ترودو وانمود می کند که دغدغه ی گران شدن مسکن را دارد ولی واقعیت اینطور نیست!

Submitted on چ., 12/29/2021 - 19:17

در طول همه گیری کوید ۱۹، قیمت مسکن در کانادا با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است و قیمت مسکن در برخی شهرها از کنترل خارج شده است. همانطور که جوانان در کشورهای خود در حال مبارزه با چگونگی داشتن یک خانه برای خود هستند، تعداد زیادی از خریداران خارج از کشور نیز به بازار سرازیر می شوند و سعی می کنند از این موج قیمت ها پول زیادی به دست آورند. با این حال، آنچه نگران کننده است این است که دولت فدرال جونیور ترودو سیاست های نظارتی مناسبی را صادر نکرده است. مردم نگرانند که کانادا در طول زمان با «بحران مسکن» شدیدتری مواجه شوند.

به گزارش رسانه محلی انگلیسی زبان "ونکوور سان" ، جنگ علیه ویروس کوید ۱۹ نه تنها به طور مستقیم به رستوران های کانادا، صنعت کشتی های کروز، صنعت سرگرمی و خطوط هوایی ضربه زد، بلکه تأثیر زیادی بر بازار املاک و مستغلات داشت.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در ماه مارچ ۲۰۲۰، قیمت مسکن در سراسر کانادا ۳۴ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر متوسط ​​قیمت خانه در این کشور به ۷۸۰۰۰ دلار کانادا (604000 دلار آمریکا) افزایش یافته است.در مقابل میانگین قیمت خانه در ایالات متحده تقریباً نصف کانادا و۳۱۲۰۰۰ دلار است.

در طول همه‌گیری، درآمد مردم افزایش پیدا نکرد و تقبل خرید مسکن را بیش از پیش غیرقابل‌قبول کرد. رابرت هوگ، اقتصاددان ارشد RBC خاطرنشان کرد که مقرون به صرفه بودن مسکن کانادایی ها به پایین ترین حد خود در ۳۱ سال گذشته رسیده است. در گروه G7، «نسبت درآمد خانوار به خانه» کانادا (نسبت درآمد خانوار برای خرید خانه، که مقرون به صرفه بودن مسکن را اندازه‌گیری می‌کند) بسیار بیشتر از هر کشور دیگری پایین تر است.

مقایسه رشد قیمت مسکن در کانادا قبل و بعد از همه گیری ویروس کوید ۱۹
هالند، استاد املاک و مستغلات در دانشگاه جزیره ونکوور، در مورد دلایل افزایش قیمت مسکن گفت که اولین مورد، ادامه نرخ بهره بسیار پایین است. هالند گفت: "برای اکثر صنایعی که مشتاق به بهبود هستند، این یک سیاست خوب است. با این حال، از نظر صنعت املاک و مستغلات ما، این یک ضربه مهلک به بازوی کشور است."

دوم تورم است. در دوران رکود اقتصادی، دولت‌های اکثر کشورها محرک‌های پولی تقویت‌شده (چاپ پول)، همراه با نرخ‌های بهره بسیار پایین را برای جلوگیری از رکود اقتصادی معرفی کرده‌اند، بنابراین تورم تقریباً وضعیت فعلی کشورهای غربی است. با این حال، دولت کانادا از دیگر کشورها نرخ بهره ی پایین تری ارائه داده است.

این سیاست ها بر بازار املاک و مستغلات عمل کرد و باعث شد میلیون ها نفر در کشور به ویژه جوانان به طور کامل از مقوله «صاحب خانه» خارج شوند.

طبق یک نظرسنجی اخیر، حدود یک سوم بزرگسالان (بیش از ۸ میلیون نفر) در کانادا صاحب خانه نیستند و حدود سه چهارم آنها می خواهند خانه بخرند اما توانایی خرید آن را ندارند.

البته ضرب المثلی هم هست که می گوید «عده ای شاد و کمی غمگین»، گران شدن خانه ها خیلی ها را گرفتار خواب می کند، اما باعث می شود خیلی ها با خوشحالی دست بزنند.

در طول این بیماری همه گیر، سرمایه گذاران املاک و مستغلات و دلالان در داخل و خارج از کشور، حداقل از طریق اطلاعات دریافتی می توانیم بگوییم که سود زیادی به جیبب زده اند.

در ونکوور، حدود ۳۴ درصد از خانه ها ساکنانی دارند که مالک خانه نیستند. در تورنتو این نسبت ۲۵ درصد است. بازار داغ مسکن سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده است که به‌ویژه علاقه‌مند به خرید واحدهای آپارتمانی هستند زیرا اجاره آن‌ها آسان‌تر است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز،‌ این که حزب لیبرال فدرال ترودو به نظر می رسد به این موضوع اهمیت نمی دهد، بسیار نگران کننده است. در طول شش سالی که نخست وزیر دو در قدرت بود، قیمت مسکن در کانادا ۸۱ درصد افزایش یافته است، اما او هنوز دوست دارد وانمود کند که "فردی مشتاق است که برای حل مشکل بار مسکن وقف شده است" و همه جا بدود.

به عنوان مثال، در تابستان امسال، نخست وزیر برای بازدید از یک پروژه مسکونی جامع، سفر ویژه ای به همیلتون، انتاریو داشت.

در سپتامبر امسال، ترودو جونیور و معاون نخست وزیر و وزیر خزانه داری فانگ هویلان (کریستیا فریلند) در سخنرانی های کمپین خود موضوع مقرون به صرفه بودن مسکن را مطرح کردند و در مورد چگونگی مقرون به صرفه ساختن خانه ها برای کانادایی ها به جای تبدیل بازار املاک و مستغلات به آن بحث کردند. ابزارهای سرمایه گذاری طبقه نخبگان جهانی با این حال، اقدامات واقعی آنها بسیار محدود و منفعلانه است.

آخرین باری که آنها متعهد به مبارزه با سرمایه گذاران در بازار مسکن شدند در سال ۲۰۱۹ بود، زمانی که یک درصد مالیات بر خریداران خارجی در شهرهای بزرگ در بریتیش کلمبیا و انتاریو اعمال کردند.

چنین فضای سیاستی، بازار مسکن داخلی را به خاکی ایده آل برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل می کند. آمارها نشان می دهد که یک پنجم آپارتمان های نوساز در ونکوور توسط خارجی ها خریداری می شود.در ریچموند این نسبت به یک چهارم افزایش یافته است.

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن مهاجرت است. اگرچه تعداد مهاجران پذیرفته شده توسط این کشور در طول همه گیری جدید ویروس کاهش یافته است، دولت فدرال همچنان قول می دهد که به زودی تعداد مهاجران پذیرفته شده را از سر بگیرد و آن را به ۴۰۰۰۰۰ نفر در سال افزایش دهد.

داده‌های آمار کانادا نشان می‌دهد که مهاجران پول بیشتری را برای مسکن کانادایی نسبت به افرادی که در خانه متولد می‌شوند خرج می‌کنند، بنابراین گسترش مهاجرت باعث افزایش بیشتر قیمت مسکن می‌شود.

در پایان، عواقب تلخ تقاضای بیش از حد مسکن ناشی از این سیاست‌ها بر دوش آن دسته از ساکنان بومی متولد شده در کانادا، به‌ویژه جوانان و کسانی که در میان مهاجران جدید ثروتمند نیستند، خواهد بود.
تورنتوپرشنز
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز