هواپیمای حامل ۵ زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی در دوحه قطر به زمین نشست

Submitted on Mon, 09/18/2023 - 11:51

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران در کره جنوبی و مبادله زندانیان دوتابعیتی، خبرگزاری رویترز گزارش داد: پنج زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، روز دوشنبه ۲۷ شهریور، در جریان مبادله با پنج ایرانی زندانی در ایالات متحده آمریکا، از ایران خارج شدند.

مبادله زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی، بر اساس یک توافق مبادله زندانیان با میانجیگری قطر و دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار از سرمایه مسدود شده این کشور در کره جنوبی انجام شد.

بنا بر اعلام رویترز، پنج شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی که در ایران در بازداشت بودند، در مبادله با پنج ایرانی زندانی در ایالات متحده آمریکا از ایران خارج شدند.

به گزارش رویترز، یک هواپیمای قطری حامل این پنج نفر به همراه دو تن از بستگان آنان، بعدازظهر روز دوشنبه ۲۷ شهریور/۱۸ سپتامبر، از تهران به سوی دوحه به پرواز درآمد.

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته است ایران تاییدیه‌ای دریافت کرده است که وجود مسدودشده به حساب‌هایی در دوحه منتقل شده است.

بانک مرکزی ایران هم اعلام کرد مبلغ ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به ۶ حساب بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شده است. ایالات متحده آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که این وجوه فقط به منظور استفاده در موارد بشردوستانه برای ایران قابل دسترسی خواهد بود.

خبرگزاری فارس، در ویدیویی، لحظه خروج زندانی‌های مبادله شده دوتابعیتی از ایران را منتشر کرده است.

تاکنون اسامی سیامک نمازی، ۵۱ ساله، عماد شرقی، ۵۹ ساله و مراد طاهباز، ۶۷ ساله، در جریان مبادله زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی رسانه‌ای شده است. نام دو نفر دیگر اعلام نشده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، هفته گذشته، به نقل از علی کریمی سخنگوی دفتر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، اعلام کرد: کاوه افراسیابی، امین حسن‌زاده، مهرداد معین‌انصاری، رضا سرهنگ‌پور کفرانی و کامبیز عطارکاشانی ۵ شهروند ایرانی هستند که در جریان توافق مبادله زندانیان به ایران تحویل داده می‌شوند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، امروز دوشنبه ۲۷ شهریور تایید کرد دو تن از زندانیان ایرانی به کشور باز می‌گردند، دو نفر از این افراد در آمریکا می‌مانند و یک نفر به کشور دیگری منتقل می‌شود.

خبرگزاری نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، اعلام کرد که مهرداد معین‌انصاری و رضا سرهنگ پور هم اکنون در پایتخت قطر هستند. پرس‌تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان وابسته به جمهوری اسلامی،‌ نیز این گزارش را تایید کرده است.

بر اساس گزارش نورنیوز، سه زندانی دیگر ایرانی که در آمریکا در زندان بودند، نیز آزاد شدند.

در گزارشی که دقایقی پس از خروج زندانیان دوتابعیتی از ایران منتشر شد، یک مقام آمریکایی گفته است: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت اطلاعات و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران اعمال خواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز