روسیه انفجار در پل کریمه را به کی‌یف نسبت داد و توافق صادرات غلات اوکراین را به حالت تعلیق درآورد

Submitted on Mon, 07/17/2023 - 08:03

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، روز دوشنبه ۱٧ ژوئیه (٢۶ تیر)، در کانال تلگرامی خود، اوکراین را مسئول حملۀ شبانه به پل کریمه دانست که در جریان آن دو غیرنظامی کشته شدند.

ماریا زاخارووا همچنین در گفتگو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه اعلام کرد که ترکیه، اوکراین و سازمان ملل از تصمیم کرملین مبنی بر عدم تمدید توافقنامۀ صادرات غلات مطلع شده‌اند.

همزمان، سرگئی میرونوف رئیس مجلس سنای روسیه، در واکنش به وقوع انفجار در پل کریمه، گفت: «مسکو باید با تخریب زیرساخت‌های اوکراین، به حمله به پل کریمه پاسخ دهد». وی افزود: «این کاری است که ما باید انجام دهیم، نه اینکه دربارۀ توافق صادرات غلات مذاکره کنیم که به اوکراین و اربابان غربی این کشور کمک می‌کند تا جیب‌های خود را پر کنند».

سرگئی میرونوف در ادامه تأکید کرد: «پس از یک حملۀ تروریستی دیگر، هیچ توافقی بر سر صادرات غلات اوکراین وجود نخواهد داشت».

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، از فسخ و عدم تمدید توافقنامۀ صادرات غلات از بنادر اوکراین خبر داد و گفت: «روسیه زمانی که که خواسته‌هایش ذیل توافقنامۀ صادرات غلات از دریای سیاه برآورده شود، بلافاصله به این توافق بازخواهد گشت».

حملۀ شبانه به پل کریمه در حالی صورت گرفته است که توافقنامۀ صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه که در ژوئیۀ سال گذشته با میانجیگری ترکیه و حمایت سازمان ملل منعقد شده بود، امروز دوشنبه منقضی می‌شود.

انفجار در پل کریمه دو کشته بر جای گذاشت

ولادیمیر روگوف مقام منصوب از سوی روسیه در منطقۀ زاپوریژیا واقع در شرق اوکراین، بامداد دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که دو غیرنظامی که یک زوج اهل منطقۀ بلگورود روسیه بوده‌اند، در پی انفجار در پل کریمه کشته شدند و دختر ۱۴ سالۀ آنها نیز مجروح شده است.

 

[ 🇷🇺 RUSSIE | 🇺🇦 UKRAINE ] 🔸 Nouvelle vidéo des dégâts sur le pont de Crimée. pic.twitter.com/tzdYCcRLAo

 

در همین حال، سرگئی آکسیونوف فرماندار انتصابی روسیه در شبه جزیرۀ کریمه، بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که انفجار در ستون ۱۴۵ این پل که شبه‌جزیره کریمه را به منطقه کراسنودار در روسیه متصل می‌کند، روی داده است.

مسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیرۀ کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و پل کرچ که در سال ۲٠١۸ توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه افتتاح شد، امکان سفر جاده‌ای و ریلی بین شبه‌جزیرۀ کریمه و روسیه را فراهم می‌کند.

این پل که ۱۹ کیلومتر طول دارد، همچنین انتقال مایحتاج نیروهای روسیه در نبرد با اوکراین را میسر می‌کند.

روسیه در هفته‌های اخیر تهدید کرده بود که توافقنامۀ صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه را تمدید نخواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز