دلایل بازداشت مطیع‌الله ویسا، مدافع سرسخت حق آموزش دختران افغان معلوم نیست

Submitted on چ., 03/29/2023 - 10:07

روز چهارشنبه ٩ فروردین، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از حکومت طالبان خواست که مطیع‌الله ویسا را آزاد کند. به نوشتۀ او ویسا از طریق سازمان غیردولتی «راه قلم» (Pen Path یا «قلم لار» در زبان پشتو) که خود بنیانگذار آن بوده، کارهای بسیار مفیدی را در گوشه و کنار کشور به انجام رسانده است.

دولت فرانسه نیز خواستار آزادی فوری وی شده است. خانم آن-کلر لژاندر سخنگوی وزارت خارجه گفت: «اینهم یکی دیگر از حرکت‌های طالبان در جهت تجاوز به حقوق زنان و دختران است». به گفتۀ او «هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند با انکار حقوق زنان، توسعۀ مثبت داشته باشد».

همچنین خانم کارن دکر، مسئول نمایندگی آمریکا در افغانستان از بازداشت شهروندانی که فقط برای خواسته‌های خود تلاش می‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

یکی از پیامهای مطیع الله ویسا در باره حق آموزش عمومی

Men, women, elderly, young, everyone from every corner of the country are asking for the Islamic rights to education for their daughters. Penpath female volunteers calls for girls education and their rights to education #PenPathGirlsEduCampaign #PenPathGirlsEduCampaign pic.twitter.com/gekG7fsGKj

آقای ویسا روز دوشنبه ۷ فروردین در کابل بازداشت شده است. یک روز بعد، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طالبان خواست که محل بازداشت و دلایل دقیق آن را اعلام کنند و ارتباط زندانی با خانواده و همچنین دسترسی به وکیل را برایش فراهم سازند. اما طالبان فعلاً سکوت کرده‌اند. آنان به پرسش‌های خبرگزاری فرانسه در این باره نیز پاسخی ندادند.

اما سمیع‌الله، برادر مطیع‌الله، به خبرگزاری فرانسه گفت که برادرش بعد از خروج از مسجد، توسط سرنشینان دو خودرو بازداشت شد و هنگامی که از آنها کارت شناسایی خواست، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. یک روز بعد از این اظهارات، سمیع‌الله و یکی دیگر از برادرانش نیز بازداشت شدند.

واکنش به بازداشت مطیع الله ویسا

من عمیقاً متأسفم که مطیع الله وسا، یک مدافع قوی معارف، توسط تالبان بازداشت شده است. او تهدیدی برای هیچ کس نیست، اما تالبان می خواهند تاریکی را برای نسل بعدی ما گسترش دهند#タリバン #アフガニスタン#ReleaseMatiullahWisa #ReleaseNoorayelKaliwal#LetAfghanGirlsLearn…

مطیع‌الله ویسا که ۳۱ سال دارد، به گفتۀ خود از ۱۴ سال قبل فعالیت‌های مدنی و سوادآموزی را همراه با برادرانش آغاز کرد. وی توانست با گسترش ارتباط با ریش سفیدان و رؤسای قبایل، هسته‌های کوچک محلی برای آموزش دختران و توزیع کتاب ایجاد کند.

او چند روز قبل از بازداشت در توئیتر نوشته بود: «ما برای بازگشایی مدارس دخترانه روزشماری می‌کنیم. آسیب‌های ناشی از بسته شدن این مدارس غیرقابل انکار و جبران‌ناشدنی است».

انجمن «راه قلم» تاکنون ۱٨ کتابخانۀ محلی ایجاد کرده و همچنین برای دسترسی کودکان روستایی به کتاب، اقدامات زیادی انجام داده است.

در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌های بی‌شماری به بازداشت مطیع‌الله ویسا دیده می‌شود. اما برخی پیام‌ها که اکثراً به زبان پشتو هستند، ویسا را متهم به همکاری با قدرت‌های بیگانه کرده‌اند.

بعضی کاربران با انتشار عکسی از مطیع‌الله ویسا در یک سفر خارجی ادعا می‌کنند که وی در این سفرها «با خارجی‌ها ملاقات کرده و آنها برایش برنامه داده‌اند». این نوع توئیت‌های پشتوزبان با اشاره به فعالیت‌های آموزشی ویسا می‌گویند که «به بهانه آموزش دختران، پروژه های اطلاعاتی خارجی» در جریان بوده است.

یکی از پیامهایی که مطیع الله ویسا را به دستور گرفتن از بیگانگان متهم می‌کند

مطیع الله وساد انجونو تعلیم پر بهانه یې بېرونۍ استخباراتي پروژې دلته تطبیق کولې.دا یې هم د بهر د سفر انځور، چې بهرنیو سره په مجلس بوخت دی او هغوی ورته برنامې ورکوي...لومړي کمېنټ ته یو سر ښکاره کړئ، جالبه به ولولئ! pic.twitter.com/DkrAqSLyim

با اینکه طالبان در مورد بازداشت مطیع‌الله ویسا واکنش رسمی نداشته‌اند، اما عبدالحق حماد، رئیس انتشارات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از این بازداشت دفاع کرد و نوشت: «فعالیت‌های او مشکوک بود و نظام حق دارد که در این مورد تحقیق کند».

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که حکومت افغانستان تنها دولت دنیاست که آموزش دختران بعد از دورۀ ابتدایی را ممنوع کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز