خریداران در عذابند! بازار املاک کند می شود و فروشندگان قیمت را پایین می آورند!

Submitted on Mon, 06/13/2022 - 19:58

در ماه می گذشته، بازار املاک و مستغلات سردتر شد.بازارهای عمده املاک در Lower Mainland، از جمله هیئت املاک و مستغلات ونکوور بزرگ و هیئت املاک Fraser Real Estate Board، تغییرات قابل توجهی را تجربه کردند.تعداد معاملات مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. و قیمت های معیار مسکن نیز به درجات مختلف کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که پس از دو افزایش نرخ بهره به میزان ۷۵ واحد، بازار خانه‌های تک‌خانوار که زمانی داغ‌ترین بازار در طول همه‌گیری بود، با یک تعدیل دو رقمی در میانگین قیمت در مترو ونکوور در ماه می، سریع‌ترین تعدیل را داشت.

با این حال، تعدیل بازار به همین جا ختم نشد. بانک مرکزی کانادا در اول جون نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه دیگر افزایش داد و نرخ بهره معیار بانک مرکزی را به ۱/۵ درصد رساند که ۱۲۵ واحد پایه بالاتر از ۰/۲۵ درصد قبل از افزایش نرخ بهره در ماه مارچ بود.

در آینده، بانک مرکزی همچنان قصد افزایش شدید نرخ بهره را دارد و ممکن است این افزایش بزرگتر و پایدارتر باشد.برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که تا قبل از پایان سال، ممکن است بانک مرکزی تهاجمی ترین رویکرد خود را برای مقابله با تورم ورای سطح نقطه ی اوج.، نرخ بهره ی معیار را تا ۳/۲۵ درصد افزایش دهد که بالاتر از نرخ بهره برای پایان سال خواهد بود. این نرخ در مقایسه با ابتدای سال، ۳۰۰ واحد پایه افزایش خواهد داشت.

در مواجهه با نامشخص بودن بازار مسکن آینده، فروشندگان در ونکوور بزرگ نیز تنظیمات مثبتی انجام داده اند - خانه برای فروش موجود نیست!

از ابتدای سال، انواع فهرست‌های مسکن در مترو ونکوور به رشد خود ادامه داده‌اند، و شتاب خوبی از رشد ۵ ماهه متوالی در فهرست‌ها ایجاد کرده و بازار املاک و مستغلات را به یک بازار متعادل نزدیک‌تر کرده است.با این حال، علیرغم افزایش نرخ بهره برای خریداران، فضای بیشتری برای انتخاب مسکن وجود دارد، مناقصه کمتری برای خانه‌ها و حتی «انتخاب» و «چانه‌زنی» وجود دارد.

متأسفانه، این روند افزایش فهرست ها ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد، و تعداد فروشندگانی در ونکوور بزرگ که فهرست های خود را زودتر از موعد مقرر فسخ کرده اند نیز اخیراً به سرعت افزایش یافته است.

بر اساس سایت فهرست‌بندی سایت HouseSigma در ماه فوریه ۲۳۳۱ مورد در مترو ونکوور از لیست فروش بیرون آمدند و فروش را کنسل کردند، ۳۱۱۹ مورد در مارچ، ۳۶۳۴ مورد در ماه آپریل و ۵۱۴۰ مورد در ماه می کنسلی رخ داده است. اکثریت قریب به اتفاق این فهرست‌ها کنسل شده اند و دوباره با قیمت پایین تر لیست شده اند که یک تاکتیک رایج فروش می باشد.

رابرت موگنسن، کارگزار وام مسکن The Mortgage Advantage، گفت که بازار اخیراً در حال تعدیل و اصلاح است، افزایش دیوانه‌کننده قیمت مسکن با سرعت افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی به طور ناگهانی متوقف شده یا حتی معکوس شده است. بسیاری از مردم احساس می کنند که قیمت های سرسام آور در دو سال گذشته نارضایتی و فرسودگی را به همراه داشته است.

در بازار معاملات ملکی نیز سبک به طور ناگهانی تغییر کرده است. اخیراً در بازار خانه‌های باز افزایش یافته است، با این حال، دیدن صحنه‌ای از سی یا چهل خریدار که در گذشته برای دیدن یک خانه در صف ایستاده‌اند دشوار است، برعکس، بسیاری از خانه‌ها به سختی منتظر یک یا دو مشتری هستند. خریداران بالقوه این چنین صحنه ای یک سال پیش یا حتی نیم سال پیش غیرقابل تصور بود.

موگنسن گفت که تعدیل مسکن در کانادا مدت هاست به تعویق افتاده است. در میان مشتریان او زوج‌های جوانی هستند که در رشته‌های حسابداری، حقوق، دندان‌پزشکی و پزشکی کار می‌کنند و حتی گروه‌های پردرآمد سنتی هم نمی‌توانند یک خانه دوبلکس را بخرند، چه برسد به یک خانه ی قطاری یا یک خانه مستقل.

موگنسن گفت که اگر افراد حرفه ای با درآمد بالا در یک منطقه نتوانند خانه مناسبی بخرند، نشانه آن است که بسیاری از چیزها به طرز وحشتناکی اشتباه پیش رفته اند و این یک محیط بسیار ناسالم در دراز مدت است.

Sam Wyatt، نماینده فروش Stillhavn Real Estate Services در ونکوور، گفت که داده‌های داخلی نشان می‌دهد که تعداد موارد حذف از فهرست به اندازه داده‌های HouseSigma نیست. طبق آمار آنها، حدود ۱۴۳۹ حذف در ماه فوریه و ۲۸۴۴ مورد در ماه می وجود داشته است. این روند ثابت است، یعنی تعداد فهرست ها در مترو ونکوور در حال افزایش است.

وایات گفت که بسیاری از متخصصان املاک و مستغلات در مترو ونکوور گفتند که بازار مسکن در مترو ونکوور در اوایل سال ۲۰۲۰ به کف رسید، اما با کاهش نرخ بهره بانک مرکزی، ریتم بازار مسکن به طور کامل مختل شد.

قیمت مسکن نه تنها برای کسانی که گران می خرند سخت و پشیمان کننده است، بلکه بسیاری از متقاضیان وام را با مشکل مواجه می کند. ارزش‌گذاری‌های بازار در مقایسه با ابتدای سال کاهش می‌یابد، که ممکن است درخواست خرید وام‌های تامین مالی را برای خریداران دشوار کند.

موگنسن گفت که برخی از خانه‌هایی که اخیراً فروخته شده و درخواست وام کرده‌اند، ارزش ارزیابی شده‌ای حتی پایین‌تر از برآورد دولت دارند، چیزی که برای مدت طولانی در گذشته بی‌سابقه بود.

موگنسن پیش‌بینی می‌کند که بازار مسکن در مترو ونکوور احتمالاً در طی یک سال به سطح عادی قبل از شیوع بیماری باز خواهد گشت.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز