گرمایش زمین و موج گرمای بی‌سابقه؛ فرستاده ویژه آمریکا با مقامات چینی گفتگو می‌کند

Submitted on ی., 07/16/2023 - 11:02

جان کری، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور آب و هوایی، از روز یک‌شنبه ۱۶ ژوئیه تا روز چهارشنبه آینده، در پکن با مقامات چینی، گفتگو می‌کند. هر چند که کارشناسان، از هم‌اکنون، دستیابی به نتایجی ملموسی را در گفتگوهای میان دو قدرت جهانی بر سر بحران گرمایش زمین پیش‌بینی نمی‌کنند.

پیش از سفر جان کری به چین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، همچنین، جانت یِلِن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، در پکن با مقامات چینی، بر سر موضوعات سیاسی و اقتصادی دیدار کرده بودند اما این دیدارها هیچ پیشرفت قابل‌توجهی را به دنبال نداشت.

با این وجود،‌ به عقیده کارشناسان، ایالات متحده آمریکا با اعزام جان کری، به سیاست واشنگتن مبنی بر «عدم گسستن رشته‌ی گفتگوها»، به منظور نشان دادن اراده سیاسی خود در تبادل نظر بر سر یک موضوع مشخص ادامه می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا و چین، دوکشور بزرگ‌ تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای، عمده‌ترین عامل گرمایش زمین، هستند. این دو غول اقتصادی جهان، میلیاردها دلار برای توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با وجود اینکه نشانه‌ها حاکی از آن است که تفاهم قابل‌توجهی میان پکن و واشنگتن بر سر هماهنگی و همکاری در موضوع مقابله با گرمایش زمین به چشم نمی‌خورد، اما به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا و چین سعی دارند به سایر  کشورهای جهان نشان دهند که این دو کشور، بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای، بحران تغییرات آب و هوایی را از نظر دور نداشته و نسبت به آن مسئولیت‌پذیر هستند.  

دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین، پس از حدود یک سال، در حالی گفتگوهای آب و هوایی را از سر می‌گیرند، که موج گرمای بی‌سابقه، نیم‌کره شمالی زمین را در بر گرفته است.

علاوه بر مناطقی در ایالات متحده آمریکا، جنوب فرانسه نیز موج گرمای بی‌سابقه‌ای را در روزهای میانی ماه ژوئیه تجربه کرد. بخش‌های دیگری از اروپا، از جمله ایتالیا، هم شدیدترین موج گرما در تابستان را شاهد بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز