جایزه نوبل صلح ٢٠٢۱: تقدیر از جامعه روزنامه‌نگاری و آزادی بیان-گفتگو با عبدالکریم لاهیجی

Submitted on جمعه, 10/08/2021 - 13:29

کمیته نوبل، ضمن ستایش از اقدامات این دو روزنامه‌نگار برای مبارزات شجاعانه در فیلیپین و روسیه، اعلام کرد: ماریا رسا و دیمیتری موراتف را نمایندگانی برای تمام روزنامه‌نگارانی می‌داند که در این راه ایستادگی می‌کنند و در راه آرمانی در جهان تلاش می‌کنند که هر روز، دموکراسی و آزادی مطبوعات با شرایطی نامناسب و ناگوار روبرو می‌شود.

در بیانیه آکادمی نوبل تاکید شده است: این دو روزنامه‌نگار در راه حفظ آزادی بیان که پیش‌شرط دموکراسی و صلح پایدار است، مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

دیمیتری موراتف، روزنامه‌نگار ۵۹ ساله، از بنیانگذاران مستقل روزنامه روسی نوایا در سال ۱۹۹۳ است.

ماریا رسا، نیز گزارشگر ارشد در فیلیپین و یکی از بنیانگذاران رپلر است. این پایگاه خبری، نگاهی نقادانه به کارزار بحث‌برانگیز مبارزه با مواد مخدر رئیس‌جمهوری فیلیپین، رودریگو دوترته دارد.

گزارشگران بدون مرز در پاریس، در واکنش به اعطا جایزه نوبل صلح به دو روزنامه‌نگار که در جهت آزادی بیان و روزنامه‌نگاری مستقل تلاش کرده‌اند، از این جایزه بعنوان تقدیری فوق‌العاده از جامعه روزنامه‌نگاری نام برده است.

این نهاد مدافع روزنامه‌نگاران در جهان تاکید کرد: جایزه نوبل صلح امسال به این دو روزنامه‌نگار بعنوان نمایندگان روزنامه‌نگارانی که با شجاعت برای اطالع‌رسانی آزاد، مطمئن و مستقل در سراسر جهان، در حالی که دموکراسی و آزادی بیان در رسانه‌ها بیش از پیش شکننده شده است، تعلق گرفت.

حق برخورداری از آزادی بیان از بنیادی‌ترین حقوق رسانه‌ها است و به گفته کمیته نوبل «روزنامه‌نگاری آزاد، مستقل و مبتنی بر واقعیت به مقابله با سوءاستفاده از قدرت، دروغگویی و پروپاگاندای جنگی کمک می‌کند».

دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رِئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری در پاریس، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه، در رابطه با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاری آزاد، مستقل و مبتنی بر واقعیت باید خود را در کشورهایی با حکومت‌های استبدادی و دیکتاتوری به ابزاری در جهت ایجاد شفافیت تبدیل و بر این حکومت‌ها تحمیل شود، گفت: مبارزه برای دستیابی به حقوق بشر یک مبارزه دائمی است و تا زمانی که گروهی برای تحمیل خود به حکومت‌های استبدادی بعنوان نمایندگان جوامع مدنی به آن مقدار لازم تلاش نکنند، نهاد آزادی بیان و آزادی مطبوعات در آن کشورها و جوامع شکل نمی‌گیرد.

مشروح گفتگو با دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رِئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشری در پاریس، از طریق فایل صوتی و پادکست در دسترس قرار دارد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز