خبرگزاری فارس میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را ۴۲ درصد خواند

Submitted on ش., 02/22/2020 - 13:27

یک روز پس از انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در ایران، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در حساب توئیترش میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را در حدود ۴۲ درصد عنوان کرده است.

این نهاد وابسته به سپاه کاهش میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل را "افت شدید" توصیف کرده است.

عبدالله گنجی، سردبیر روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات گفته است.

آقای گنجی درباره "علت پایین آمدن مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم" در توییتر خود نظرخواهی گذاشته و از شهروندان ایرانی پرسیده دلیل کاهش مشارکت را چه می دانند.

گزینه هایی که وی مطرح کرده "رد صلاحیت ها، فشارهای اقتصادی، وحشت از ویروس کرونا و وقایع تلخ ۱۳۹۸" است.

در صورتی که میزان مشارکت ۴۲ درصدی به صورت نهایی از سوی وزارت کشور اعلام شود، پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله علی خامنه ای پیش از برگزاری انتخابات در یک سخنرانی عمومی گفته بود حتی اگر کسی او را هم دوست ندارد، در انتخابات شرکت کند.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در این انتخابات شرکت کرد اما گزارشی از رای دادن میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو سیاستمدار مخالف وضعیت موجود که در حصر خانگی هستند، منتشر نشد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در زمان اعلام رد صلاحیت های گسترده اخیر از سوی شورای نگهبان، از این سیاست انتقاد کرد و نامزدهای باقی‌مانده را تشبیه به وجود انبوهی از یک نوع کالا به جای تنوع در فروشگاه کرده بود.

او گفته بود که "اگر رژیم فاسد گذشته‌ به مردم اجازه انتخاب می‌داد، نیازی به انقلاب نبود". با این همه، آقای روحانی از شهروندان ایرانی دعوت کرده بود که در انتخابات شرکت کنند.

شورای نگهبان حدود ۷ هزار داوطلب نامزدی در انتخابات را رد صلاحیت کرده بود. ده ها نماینده فعلی مجلس در شمار رد صلاحیت شدگان بودند و برخی در اعتراض به حاشیه رفتن و ناتوانی مجلس از اثرگذاری بر امور کشور، از ثبت نام برای نامزدی خودداری کرده بودند.

اصلاح‌طلبان که در انتخابات گذشته با دعوت از مردم توانسته بودند نرخ مشارکت را افزایش دهند، این دور، اعلام کردند که به دلیل حذف نامزدهایشان در تهران امکان دادن فهرست انتخاباتی ندارند. شماری از تشکل‌های تحول‌خواه سیاسی در خارج ایران خواستار تحریم انتخابات شده اند.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز