واکنش مهدی یراحی به بخشنامه ممنوعیت از معامله برای شماری از هنرمندان حامی جنبش زن،‌زندگی،‌آزادی: از جرم خود راضیم

Submitted on س., 03/14/2023 - 12:58

بر اساس یک بخشنامه‌ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، یکی از سازمان‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۱، کمتر از یک ماه پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»،‌ اداره کل امور اسناد و سردفتران،‌ بخشنامه ممنوعیت از معامله برای ۵۳ نفر را خطاب به ادارات به کل ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی کل کشور ابلاغ کرده است. 

در متن این سند آمده است: «بدین‌وسیله اسامی ۵۳ نفر اشخاص ممنوع‌المعامله جهت اقدام قانونی اعلام می‌گردد». 

در چهار ردیف نخست این سند، اسامی «مهدی یراجی»، «ترانه علیدوستی»، «اصغر فرهادی» و «کیهان کلهر»، چهار تن از چهره‌های هنری و سینمایی سرشناس ایران، که از جمله حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بودند، به ثبت رسیده است. 

مهدی یراحی، خواننده، که از جمله نخستین حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در میان چهره‌های هنری ایرانی بود و ترانه «سرود زندگی» را به «زنان و مردان شریف سرزمین» خود تقدیم کرد، در توییتی با انتشار تصویری از سند ممنوعیت از معامله، نوشت: «راضی‌ام از جرم خود». 

راضی‌ام از جرمِ خودم#مهسا_امینی pic.twitter.com/ig4aN7vM3v

اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی در عرصه بین‌المللی، که از آغاز اعتراضات انقلابی ۱۴۰۱ بارها همراهی خود با مردم معترض در ایران، به ویژه با زنان ایرانی را اعلام کرده است،‌ هنوز به انتشار این سند که زمان ابلاغ آن به حدود ۵ ماه پیش باز می‌گردد،‌ واکنش نشان نداده است. 

اصغر فرهادی، که در اوایل اکتبر ۲۰۲۲، در حالی که ریاست هیئت داوران فستیوال زوریخ را برعهده داشت، در سخنرانی خود، گفت: «در حالی که مشغول تماشای فیلم‌هایی بودیم که موضوع بسیاری از آن‌ها انواع مختلف ظلم سیستماتیک است، در ایران زنان و مردان شجاع برای آزادی و حقوق انسانی خود در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند». 

این کارگردان سرشناس سینما در عرصه جهانی، در حالیکه از داوران این فستیوال درخواست کرد تا «برای همبستگی در کنار مردم ایران بایستند»، از تمامی حاضران در نشست فستیوال زوریخ دعوت کرد تا «به افتخار» زنان و مردان ایران بایستند و برای نماد اعتراضات آنان، «مهسا امینی»، ادای احترام کنند. 

ترانه علیدوستی، بازیگر و چهره سرشناس سینمای ایران، هم از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، چندین بار حمایت خود را با مردم معترض در ایران اعلام کرد. ترانه علیدوستی، همچنین، با انتشار تصویری از خود، در حالیکه کاغذنوشته‌‌ی «ژن،‌ ژیان، ئآزادی» را در دست داشت، به یکی از چهره‌های حامی خیزش انقلابی ایرانیان تبدیل شد. بازداشت ترانه علیدوستی در روز ۲۶ آذر ماه و انتقال این بازیگر سرشناس سینما به بند ۲۰۹ زندان اوین، واکنش‌های داخلی و جهانی را به دنبال داشت. 

کیهان کلهر،‌ نوازنده کمانچه، چهره سرشناس موسیقی سنتی ایران، که نام او نیز در فهرست افراد ممنوع از معامله آمده است، در مقاطع مختلف حمایت خود از جنبش اعتراضی ۱۴۰۱ در ایران را اعلام کرده است. 

کیهان کلهر، در یک متن که در حمایت از معترضان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد،‌ نوشت: «دستتان در خون پاک مردم ایران است، که با هیچ آبی شسته نخواهد شد». 

از آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی، شمار زیادی از هنرمندان، اهالی موسیقی و سینما، به دلیل حمایت از خیزش اعتراضی مردم، علاوه بر بازداشت یا احضار، با ممنوع‌الخروجی و ممنوعیت از معامله مواجه شدند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز