نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، برای گفتگو در بارۀ ایران، به روسیه سفر می‌کند

Submitted on س., 10/12/2021 - 12:41

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با ولادیمیر پوتین، بگزارش دفتر خود، «بویژه در بارۀ برنامۀ هسته‌ای ایران» گفتگو خواهد کرد. بر همین اساس، مذاکرات دو طرف «مسائل دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی مربوط به دو کشور و موضوعات مهم منطقه‌ای» را نیز در بر خواهد گرفت.

نفتالی بنت در اواخر سپتامبر در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران را به «فرا رفتن از کلیۀ خطوط قرمز» متهم کرد و گفت دولت اسرائیل هرگز به ایران «اجازه نمی‌دهد» به سلاح اتمی دست یابد.

با این حال، یوسی کوهن، رئیس پیشن موساد، که در دهمین کنفرانس «جروزالم پست» شرکت کرده بود سخنان نخست وزیر اسرائیل در بارۀ پیشرفت توانائی‌های ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را نادرست خواند و گفت «براساس گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی، اظهاراتی مبنی بر اینکه ایران امروز بیش از گذشته به کسب سلاح اتمی نزدیک شده، نادرست است». او بی آنکه توضیح روشنی بدهد گفت «چنین وضعیتی حاصل تلاش برخی نیروها در جهان است». اظهارات او در این زمینه می‌تواند اشاره به اقدامات گوناگون در تخریب و اختلال تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران باشد که این کشور آنها را به اسرائیل نسبت می‌دهد.

بگفتۀ یوسی کوهِن «تاسیسات ایران اینک ناکارآمدتر از گذشته شده است و [این کشور] کمک‌های کمتری از خارج دریافت می‌کند».

 رئیس پیشن موساد تاکید کرد که توافق اتمی با ایران باید کاملاً «بازبینی و دوباره نویسی» شود و بر اساس یک «کنترل شدید و نظارت دراز مدت» تدوین گردد.

 از نظر یوسی کوهِن، «اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، اسرائیل باید دست به اقدام بزند». او گفت در این زمینه «اسرائیل باید بصورت مستقل عمل کند و همان کاری را انجام دهد که در گذشته دوبار انجام داده است». اشاره او به بمباران مرکز اتمی سوریه و عراق است.

روسیه که یکی از کشورهای امضاء کنندۀ برجام است، هر چند نزدیک به تهران تلقی می‌شود، همواره بر ضرورت اجرای تعهدات طرفین در این توافق و از جمله از سوی ایران تاکید کرده است.

مذاکرات برای احیاء این توافق که در پی خروج آمریکا از آن مورد بی اعتنائی ایران نیز قرار گرفت، در ماه آوریل گذشته در وین آغاز شد و پس از شش دور گفتگو، در آستانۀ تشکیل دولت تازه در ایران، از ماه ژوئن به حال تعلیق در آمد.

میخائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اخیراً گفت «وقت از سرگیری مذاکرات فرارسیده» و یکبار دیگر تاکید کرد که «گفتگوها نمی‌تواند از نقطۀ شروع از سر گرفته شود».

وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاورُف، هفتۀ گذشته به هنگام سفر همتای خود، حسین امیرعبداللهیان، به مسکو تاکید کرد که مذاکرات وین باید «هر چه زودتر» از سر گرفته شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در پی گزینش نفتالی بنت به نخست وزیری اسرائیل، تاکید کرد که همکاری میان دو کشور «صلح، امنیت و ثبات» در خاورمیانه را تحکیم می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز