سران سازمان‌ همکاری‌های شانگهای خواهان ایجاد «حکومت فراگیر» در افغانستان شدند

Submitted on چ., 07/05/2023 - 10:46

این نشست که به میزبانی هند برگزار شده بود، انگشت بر شماری از چالش‌هایی که حوزه سازمان همکاری‌های شانگهای با آن روبه‌رو است، گذاشته بود. یکی از این چالش‌ها، وضعیت پیچیده افغانستان است که پس از قدرت‌گیری حکومت تک‌قومی و تک‌گروهی طالبان، منطقه را با خطر احتمال رشد هراس‌افگنی روبه‌رو کرده است.

سران کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای پس از پایان این نشست خود، در اعلامیه‌ای مشترک بر ایجاد حکومتی فراگیر در افغانستان تاکید کردند. حکومتی که به باور اعضای این سازمان، باید متشکل از نمایندگان تمامی اقوام، مذاهب و گروه‌های سیاسی افغانستان باشد.

هرچند طالبان ادعا می‌کنند که رژیم این گروه که هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، فراگیر است، اما سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای باورمندند که در رژیم کنونی طالبان، اقوام دیگر به شدت به حاشیه برده شده و سهمی در آن ندارند.

در کنار احترام به حقوق بشر و حقوق زنان، شرط شماری از کشورها برای به رسمیت‌شناختن رژیم طالبان، ایجاد حکومتی فراگیر توسط این گروه گفته شده است. آنچه که طالبان تاکنون در مقابل آن مقاومت کرده و به نظر هم نمی‌رسد که به این‌ زودی‌ها حاضر به تقسیم قدرت با اقوام دیگر شوند.

سازمان همکاری‌های شانگهای که شماری از کشورهای منطقه ازجمله روسیه، چین، ایران، پاکستان و هند عضو آن هستند، یک سازمان میان دولتی است که به هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی و نیز برقرار کردن موازینه در برابر نفوذ آمریکا ایجاد شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز