در سوریه، شورشیان مورد حمایت ترکیه یک چرخبال سوری را سرنگون کردند

Submitted on جمعه, 02/14/2020 - 18:07

سانا، آژانس خبری رسمی دولت سوریه، خبر سقوط یک چرخبال این کشور را تائید کرد و آن را به «سازمان‌های تروریستی تحت حمایت ترکیه» نسبت داد. بگزارش این خبرگزاری خلبان و دیگر خدمۀ این چرخبال در این سانحه کشته شده‌اند. دیده بان حقوق بشر سوریه که همواره اطلاعات دقیقی در بارۀ جنگ در این کشور در اختیار دارد اعلام کرد که در این حادثه دو خلبان چرخبال کشته شده‌اند. بگزارش این سازمان، این هلی کوپتر توسط موشک نیروهای تُرک ساقط شده است. آژانس خبری ترکیه، آناتولی، اعلام کرد که این چرخبال هنگامی هدف قرار گرفت که بر فراز مرز میان دو کشور در پرواز بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که در بمباران های روز جمعه در منطقۀ ادلب ٨ غیرنظامی و از جمله ٣ کودک کشته شده‌اند.

ارتش ترکیه که دارای ١٢ قرارگاه کنترل در این منطقه از سوریه است، برای جلوگیری از عملیات تهاجمی ارتش سوریه، در روزهای اخیر پیاپی به رژیم دمشق هشدار داده و حضور خود را در این منطقه تقویت کرده است.

نیروهای دو کشور در روزهای اخیر چندین بار در استان ادلب با یکدیگر درگیر شده‌اند. ارتش سوریه برای باز پس گیری کنترل این منطقه تلاش می‌کند و ارتش ترکیه که از نیروهای ضد بشار اسد حمایت می‌کند، خواستار برقراری یک آتش بس فوری است.

بگفتۀ میشل دوکلو، سفیر پیشین فرانسه در سوریه و کارشناس مسائل این کشور در انستیتو مونتینی، داور نهائی این رویاروئی روسیه است.

او می‌گوید «رژیم [سوریه] بدون تردید قصد دارد این رویاروئی را تا پایان دنبال کند، زیرا برای حکومت موضوع مشروعیت و اگر بهتر بگوئیم بازیافتن مشروعیت مطرح است. [حکومت دمشق] باید ثابت کند که قادر به بازپس گرفتن سراسر خاک کشور است». او می‌گوید «در نظر حاکمان سوریه اگر آنها کنترل ادلب را بدست آورند، سایر مناطق تحت نفوذ تُرک‌ها در بخش‌های شرقی تر نیز زیر حاکمیت دولت قرار خواهد گرفت. بنابراین رژیم بشار اسد در این زمینه از خود قاطعیت نشان می‌دهد».

میشل دوکلو می‌گوید «تُرک‌ها نیز همین قاطعیت را دارند و هرچند می‌توانند حضور زرهی ها و نفرات خود را در این منطقه تقویت کنند، اما در زمینۀ هوائی کنترل آسمان سوریه در اختیار روس‌هاست. بنابراین تُرک‌ها نمی‌توانند از پوشش هوائی برای نفرات خود در زمین بهره‌مند شوند ودر واقع این روس‌ها هستند که داور نهائی در این رویاروئی خواهند بود».

در همین حال چهار کشور اروپائی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه ١٤ فوریه خواستار توقف فوری تهاجم ارتش سوریه در منطقۀ ادلب شدند. کشورهای آلمان، استونی، بلژیک و فرانسه با تاکید بر ضرورت محافظت از غیرنظامیان خواستار «برقراری فوری یک آتش بس واقعی و پایدار» از سوی «کلیۀ طرفین و بویژه رژیم سوریه و متحدان آن» شدند. بگفتۀ دیپلمات‌های مسقر در سازمان ملل، چهار کشور اروپائی عضو شورای امنیت خواست خود را بصورت قطعنامه ارائه نکرده‌اند زیرا دولت روسیه از تهاجم سوریه حمایت می‌کند و تصویب هر قطعنامه‌ای در این زمینه را با وتوی خود به شکست می‌کشاند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز