مایکل سینگ : غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد حملۀ نظامی به ایران را در پی خواهد داشت

Submitted on Mon, 05/22/2023 - 06:29

مایکل سینگ، مدیر پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و مدیر کل بنیاد تحقیقاتی واشنگتن در امور خاورمیانه در گفتگو با هفته‌نامۀ فرانسوی "لوپوئن" سیاست جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران و برنامۀ اتمی این کشور را یک "شکست" کامل خوانده است.

او احیای برجام را که کانون اصلی سیاست بایدن در قبال ایران به شمار می‌رود ناممکن دانسته و با اشاره به پیشرفت های حکومت ایران در این زمینه گفته است که جمهوری اسلامی ایران نفعی برای بازگشت به برجام ندارد.

مایکل سینگ گفته است که علت این گرفتاری تا حدودی مبالغه‌گویی‌های حسن روحانی و محمدجواد ظریف دربارۀ مزایا و فواید برجام و تعدیل تحریم‌ها علیه ایران در نتیجۀ این توافق بوده است. مایکل سینگ موانع مهم ورود یا بازگشت سرمایه‌گذاران به ایران را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه فساد و نقش سپاه پاسداران... دانسته است.

به گفتۀ او نزدیکی اخیر ریاض و تهران صرفاً به تعدیل فشارهای سیاسی بر حکومت ایران کمک می‌کند، زیرا، جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایتش از پوتین در جنگ اوکراین و سرکوب مخالفان در داخل کشور شدیداً در صحنۀ بین‌المللی منزوی شده و ازسرگیری مناسبات با عربستان به تهران کمک می‌کند تا حدودی از انزوا خارج شود.

پژوهشگر آمریکایی در ادامه افزوده است که عربستان و امارات هیچ اطمینانی ندارند که آمریکا یا هر کشور دیگری حقیقتاً قصد مقابله با جمهوری اسلامی ایران را (به دلیل برنامۀ اتمی این کشور یا فعالیت‌های آن در منطقه) داشته باشند. ریاض و ابوظبی تنها می‌کوشند بدون هیچ توهمی مشکلات خود را با حکومت ایران کاهش دهند بی‌آنکه بتوانند آنها را حقیقتاً رفع کنند.

سینگ در ادامه سیاست دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران را شکست خورده دانسته و  افزوده است که هیچ نشانی از تغییر در این سیاست هم مشاهده نمی‌شود و علت آن هم این است که آمریکا در حال حاضر توجه خود را بر جنگ اوکراین متمرکز ساخته و سرنوشت تایوان بیشتر نگرانی آن را برانگیخته است. بنابراین، به گفتۀ مایکل سینگ دولت آمریکا هیچ طرح جایگزینی در قبال ایران ندارد، حال می‌خواهد طرح دیپلماتیک باشد یا غیردیپلماتیک و در عوض آنچه مشاهده می‌شود نوعی "گندیدگی اوضاع" یا وقوع یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل مهار در فقدان این طرح جایگزین است.

با این حال، مایکل سینگ گفته است که آنچه همۀ داده‌ها را تغییر خواهد داد و ممکن است حتا به حملۀ نظامی علیه ایران از سوی اسرائیل یا یک کشور دیگر منجر شود غنی سازی اورانیوم با غلظت نود درصد از سوی حکومت تهران است. مایکل سینگ در عین حال افزوده است که خطای حملۀ نظامی به عراق و خروج ارتش آمریکا از افغانستان میلی به اقدام جدید نظامی در خاورمیانه در آمریکا باقی نگذاشته است.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز