جو بایدن خواستار «آزادی فوری» محمد بازوم رئیس جمهور نیجر شد

Submitted on پ., 08/03/2023 - 08:30

رئیس جمهور ایالات متحده در بیانیه‌ای که امروز پنجشنبه و به مناسبت شصت و سومین سالگرد استقلال نیجر منتشر شد، گفت: «من درخواست آزادی فوری رئیس جمهور بازوم و خانواده‌اش و حفظ دموکراسی که به سختی در نیجر به دست آمده را دارم.»

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن همچنین روز چهارشنبه دستور تخلیه کارکنان غیرضروری سفارت خود در نیامی، پایتخت این کشور را صادر کرده است.

همزمان وزارت امور خارجه آمریکا سطح هشدار خود را برای نیجر از ۳ به ۴ افزایش داد و به شهروندان آمریکایی توصیه کرد به دلیل وضعیت امنیتی به این کشور سفر نکنند.

در پی خروج شهروندان اروپایی از نیجر، شماری از شهروندان آمریکایی نیز روز چهارشنبه با پروازهای هماهنگ شده از سوی فرانسه و ایتالیا به منظور خارج کردن اتباع اروپایی، از این کشور خارج شدند.

همچنین بخوانیدکودتای نیجر: فرانسه، روند خروج شهروندان خود را امروز آغاز می‌کند

ایالات متحده به شدت برکناری رئیس جمهور قانونی نیجر، محمد بازوم از قدرت توسط نظامیان را محکوم کرد. اما برخلاف فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، تاکنون ایالات متحده تا کنون دستوری مبنی بر خارج کردن کلی شهروندان خود یا تعلیق کمک‌های توسعه‌ای به نیجر را نداده است. به گفته خبرگزاری فرانسه، کمک‌های واشنگتن به این کشور آفریقایی به صدها میلیون دلار می رسد.

همزمان به مناسبت شصت و سومین سالگرد استقلال نیجر از استعمار فرانسه، هزاران نفر امروز پنجشنبه در نیامی در حمایت از کودتاچیان تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه تظاهرکنندگان با شعارهایی چون «مرگ بر فرانسه»، «زنده باد روسیه، زنده باد پوتین» سر دادند.

همچنین بخوانیدنیجر: تظاهرات مقابل سفارت فرانسه؛ پاریس اعلام کرد هیچ حمله‌ای علیه منافعش را تحمل نخواهد کرد

قبل از شروع تجمع امروز، فرانسه از «نیروهای تامین نظم نیجریه» خواست تا اطمینان حاصل کنند که امنیت سفارت این کشور «به طور کامل تضمین می شود».

یکشنبه در تجمع دیگری مقابل سفارت فرانسه در حمایت از کودتاچیان، تعدادی از افراد با پرتاب سنگ تلاش کردند که به نمایندگی دیپلماتیک فرانسه در نیجر آسیب زده و وارد ساختمان شوند که توسط گارد ملی این کشور پراکنده شدند.

هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسوی به منظور مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه آفریقای جنوب صحرا، در نیجر مستقر هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز