دستگاه قضایی جمهوری اسلامی: کیفرخواست پرونده دونالد ترامپ صادر شد

Submitted on پ., 05/11/2023 - 11:11

محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه روز پنج‌شنبه بیست‌ویکم اردیبهشت با بیان این‌که کیفرخواست پرونده کشته‌شدن قاسم سلیمانی، صادر شده‌است، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران به‌زودی با مشارکت «نهادهای مدنی بین‌المللی» ‌رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و سایر دست‌اندرکاران این رویداد را محاکمه می‌کند.

این معمم که در پنجمین کنفرانس بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی» حضور داشت، اظهار کرد: کیفر‌خواست علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و همدستانش آماده و تحویل شد.

به‌گفته معاون رئیس قوه قضاییه، با تشکیل این محکمه دنیا «عدالت جمهوری اسلامی» را می‌بیند.

محمد مصدق با اشاره بر این‌که هماهنگی با «عدلیه عراق» نیز در این راستا در حال پی‌گیری است، افزود که با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی «اقتدار نظام جمهوری اسلامی در مقابل ظلم» آشکار می‌شود.

قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در پی حمله‌ای پهپادی که نزدیک به فرودگاه بغداد رخ داد، کشته شد.

در جریان این حمله، پهپادهای آمریکایی، دقایقی پس از فرود هواپیمای حامل قاسم سلیمانی که از دمشق پرواز کرده‌بود، با شلیک چند راکت، سلیمانی، ابومهدی المهندس، معاون نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی که در عراق فعال هستند و نیز ۸ تن دیگر از همراهان و همکاران‌ این‌دو را که همگی سوار بر دو خودرو شده بودند، با شلیک چند راکت، از پا درآوردند.

در تابستان ۱۴۰۱ و در میانه مذاکرات میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، در حالی‌که آمریکا اعلام کرده‌بود که ایران برای دستیابی به توافقی تازه، باید برخی نگرانی‌ها را برطرف کند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار کرد که مساله انتقام از عوامل کشته‌شدن قاسم سلیمانی «قابل مصالحه» با آمریکا نیست.

او گفته‌بود: ایران از تمام امکانات خود استفاده می‌کند که «قاتلین» را به محکمه عدالت بسپارد.

پیش‌تر نیز گزارش شده بود که چند تن از مقامات سابق ایالات متحده، از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در برنامه «سوءقصد توسط عوامل جمهوری اسلامی» قرار گرفته‌اند.

صحبت از برگزاری «محکمه عدالت» در جمهوری اسلامی، در حالی است که رژیم حاکم بر ایران، به‌دلیل اعدام، کشتار، سرکوب و نابینا کردن شهروندان این کشور، زیر شدیدترین انتقادها قرار دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز