روسیه با پهپادهای شاهد ساخت ایران بندر اودسا در اوکراین را هدف حمله قرار داد

Submitted on پ., 04/20/2023 - 13:08

در حالیکه نبردها برای کنترل آسمان اوکراین ادامه دارد، ارتش روسیه روز چهارشنبه با دست کم ۱۲ پهپاد «شاهد- ۱٣۶» ساخت ایران، زیرساخت های بندر اودسا را مورد حمله قرار داد.

رئیس ادارۀ نظامی اودسا اعلام کرد که این حملات تلفات جانی بر جای نگذاشته است اما به زیرساخت های عمومی این شهر آسیب رسانده است.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۱۰ فروند از ۱۲ پهپاد «شاهد- ۱٣۶» ساخت ایران را که نیروهای روسیه در حمله به اودسا به کارگرفته بودند، منهدم کرده است.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، طی بیانیه ای، تصریح کرد که نیروهای روسیه در جریان حملۀ اخیر به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور، از پهپادهای «شاهد- ۱٣۶» و نیز پهپادهای کوچکتر «شاهد- ۱۳۱» استفاده کرده‌اند.

 

⚡️ The russian troops attacked the Odesa region with a kamikaze drone type "Shahed-131/136" at night. 10 of the 12 drones were destroyed by air defense forces, reports the OC “Pivden” (South). pic.twitter.com/fE6G5T89Tr

 

از سوی دیگر، مقامات اوکراینی در اودسا، با انتشار تصاویری از نیروهای امداد آتش نشانی در حال مهار آتش‌سوزی ناشی از حملات پهپادی روسیه، در کانال تلگرامی خود نوشته‌اند که یکی از تأسیسات زیرساختی اودسا در جریان این حملات مورد اصابت قرار گرفته است.

همچنین ارتش اوکراین تأکید کرد که نیروهای روسیه از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی این کشور استفاده می‌کنند و جنگنده‌های اوکراینی نیز اغلب مسلسل‌های کالیبر بزرگ را برای منهدم کردن آنها به کار می گیرند.

بنا به گفتۀ ارتش اوکراین، استفاده از این پهپادها برای روسیه هزینۀ ارزانی دارد و در عین حال می تواند تأثیر روانی شدیدی بر ساکنان منطقۀ مورد حمله، داشته باشد.

بنا به خواستۀ فرماندهی نیروی هوایی اوکراین، ساکنان هر منطقه با استفاده از یک اپلیکیشن، می‌توانند حملات پهپادی و موشکی را گزارش کنند. شهروندان اوکراینی در صورت مشاهدۀ هرگونه پهپاد می‌توانند با تلفن همراه خود تمامی اطلاعات را برای ارتش این کشور ارسال کنند.

بنا به گفتۀ کارشناسان، در صورت شناسایی به موقع پهپادهای مورد استفادۀ روسیه در جریان حملات به اوکراین، پدافند هوایی این کشور نیز امکان انهدام آنها را خواهد داشت.

روسیه در پی تهاجم به خاک اوکراین در فوریۀ سال گذشته، برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی این کشور، به استفاده از پهپادهای شاهد ساخت ایران روی آورده است. به طوریکه بسیاری از مناطق اوکراین از جمله کی‌یف پایتخت این کشور، بارها مورد حملات پهپادی روسیه قرار گرفته اند.

این پهپادها مجهز به یک کلاهک کوچک انفجاری هستند که با نزدیک شدن پهپادها به هدف، خود به خود منفجر می‌شوند. حداکثر سرعت پهپاد «شاهد- ۱۳۶»، ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است و برد پروازی آن نیز طبق گفته‌های منابع ایرانی ۲۰۰۰ کیلومتر است.

این در حالی است که صنایع نظامی ایران به دلیل ارسال تجهیزات به‌ویژه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبرو شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز