رئیس کل دادگستری هرمزگان: سپاه پاسداران یک کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق را در خلیج فارس توقیف کرد

Submitted on Mon, 04/03/2023 - 09:51

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان، روز یکشنبه ۱۳ فروردین، گفت: «کشتی مذکور پس از توقیف با اسکورت نیروهای عملیاتی و شناورهای ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران، به بندرگاه هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل مقامات قضایی شده است».

مجتبی قهرمانی افزود: «با هماهنگی رئیس حوزه قضایی شهرستان پارسیان، ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از شناسایی یک فروند کشتی خارجی حامل هزاران لیتر سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کرد».

رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه گفت: «کشتی مذکور با تخلف از مقررات و به منظور شناسایی نشدن چراغ‌های خود را خاموش کرده بود».

وی در ادامه مدعی شد: «این کشتی خارجی پس از تعقیب و گریز با عملیات ویژه پاسداران ناوتیپ ذوالفقار متوقف شد و در بازرسی از آن بیش از ۱۲۵ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است».

مجتبی قهرمانی همچنین اظهار داشت: «۲۶ خدمه این کشتی متخلف نیز دستگیر شده‌اند و جهت تکمیل روند تحقیقات در بازداشت به سر می‌برند».

وی همچنین با بیان اینکه «مبارزه با قاچاق سوخت از اولویت‌های مهم و مورد پیگیری مستمر دستگاه قضایی ایران است»، گفت: «سواحل خلیج فارس و آب‌های پیرامون آن به هیچ وجه جای امنی برای فعالیت سودجویان و قاچاقچیان نخواهد بود.»

این در حالی است که تا این لحظه هیچیک از مقام‌های قضایی ایران توضیحی نداده اند که این کشتی توقیف‌شده متعلق به کدام کشور بوده است و جزئیاتی از ملیت خدمۀ بارداشت شده نیز ارائه نشده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان پیش از این گفته بود: «در راستای اجرای مواد ۲۰ و ۲۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاقچیان علاوه بر محکومیت به حبس، تا ۱۰ برابر ارزش سوخت کشف شده جریمه می شوند و شناور دخیل در امر قاچاق نیز به‌نفع دولت ضبط خواهد شد».

در سال های اخیر، نیروی دریایی سپاه پاسداران بارها اقدام به توقیف شناورهای خارجی به دلیل حمل «سوخت قاچاق» در آب‌های خلیج فارس که محل تولید و حمل بیشترین نفت جهان است، کرده که این اقدام در برخی موارد مناقشه برانگیز شده است.

از جملۀ این موارد می توان به توقیف نفتکش ویتنامی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که این نفتکش پس از تخلیۀ محمولۀ نفت خود به دست سپاه پاسداران در بندرعباس، آزاد شد و به آب‌های بین‌المللی بازگشت.

پیشتر، خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته بود که ایران به دلیل یارانه‌های سنگین دولتی و کاهش ارزش پول، یکی از ارزان‌ترین قیمت‌های سوخت در جهان را دارد و تلاش می‌کند با قاچاق بی‌رویه سوخت به کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مبارزه کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز