ناآرامی‌های اخیر در ازبکستان ۱۸ کشته و صد‌ها زخمی بر جای گذاشته است

Submitted on Mon, 07/04/2022 - 12:37

رادیوی بین‌المللی فرانسه روز دوشنبه چهارم ژوئیه/۱۳ تیرماه، در گزارشی به نقل از دادستانی ازبکستان اعلام کرد که در جریان ناآرامی‌های هفته گذشته در منطقه نیمه خودمختار قره‌قالپاقستان، ۱۸ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.    

در همین، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در مورد ناآرامی‌های هفته گذشته در ازبکستان نوشته است که به گفته  مقامات  گارد ملی ازبکستان، ۵۱۶  نفر از  بازداشت شدگان ناآرامی‌های اخیر در این کشور، روز جمعه (اول ژوئیه)، آزاد شدند. 

ناآرامی‌های گسترده در ازبکستان  بر سر طرحی که با هدف سلب خودمختاری از منطقه نیمه خودمختار قره‌قالپاقستان صورت گرفته بود، یک هفته پیش آغاز شد. از زمان آغاز این ناآرامی‌ها تاکنون، جمهوری خودمختار قره‌قالپاقستان شاهد درگیری میان نیروهای نظامی و مردم معترض است. 

از سوی دیگر، طبق گزارش رجیس ژانته، گزارشگر رادیوی بین‌المللی فرانسه، شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان، پس از بروز ناآرامی‌های گسترده در منطقه نیمه خودمختار قره‌قالپاقستان اعلام کرد که طرح سلب خودمختاری این منطقه اجرا نخواهد شد.

رئیس جمهوری ازبکستان ضمن تایید شمار کشته و زخمی‌شدگان نا‌آرامی‌های اخیر و دعوت از مردم منطقه نیمه خودمختار قره‌قالپاقستان برای حفظ آرامش خود، به مدت یک ماه  در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرد. 

ازبکستان استقلال خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بدست آورد و از آن زمان تاکنون به مردم این کشور دست اجازه نداده است که به تجمعات اعتراضی بزنند. ازبکستان از سرکوب‌گرترین جمهوری‌های منطقه به شمار می‌رود و هرگونه تجمع اعتراضی را سرکوب می‌کند. 

طبق ماده ۷۴ قانون اساسی کشور ازبکستان، منطقه نیمه خودمختار قره‌قالپاقستان با حدود دو میلیون نفر جمعیت، حق جدایی از این کشور را دارد. با این وجود، شوکت میرضیایف قصد داشت از طریق تغییراتی در قانون اساسی، شرایط خودمختاری از قره‌قالپاقستان را سلب کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز