دو شهروند فرانسه که از زندان‌های ایران آزاد و بازگردانده شدند همچنان در بیمارستان بستری هستند

Submitted on چ., 05/17/2023 - 07:52

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین کولونا، بیست و ششم اردیبهشت، برابر با شانزدهم ماه مه، در مجلس شورای ملی فرانسه گفت: ما به‌طور متوالی از مقامات ایران درخواست کرده بودیم که برپایه دلایل بشردوستانه، برنار فیلان و بنژمن بری‌یر را آزاد کنند. این دو زندانی چنان بیمار و ضعیف شده بودند که هنوز هم در بیمارستان بستری هستند.

آزادی این دو، در حدود دو ماه پس از آزادی فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی-ایرانی در دهم فوریه، صورت می‌گیرد، گرچه او هنوز نتوانسته ‌است که مجوز خروج از ایران را به‌دست بیاورد.

رئیس دیپلماسی فرانسه با تاکید بر این‌که هنوز چهار هم‌وطن دیگر نیز باید آزاد بشوند، گفت: ما از تلاش بازنمی‌ایستیم و خواستار آزادی بی‌درنگ و بدون قید و شرط آن‌ها هستیم.

سسیل کولر، ژاک پاریس، لوئی آرنو و یک فرانسوی دیگر، همچنان در زندان‌های ایران محبوس هستند.

کولر و پاریس، زوجی «معلم و فعال سندیکایی» هستند که در هفتم ماه مه ۲۰۲۲ در جریان بازدید از ایران، بازداشت شدند. لوئی آرنو نیز یک مشاور ۳۵ ساله بانکی است که سال گذشته میلادی در ادامه یک سفر توریستی در منطقه، وارد ایران و در بیست و هشتم سپتامبر همان سال، در تهران بازداشت شد. هویت یکی دیگر از بازداشت‌شدگان فرانسوی اما هرگز اعلام نشده‌است.

کارتین کولونا، همچنین یادآور شد که در مجموع ۳۵ تن از شهروندان ۱۲ کشور اتحادیه اروپا، در ایران زندانی شده‌اند. وزیر امور خارجه فرانسه با این کشورها که به‌گفته او «مانند فرانسه با یک سیاست غیرقابل قبول روبه‌رو هستند» ابراز هم‌بستگی کرد.

فرانسه در ماه‌های پیشین این بازداشت‌های خودسرانه را بارها محکوم کرد و سیاست رژیم حاکم بر ایران را در این راستا «گروگان‌گیری دولتی» نامید.

سایر کشورهای اروپایی و مدافعان حقوق بشر، تهران را در مورد بازداشت ده‌ها خارجی، به پیش‌گرفتن «استراتژی باج‌خواهی برای امتیازگیری از غرب» متهم می‌کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز