مذاکرات بی‌نتیجه آتش‌بس سودان در عربستان؛ حملات هوایی باز هم خارطوم را به لرزه در آورد

Submitted on Mon, 05/08/2023 - 10:06

یک دیپلمات سعودی که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) با اعلام این که «گزینه آتش‌بس دائمی روی میز نیست» به خبرگزاری فرانسه گفت که «هیچ پیشرفت عمده‌ای» در گفتگوها دیده نمی‌شود زیرا هر یک دو طرف خود را «قادر به پیروزی در نبرد» می‌داند.

نبرد خونین جاری بین نیروهای عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی از تاریخ ۱۵ آوریل آغاز گردید. البرهان فرمانده ارتش سودان است و دقلو معاون پیشین و دشمن کنونی او، رهبری نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع، آر اس اف را برعهده دارد. با مغلوبه شدن جنگ میان وفاداران به این دو مقام نظامی، کشور وارد کشت و کشتار و هرج و مرج شد.

این نبردها از آن زمان تاکنون صدها کشته، هزاران زخمی و صدها هزار آواره بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر از شهروندان نیز که در خانه مانده‌اند با کمبود شدید آب و غذا و نیازهای اساسی روبرو هستند.

ژنرال‌های متخاصم سودانی به ابتکار عربستان سعودی و با پشتیبانی آمریکا نمایندگانی را برای گفتگو در مورد برقراری آتش‌بس بشردوستانه به جده فرستاده‌اند.

برخی ساکنان وحشتزده در شهر پنج میلیون نفری خارطوم از وقوع درگیری‌های بیشتری در چهارمین هفته درگیری‌ها خبر داده و گفته‌اند که با وجود قطع برق و گرمای شدید در خانه‌های خود پنهان شده‌اند.

یکی از ساکنان جنوب خارطوم به خبرگزاری فرانسه گفت که او و خانواده‌اش صدای «حملات هوایی» را شنیده‌اند که به نظر می‌رسید از «نزدیک بازاری در مرکز خارطوم می‌آمد».

این جنگ باعث خروج فوری بسیاری از شهروندان خارجی و نیز مهاجرت گسترده سودانی‌ها از راه هوایی و دریایی و نیز با سفرهای سخت زمینی به مصر، چاد، سودان جنوبی و سایر کشورهای همسایه شده است.

روا حمد که روز دوشنبه با یک پرواز خروجی به قطر با ۷۱ سرنشین از بندری در سودان گریخته، به خبرگزاری فرانسه گفت که همه جای این کشور «بسیار خطرناک» است.

او گفت که در سودان «متاسفانه اکنون امنیت وجود ندارد» و مردم آن «با کمبود همه اقلام از آب گرفته تا سوخت دارو، بیمارستان و پزشک روبرو هستند».

بر پایه آمار مرکز داده‌های مکانی درگیری‌های مسلحانه، این نبردها بیش از ۷۵۰ کشته و بیش از ۵ هزار زخمی داشته است.

سازمان ملل متحد نسبت به گسترش بحران انسانی این جنگ که تا این زمان به آوارگی ۳۳۵ هزار تن و درخواست پناهندگی ۱۱۷ هزار تن دیگر انجامیده، هشدار داده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۶۰ هزار سودانی از شمال به مصر، ۳۰ هزار نفر از غرب به چاد و بیش از ۲۷ هزار نفر به سودان جنوبی گریخته‌اند.

مارتین گریفیث، مقام ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه، به شهر ساحلی جده عربستان سعودی سفر کرده است تا در رویدادی که واشنگتن و ریاض آن را «مذاکرات پیش از مذاکرات» نامیده‌اند شرکت کند.

یک مقام سازمان ملل روز دوشنبه گفت که گریفیث «خواهان پیوستن به مذاکرات» بین طرف‌های درگیر شده، اما درخواست او تا کنون تأیید نشده است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور برای «زمان بندی مذاکرات گسترده به هدف دستیابی به توقف دائمی خصومت‌ها» فشار می‌آورد.

در این بیانیه افزوده شده است که هدف مذاکرات جده که قرار است «در روزهای آینده» ادامه یابد، «توقف مؤثر کوتاه‌مدت» درگیری‌ها، تسهیل ارسال کمک‌ها و بازگرداندن خدمات اولیه است.

دستیابی به پیشرفتی بزرگ می‌تواند امنیت کریدورهای بشردوستانه را تأمین کند تا امکان کمک از طریق بندر سودان در سواحل دریای سرخ به خارطوم و منطقه جنگزده دارفور در مرز چاد فراهم شود.

از اواسط آوریل، چندین قرارداد آتش بس در این کشور فقیر آفریقایی با پیشینه بی‌ثباتی اعلام شده و به سرعت نقض شده است. اخیرا تلاش‌ها برای میانجی‌گری نیز چند برابر شده است.

اتحادیه آفریقا که پس از تعلیق سودان در پی کودتای ۲۰۲۱ اهرم نه چندان نیرومندی دارد به همراه بلوک منطقه‌ای آفریقای شرقی در حال فشار برای گفتگو با میانجیگری سودان جنوبی هستند.

اتحادیه عرب روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات خاصی، خواستار پایان دادن به خصومت‌ها و حفظ «حاکمیت» سودان شد.

به گفته کارشناسان، بلوک کشورهای عرب بر سر موضوع سودان اتفاق نظر ندارند و مثلا در حالی مصر از برهان حمایت می‌کند، امارات متحده عربی از پشتیبان نیروهای دقلو است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز