نیجر: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا همزمان فشار اقتصادی و مذاکره با کودتاچیان را پیش می‌برد

Submitted on چ., 08/02/2023 - 12:16

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالفتوا موسی، مقام ارشد سیاسی و امنیتی اِکواس اعلام کرد یک هیئت عالیرتبه به رهبری ژنرال عبدالسلام ابوبکر، رئیس سابق دولت نیجریه به منظور مذاکره با کودتاچیان در حال حاضر در نیجر به سر می‌برد.

آقای موسی چهارشنبه و در آغاز نشست فرماندهان ستادهای ارتش کشورهای غرب آفریقا در ابوجا، پایتخت نیجریه گفت مداخله نظامی در نیجر «آخرین گزینه‌ای» است که اِکواس برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در این کشور در نظر دارد. وی افزود: «ما باید برای این احتمال آماده باشیم».

در راستای تحریم‌های اتخاذ شده توسط کشورهای همسایه نیجر در پی کودتای نظامیان علیه رئیس جمهور قانونی این کشور، نیجریه امروز چهارشنبه از قطع برق صادراتی به نیجر خبر داد.

به گفته خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک منبع نزدیک به مدیریت شرکت برق نیجریه، این کشور از روز سه‌شنبه «خط فشار قوی که برق را به نیجر می رساند، قطع کرده است». نیجر برای تامین انرژی خود تا ۷۰ درصد به نیجریه وابسته است.

همچنین بخوانیدنشست ویژه رهبران غرب آفریقا درباره وضعیت نیجر؛ حکومت نظامی: تا آخرین توان در برابر مداخله نظامی می‌ایستیم

روز یکشنبه، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به رهبری رئیس جمهور نیجریه، بولا تینوبو، تصمیم گرفت که تحریم هایی را علیه کودتاچیان اعمال کند.

افزون بر اعلام فرصت یک هفته‌ای برای بازگرداندن نظم قانون اساسی و تعلیق مبادلات مالی با نیجر، اِکواس دستور مسدود کردن «کلیه مبادلات خدمات، از جمله معاملات انرژی» با نیجر را صادر کرده است.

همچنین بخوانیدکودتای نیجر: فرانسه، روند خروج شهروندان خود را امروز آغاز می‌کند

همزمان با این تحولات، برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه نسبت به خارج کردن اتباع خود از نیجر اقدام کردند. تا کنون دو هواپیمای فرانسوی و یک هواپیمای ایتالیایی حامل شهروندان اروپایی مقیم نیجر، این کشور را ترک کردند. به گفته پاریس عملیات خروج شهروندان اروپایی که تمایل به ترک این کشور آفریقایی را دارند، تا اخر امروز چهارشنبه به پایان می‌رسد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز