظور آماده شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی در ویدئوئی چنین عملیاتی را «یک جنایت نظامی» و «یک جنایت تاریخی» خواند.

بمباران خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیز صبح امروز ادامه یافت و فرودگاه شهر «وینیتسیا» در مرکز اوکراین، بگزارش مقامات این کشور، بر اثر بمباران‌های روسیه بکلی منهدم شد. رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که بندر هاوریشووکا در جنوب غربی کشور هدف بمباران روسیه قرار گرفته است.

بمباران بندر هاوریشووکا توسط نیروهای روسیه

#Vinnytsia was attacked Presumably Havryshovka airport pic.twitter.com/BqwIzu8iSz

شهرداری شهر بندری ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین که از آغاز تهاجم روسیه به این کشور زیر بمباران نیروهای مسکو قرار دارد، روز یکشنبه ۶ مارس، پس از ناکامی روز پیش از آن، یکبار دیگر تلاش کرد شهروندان غیرنظامی این شهر را خارج سازد اما با بمباران‌های پیاپی ارتش روسیه روبرو شد. شهرداری پیش از آن اعلام کرد بود که تخلیۀ شهروندان در ساعت ١١ به وقت محلی آغاز می‌شود و ساکنان بسوی زاپاریژیا واقع در سه ساعتی ماریوپول هدایت خواهند شد. صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرد که تخلیۀ غیرنظامیان این شهر نتوانست انجام گیرد. نیروهای نظامی اوکراین نیز اندکی بعد این خبر را تائید کردند. شهردار ماریوپول اعلام کرد که در شهر «هزاران زخمی» وجود دارد و با تاثر فراوان افزود «ماریوپول دیگر وجود ندارد».

بمباران شهر «ایرپین» در استان «کی‌یف» نیز خسارات فراوانی به بار آورد و مردم این شهر را به گزیر از خانه‌های خود و یا پنهان شدن در زیرزمین‌ خانه‌ها واداشت.

وزارت اروپا و امور خارجی فرانسه روز یکشنبه نقشۀ با چاپ نقشه ای اعلام کرد که عملیات تهاجمی ارتش روسیه در سراسر خاک اوکراین دنبال می‌شود:

نقشۀ عملیات تهاجمی ارتش روسیه در خاک اوکراین

L’offensive des forces armées russes se poursuit sur l’ensemble du territoire de l’ #Ukraine. ℹ️ Situation au 5 mars 2022 → https://t.co/5BvHkWwGuf @Armees_Gouv pic.twitter.com/XKlhuwZEzV

بگزارش مقامات منطقه‌ای و رسانه‌های حاضر در پایتخت اوکراین، صبح یکشنبه نبردهای شدیدی نیز در حومۀ کی‌یف و در چرنیهیف، واقع در ١۵٠ کیلومتری شمال پایتخت، جریان داشت. وزارت دفاع روسیه اعلام داشت که نزدیک به  یک صد هواپیما، ٧٧٨ تانک و خودروی زرهی اوکراین را «نابود» کرده و فرودگاه «استاروکونستانتینوف» در راه میان کی‌یف و لویو در غرب کشور را «منهدم» کرده است.

وزیر دفاع اوکراین، اولکسی رِزنیکوف، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دشمن در کی‌یف و خارکیف موقف شد [...] موقعیت [در کشور] تحت کنترل قرار دارد».

شورای ملی امنیت و دفاع اوکراین گزارش تازه‌ای از تلفات و خسارات وارده به نیروهای روسیه در اوکراین منتشر کرد. بر  اساس این گزارش، ارتش روسیه تا کنون بیش از ١١٠٠٠ تن از نفرات، ٢٨۵ تانک جنگی، ٩٨۵ خودروی نفر بر، ٤٤ فروند هواپیما و ٤٨ فروند بالگرد خود را از دست داده است.

تلفات و خسارات ارتش روسیه در جنگ اوکراین

❗️The total combat losses of the enemy from 24.02 to 06.03:🔺personnel - more than 11 000🔺tanks ‒ 285🔺APV ‒ 985🔺artillery systems - 109🔺MLRS- 50🔺Anti-aircraft systems- 21🔺aircraft- 44🔺helicopters- 48🔺vehicles- 447🔺light speedboats- 2🔺fuel tanks- 60🔺UAV- 4 https://t.co/JZ9EKC2iLW

سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد که تا کنون چندین مرکز بهداشتی و درمانی در اوکراین هدف حملات قرار گرفته و شماری از کارکنان آنها نیز کشته و زخمی شده‌اند. مدیرکل این سازمان یادآوری کرد که «حمله به مراکز درمانی و کارکنان آنها نقض حقوق انسانی بین‌المللی است».

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در بارۀ حملات روسیه به مراکز بهداشتی و درمانی هشدار داد

.@WHO has confirmed several attacks on health care in #Ukraine, causing multiple deaths and injuries. Additional reports are being investigated. Attacks on healthcare facilities or workers breach medical neutrality and are violations of international humanitarian law. #NotATarget https://t.co/Wdc2jeoHIB

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بعدازظهر امروز در یک گفتگوی تلفنی که یک ساعت و ٤۵ دقیقه طول کشید از همتای روس خود خواست به عملیات ارتش این کشور در اوکراین پایان دهد. براساس آگاهی‌هائی بدست آمده، ولادیمیر پوتین در این گفتگو در بارۀ مشکلات تخلیۀ غیرنظامیان، نیروهای اوکراینی را به «سوء استفاده از فرصت برای تحکیم توانائی‌های خود» متهم کرده است. بگفتۀ مقامات روسی، موضوع دیگر مورد مذاکره میان دو طرف، امنیت تاسیسات اتمی اوکراین بوده است. ولادیمیر پوتین «اوکراینی‌های افراطی» و «خرابکاران» را مسئول حادثه در نیروگاه «زاپُریژیا» دانست و «تلاش برای نسبت دادن مسئولیت آن به روسیه را کارزر تبلیغاتی وقیحانه» علیه مسکو دانست.

بگزارش کاخ ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، شب گذشته با الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، نیز گفتگو کرد و از «همکاری صمیمانه کشور او با فرانسه و شفافیت موضع این کشور در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در بارۀ جنگ در اوکراین و ضرورت احترام به حاکمیت کشورها» قدردانی کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، نیز امروز با همتای روس خود گفتگو کرد و خواستار برقراری «آتش بس فوری سراسری» شد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، امروز پس از مراسم دعای یکشنبه گفت «رودخانۀ خون و اشک در اوکراین جاری است» او با اشاره به پافشاری مقامات روسیه در احتراز از بکار بردن واژۀ جنگ و اثرار بر اینکه تهاجم کنونی «عملیات ویژۀ نظامی» است، تاکید کرد که «این تنها یک عملیات نظامی نیست، بلکه جنگی است که مرگ، خرابی و فقر می‌پراکند». پاپ خواستار برقراری «راهروهای واقعی بشردوستانه» برای خارج ساختن غیرنظامیان شد.

پاپ از همه خواست که «از به خواب رفتن وجدان» پرهیز کنند

Pas de compromis avec le mal! Il ne faut pas tomber dans ce sommeil de la conscience qui nous fait dire: "après tout, ce n'est pas si grave, tout le monde fait ainsi". Regardons Jésus qui oppose au diable la #ParoledeDieu et vainc la tentation. #Évangile (LC 4, 1-13)

تارنمای خبری «مدیازونا»، یکی از آخرین رسانه‌های مستقل روسیه امروز اعلام کرد که نهاد کنترل اینترنت در این کشور دسترسی به پایگاه خبری این رسانه را مسدود کرده است. نام این رسانه‌ از امروز در سیاهه نشریات ممنوع شده قرار گرفته است. «مدیازونا» اعلام کرد از آن رو «هدف سانسور دولت روسیه قرار گرفته که تهاجم را تهاجم می‌خواند و جنگ را جنگ می‌نامد». «مدیازونا» ابراز تاسف کرد که «سانسور نظامی دیگر هیچ رسانۀ مستقلی در روسیه باقی نگذاشته است». مقامات روسیه هفتۀ گذشته فعالیت رسانه‌ها بشدت محدود کرده و از جمله به رسانه‌ها دستور دادند از تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه» یاد کنند. استفاده از کلمات «جنگ»، «حمله» و «تهاجم» برای این «عملیات» ممنوع شد.

در همین حال، امروز یکشنبه بیش از ١٠٠٠ نفر در سی شهر مختلف روسیه به دلیل شرکت در تظاهرات علیه جنگ در اوکراین دستگیر شدند. سازمان دفاع از حقوق بشر «او.وی.دی» امروز اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه تا کنون بیش از ١٠٠٠٠ نفر در این کشور به اتهام ابراز مخالفت خود با جنگ دستگیر شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، شنبه شب تهدید کرد که اوکراین را ضمیمۀ خاک خود کند. او گفت «مقامات کنونی [اوکراین] باید درک کنند که اگر به رفتار کنونی خود ادامه دهند، آیندۀ استقلال اوکراین به عنوان دولت را به مخاطره می‌اندازند. اگر چنین چیزی رخ دهد، مسئولیت آن کاملاً بر عهدۀ آنان است».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز