فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد

Submitted on ی., 05/28/2023 - 07:14

نخل طلای هفتاد و ششمین جشنواره کن به فیلم فرانسوی «آناتومی یک سقوط» رسید. مروی دیزدر، هنرپیشه اهل ترکیه برای نقش‌آفرینی در فیلم «درباره علف‌های خشک» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و هیئت داوران جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز به کوجی یاکوشو، هنرپیشه ژاپنی برای بازی در فیلم «روزهای عالی» دادند. این جایزه به دست زر امیرابراهیمی به بازیگر ژاپنی داده شد.

فیلم ترسناک آناتومی یک سقوط اثر کارگردان فرانسوی، ژوستین تریه است که داستان یک زن نویسنده متهم به قتل همسرش را روایت می‌کند. این سینماگر فرانسوی شامگاه شنبه در سخنرانی خود در هنگام دریافت جایزه، به سرکوب معترضان به قانون بازنشستگی در کشورش اعتراض کرد.

بر پایه این طرح که دولت امانوئل ماکرون آن را به تصویب قانونگذاران رسانده، قرار است سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش یابد. این تصمیم دولت با اعتراضات گسترده مردمی و اتحادیه‌ها در کشور روبرو شد و در پاریس و دیگر شهرها پلیس با خشونت به سرکوب معترضان پرداخت.

«گران پری» یا جایزه بزرگ جشنواره نیز به جاناتان گلیزر برای فیلم «منطقه مورد علاقه» داده شد.

جایزه هیئت داوران به آکی کوریسماکی، سینماگر بلندآوازه فنلاندی برای کارگردانی فیلم «برگ‌های افتاده» رسید و فلورا آنا بودا نیز برای فیلم «۲۷» نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به دست آورد. جایزه دوربین طلایی نیز به تین آن فام برای فیلمش به نام «داخل پوسته زرد» اختصاص یافت.

>> همچنین بخوانید : عبدالرضا کاهانی: برای مبارزه با سانسور سینما در ایران تأخیر داریم

نخل طلای افتخاری جشنواره کن در مراسم افتتاحیه در روز نخست به هنرپیشه آمریکایی، مایکل داگلاس داده شده بود.

در هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن که از روز ۱۶ تا ۲۷ مه در کن برگزار شد، ۲۱ فیلم در بخش مسابقه نمایش داده شد. رئیس هیئت داوران این دوره کارگردان بنام سوئدی، روبن استلوند بود.

«آیه‌های زمینی» با کارگردانی مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی، تنها فیلم ایرانی حاضر در قسمت اصلی جشنواره و در بخش «نوعی نگاه» بود. صحرا مانی، کارگردان افغان با یک فیلم مستند درباره زنان در افغانستان شرکت کرده بود و عتیق رحیمی، نویسنده پرآوازه فرانسوی‌افغان در ترکیب هیئت داوران جشنواره حضور داشت.

محمد رسول‌اف، کارگردان معروف ایرانی و منتقد جمهوری اسلامی که پیشتر مقامات فستیوال کن از او برای شرکت در هیئت داوران دعوت کرده بودند، در نهایت به دلیل ممنوع‌الخروجی که پس از دوران زندان بر او تحمیل شده، نتوانست در این جشنواره حاضر شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز