پاسخ محکم لبنان به حامیان اسرائیل درباره چادرهای حزب‌الله

Submitted on ی., 07/30/2023 - 07:51

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه در دولت موقت لبنان طی سخنانی درباره تنش‌های اخیر در مرز با فلسطین اشغالی اعلام کرد: ما از یونیفل (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) خواستیم برای نشان دادن مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی نشست سه‌جانبه‌ای تشکیل دهند؛ زیرا امروز مسائل مربوط به خط 23 و خط آتش‌بس و خط آبی مورد اختلاف است.

عبدالله بوحبیب در گفتگو با المیادین اظهار داشت: دولت لبنان نمی‌خواهد مانع گشت‌زنی نیروهای یونیفل شود اما این گشت‌زنی‌ها باید با هماهنگی ارتش لبنان باشد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که طبق قطعنامه 1701 تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی اسرائیل را متوقف کند.

باید درباره اشغالگری‌ اسرائیل در مزارع شبعا صحبت شود نه چادرهای حزب‌الله

وی درباره چادرهای حزب‌الله در مزارع شبعا گفت: سفیران پنج کشور بزرگ در لبنان آمدند تا با ما درباره این چادرها صحبت کنند اما پاسخ ما این بود که "اگر قرار است صحبت کنیم باید درباره اشغالگری اسرائیل در مزارع شبعا حرف بزنیم نه چادرهایی که حزب‌الله در آنجا برپا کرده است".

به گزارش تسنیم، در واکنش به  تجاوزات اشغالگران در نقطه مرزی لبنان، حزب‌الله یک موضع نظامی متشکل از چندین چادر داخل مناطق مزارع شبعا ایجاد کرده است که رژیم صهیونیستی به آن معترض است و به سازمان ملل متوسل شده است و از طرف‌های بین‌المللی خواستار انجام اقدامی برای قانع‌ کردن حزب‌الله جهت عقب‌نشینی از نقاط مرزی شده است، اما حزب‌الله با تأکید بر تعهد مقاومت به حمایت از حاکمیت و استقلال لبنان توجهی به این درخواست صهیونیست‌ها و حامیان آنها ندارد.

برای انتخاب رئیس‌جمهور نباید منتظر خارجی‌ها بمانیم

وزیر خارجه دولت موقت لبنان درباره پرونده سیاسی این کشور و مسئله انتخاب رئیس جمهور اظهار داشت: طرف‌های لبنانی باید بدون اینکه منتظر مداخلات خارجی بمانند، بر سر انتخاب رئیس جمهور به توافق برسند. برخی از کنسول‌گری‌ها در پرونده ریاست‌جمهوری فشارهایی به لبنان می‌آورند که البته من این فشارها را درک می‌کنم.

منتظر موضع یکپارچه عربی مقابل هتک حرمت قرآن کریم در غرب هستیم

بوحبیب درباره اهانت به مقدسات اسلامی در کشورهای غرب و هتک حرمت مکرر قرآن کریم در سوئد گفت: ما منتظر تصمیم واحد عربی در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد هستیم و در زمان حاضر سفیر سوئد در لبنان در مرخصی است و من از سفیر لبنان در سوئد خواستم که به آنجا برنگردد.

این مقام ارشد لبنانی درباره پرونده آوارگان سوری و اقداماتی که اخیراً اروپایی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند ابراز کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و غربی‌ها نمی‌خواهند آوارگان سوری به کشورشان برگردند. این کشورها تلاش می‌کنند آوارگان سوری در کشورهای میزبان همچون لبنان و اردن و ترکیه بمانند.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد، دولت سوریه از بازگشت آوارگان سوری استقبال می‌کند و تأکید کرده است که آنها در معرض هیچ‌گونه فشار و تعرضی قرار نخواهند گرفت. دولت سوریه معتقد است آوارگان سوری به‌خاطر کمک‌های نقدی که در کشورهای میزبان دریافت می‌کنند نمی‌خواهند به سوریه برگردند. چندی قبل در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی کمیته‌ای متشکل از 5 کشور برای پیگیری پرونده آوارگان سوریه تشکیل شد و این کمیته اولین نشست خود را در اواسط ماه آینده در قاهره برگزار می‌کند.

غرب می‌خواهد در پرونده آوارگان، نظام سوریه را هدف قرار دهد

بوحبیب ادامه داد: کشورهای غربی می‌خواهند در پرونده آوارگان، دولت و نظام سوریه را هدف قرار دهند. این کشورها نمی‌بینند که جنگ تمام شده است و همچنان به‌دنبال تغییر نظام سوریه هستند. چندی قبل آوارگان سوری به‌شکل غیرقانونی وارد سواحل قبرس شدند و مقامات قبرسی با ما تماس گرفتند تا آنها را به لبنان بفرستند؛ زیرا نمی‌توانند این پناهجویان را به اروپا بفرستند و اروپا مخالف این امر است.

وی تأکید کرد: اتحادیه اروپا می‌گوید که سوریه برای بازگشت آوارگان امن نیست، اما این نظر اروپایی‌ها درست نیست و من قبلاً با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دراین‌باره صحبت کردم و گفتم که هر زمان بخواهد به لبنان سفر کند از او استقبال می‌کنیم و ما نیز حاضریم هر زمان که دولت سوریه موافقت کند به دمشق برویم، همچنین من حدود یک هفته قبل با کاردار سفارت سوریه در بیروت دیدار کردم و گفتم که لبنان آماده فرستادن هیئت خود به سوریه برای گفتگو درباره پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز روابط دوجانبه است.

میان ادامه مانع‌تراشی‌های غرب و سازمان ملل در روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، چند روز قبل «گیر پدرسون» فرستاده سازمان ملل در سوریه در واکنش به درخواست دولت‌های لبنان و سوریه برای بازگشت آوارگان سوری با تکرار مواضع قبلی غرب و جامعه بین‌المللی مدعی شد که «شرایط برای بازگشت امن و شرافتمندانه و داوطلبانه آوارگان به سوریه فراهم نیست».

پدرسون در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت: «با وجود تلاش‌های دیپلماتیک اما اراضی سوریه همچنان در وضعیت تجزیه است و 90 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این موضوع بسیار خطرناک است».

چند هفته قبل نیز «تیری ماریانی» نماینده فرانسه در پارلمان اروپا اعلام کرد که پارلمان اروپا با رأی اکثریت قطعنامه حمایت از ابقای پناهندگان سوری در لبنان را تصویب می‌کند و این تصمیم را از طریق یک پیام ویدئویی به لبنانی‌ها ابلاغ کرده است، این اقدام غرب با واکنش تند لبنانی‌ها همراه بود و آن را محکوم کردند، اما مقامات ارشد این کشور سعی دارند رفتار محتاطانه‌ای مقابل اروپایی‌ها پیش بگیرند.

منابع آگاه از فضای پرونده آوارگان سوری در لبنان به ابعاد خارجی قطعنامه پارلمان اروپا اشاره و اعلام کردند که این اقدام غرب در چارچوب ارسال پیام‌های هشداردهنده برای لبنان است با این مضمون که حق تقویت روابط با سوریه را ندارد و بیروت نباید وارد روند سایر پایتخت‌های عربی برای بهبود روابط با دمشق شود، همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که مسئولان لبنانی از جمله میقاتی از جانب اروپا تحت فشار شدید قرار دارند و غرب آنها را تهدید کرده است که در صورت اقدام برای بازگرداندن آوارگان سوری، تحت تحریم‌های سخت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/+

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز