تعهد بلندمدت رهبران اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین؛ جوزپ بورل: پوتین پس از شورش گروه واگنر خطرناک‌تر شده است

Submitted on جمعه, 06/30/2023 - 11:35

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست سران اتحادیه در بروکسل، ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه از کی‌یف، بار دیگر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کردند.

بنا به نوشتۀ نشریۀ فرانسوی لوموند، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که به همراه شرکای خود، تعهداتی بلندمدت را در راستای تقویت امنیت اوکراین می‌پذیرند تا به اوکراین در دفاع درازمدت، جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه و مقابله با تلاش‌های بی‌ثبات کننده، کمک کنند.

همچنین در ادامۀ این بیانیه آمده است که این تعهدات با در نظر گرفتن منافع امنیتی و دفاعی تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان، در این زمینه اظهار داشت: «ما باید در مورد چگونگی سازماندهی ادامۀ حمایت خود از اوکراین، به توافق برسیم و برای تعهدات بلندمدت خود آماده باشیم».

امانوئل ماکرون رئیس جموری فرانسه نیز تصریح کرد: «باید تمامی ابزارهای لازم از جمله آموزش نظامی و تسلیحات را در راستای حمایت بلندمدت از اوکراین و کمک به این کشور برای هدایت ضدحمله، در اختیار کی‌یف قرار دهیم».

در همین حال، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان نشست بروکسل، تأکید کرد: «حمایت همه‌جانبه از اوکراین بیش از پیش ضروری است زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پی شورش مسلحانۀ گروه شبه‌نظامی واگنر ضعیف‌تر شده است و این امر او را به خطر بزرگتری تبدیل کرده است».

همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز تصریح کرد که شورش ناکام نیروهای واگنر، شکاف‌ها را در روسیه آشکارتر کرده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست بروکسل خواستار حمایت نظامی دراز مدت از اوکراین شد. وی تأکید کرد که اوکراین به تعهد بلندمدت اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت خود در طول جنگ و نیز پس از آن نیاز دارد.

تأکید رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر پذیرفتن تعهدات بلندمدت جهت حمایت از اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که ولودیمیر زلنسکی اخیراً از رهبران اروپایی خواسته است تا دور تازه تحریم‌ها علیه روسیه را اعمال کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز