کارشناس اقتصاد: قیمت دلار در ۸ سال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی ۲۶ برابر می‌شود

Submitted on پ., 03/02/2023 - 08:37

میثم رادپور، مدرس بازارهای مالی، در گفت‌وگویی با دیدبان ایران اظهار کرد که اقتصاد ایران اکنون با تورمی نزدیک به ۵۰ درصدی مواجه‌است که در نتیجه آن، نرخ ارز در ۸ سال رشد ۲۶ برابری را تجربه خواهد کرد.

او افزود که قیمت ارز از زمان ریاست‌جمهوری محمدخاتمی، تا دوران محمود احمدی‌نژاد، دوره تثبیت را طی کرده‌است.

به‌گفته رادپور، در زمانی که متوسط نرخ تورم در کشور ۱۵ درصد بود، نرخ ارز با تورم ۱۵ درصدی در ۱۱ سال، رشدی ۵ برابری داشت، اما دولت با استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی توانست این رشد را کنترل کند.

این کارشناس همچنین در مورد این‌ مساله که «به‌خلاف روسای جمهوری پیشین که جهش نرخ ارز در سال پایانی دولت‌شان رخ می‌داد، اکنون این وضعیت در دومین سال از ریاست ابراهیم رئیسی دیده می‌شود» توضیح داده‌است.

به‌گفته رادپور، در سال‌‌های گذشته دولت‌ها منابعی را در اختیار داشتند که به وسیله آن‌ می‌توانستند، نرخ ارز را تا آخرین سال ریاست جمهوری خود کنترل کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که در آن زمان، اقتصاد به اندازه امروز مستهلک نشده، تحریم‌ها مانند اکنون شدید نبوده و منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی بود.

او تاکید کرد با تحریم‌هایی که در آن منابع مالی در اختیار دولت قرار ندارد، کنترل رشد ۲۶ برابری نرخ ارز، در خوشبینانه‌ترین حالت «غیرممکن» است.

رادپور همچنین در مورد کاهش ارزش پول ملی گفت که پول با «اعتماد» ارزشمند می‌شود و مانند طلا نیست که ارزش ذاتی داشته باشد، بلکه یک تکه کاغذ است.

او می‌گوید تا زمانی که دولت به مردم ثابت کند که پول ارزش ذاتی ندارد، آن پول از اعتماد مردم بهره‌مند می‌شود.

به‌گفته این مدرس بازارهای مالی، در حال حاضر دولت ابراهیم رئیسی با بی‌تعهدی، باعث بی‌اعتمادی شده تا مردم باور کنند که این پول فقط یک تکه کاغذ است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز