دنیای اقتصاد: احتمال رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ بسیار ضعیف است؛ وزیر ارتباطات از ادامۀ محدودیت‌ها خبر داد

Submitted on چ., 09/28/2022 - 12:06

به گزارش روزنامۀ دنیای اقتصاد، «اعمال محدودیت‌های حداکثری بر فضای مجازی و مسدود شدن دسترسی کاربران به عمده پلتفرم‌های خارجی، به گونه‌ای‌است که به‌نظر می‌رسد نسخه کامل و بی‌نقصی از طرح صیانت در حال اجراست».

این روزنامه نوشته است: «گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ دیگر رفع نخواهد شد و این دو پلتفرم محبوب به سرنوشتی مشابه تلگرام دچار خواهند شد».

بر اساس گزارش روزنامۀ دنیای اقتصاد، «اکنون شواهدی مانند دستور به حذف این دو برنامه‌ از استورهای ایرانی مانند بازار و مایکت، نشان می‌دهد که گویا متولیان فضای مجازی کشور دیگر تصمیمی برای رفع فیلتر این دو پلتفرم پرطرفدار ندارند و به احتمال زیاد قرار است آنها هم به سرنوشتی مانند تلگرام دچار شوند».

در روزهای اخیر، «اینستاگرام » و پیام‌رسان «واتس‌اپ»، نخستین پلتفرم‌هایی بودند که دسترسی به آنها مسدود شد؛ با این‌حال محدودیت‌های اعمال شده بر فضای مجازی محدود به این دو برنامه‌ نبود و به مرور نام اپلیکیشن‌های «لینکدین» (پلتفرمی تخصصی برای ارتباطات شرکت‌ها و متخصصان با یکدیگر)، «اسکایپ» و «ساوندکلاد» نیز به لیست برنامه‌های فیلتر شده اضافه شد.

با این‌حال داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ حالا حتی فروشگاه‌های اپلیکیشن مشهور یعنی «گوگل‌پلی» و «اپ‌استور» نیز فیلتر شده‌اند و دسترسی به برخی سرویس‌های گوگل، وب‌سایت‌های استارلینک، مایکروسافت و موتور جست‌وجوی اینترنتی آن یعنی بینگ و بازی‌های ایکس‌باکس نیز محدود شده است.

وزیر ارتباطات: تا وقتی که پلتفرم‌های خارجی موجب آسیب به کشور شود، محدودیت ادامه دارد

عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه ۶ مهر، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت گفت: «همانطور که قبلاً هم مراجع ذی‌صلاح گفتند، برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی، بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است».

وی افزود: «تا وقتی که این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذی‌صلاح، مجدداً محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست.» 

وزیر ارتباطات گفت: «در روزهای اخیر محتوایی که در تمام جهان انتشار آن‌ ممنوع است، در این پلتفرم‌ها منتشر شد که طبیعتاً محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شد.»

وی در واکنش به نگرانی مردم برای کسب‌وکار های اینترنتی خود، تصریح کرد: «من به عنوان یک کارشناس توصیه می کند که مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه ریزی نکنند».

او در ادامه همچنین اعلام کرد که «وزارت ارتباطات ایران در تلاش است که زیرساخت و ظرفیت‌های لازم در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی تقویت شود تا کسب و کارها آسیب نبینند و مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند».

او درباره آسیب دیدن کسب‌وکارهای مجازی در روزهای اخیر، گفت: «همچنان که کسب‌وکارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت اما هزینه این خسارت‌ها بر عهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آوردند».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «تشخیص اینکه این فیلترینگ دائمی است یا موقت، به عهده همان مراجعی است که به ما ابلاغ کردند».

زارع پور همچنین اقدام آمریکا مبنی بر تلاش برای ارائۀ اینترنت ماهواره ای استارلینک به کاربران ایرانی را «اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم» دانست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر فیلترینگ دائمی پلتفرم اینستاگرام گفت: «وزارت ارتباطات تنها یک رای از ۱۳ رای کمیته تعیین مصادیق محرمانه که تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ را برعهده دارد، در اختیار دارد که این کمیته هم در این مدت جلسه‌ای تشکیل نداده است». 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز