چهاردهمین جمعه اعتراضی زاهدان؛ فشارها و بازداشت‌های گسترده برای جمهوری اسلامی نتیجه نداشت

Submitted on جمعه, 01/06/2023 - 12:23

در هفته جاری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با یورش به خانه شهروندان معترض در زاهدان ۱۱۳ نفر شامل ده‌ها کودک و نوجوان را به صورت قهری بازداشت کردند و دستگاه اطلاعاتی حکومت نیز با فشار بر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تلاش کردند تا او را از بیان انتقادات تند منصرف کنند.

گفته می‌شود که مأموران جمهوری اسلامی برخی شهروندان بی‌شناسنامه را به طرف خاک افغانستان «رد مرز» کرده و برخی دیگر از بازداشتی‌ها را برای اعتراف اجباری علیه خودشان زیر فشار گذاشته‌اند.

حال وش/ امروز ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱، ویدیویی از حضور گسترده مردم زاهدان در چهاردهمین جمعه اعتراضات سراسری #نه_به_کشتن_بلوچها#خدانور_لجه_ای#مهسا_امینی#بلوچ#زاهدان#زن_زندگی_آزادی pic.twitter.com/FCgsvQObKH

اما ظاهرا این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود چون از سویی شعله اعتراضات مردمی در زاهدان بار دیگر بالا گرفت و از سوی دیگر مولوی عبدالحمید که زیر بار فشار حکومت نرفته بود، باز هم به انتقادهای تندی را متوجه مسئولان نظام ساخته و به بازداشت «فله‌ای» جوانان اعتراض کرد.

او در نماز جمعه این هفته زاهدان در تقبیح اعدام گفت:

وی همچنین با اشاره به بازداشت گسترده جوانان در زاهدان گفت:

اعتراضات زنان بلوچ با شعارهای«زندانی سیاسی آزاد باید گردد، نمازگزار زندانی آزاد باید گردد» در زاهدان حال وش/ امروز جمعه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱،ویدیوهایی از حضور زنان بلوچ در اعتراضات زاهدان با سردادن شعارهای اعتراضی همانند جمعه های گذشته.#نه_به_کشتن_بلوچها#خدانور_لجه_ای#مهسا_امینی pic.twitter.com/aFD7EGxOHV

مولوی عبدالحمید با تأکید بر این که ایران «تنها مال سخرخیزان و روزه‌داران نیست» افزود:

معترضانی که بعد از این سخنرانی در خیابان‌های مرکزی زاهدان راهپیمایی کردند، با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار با خیزش مردمی در سایر نقاط ایران از جمله کردستان و ایذه اعلام همبستگی کردند.

حال وش/ امروز ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱، حمل پلاکاردهای اعتراضی در دست مردم در مراسم نماز جمعه زاهدان .#نه_به_کشتن_بلوچها#خدانور_لجه_ای#مهسا_امینی pic.twitter.com/n2PN2rzY1W

حضور زنان بلوچ در این راهپیمایی نیز همچون هفته‌های اخیر چشمگیر بود. به گزارش پایگاه خبری محلی «حال وش» این زنان از جمله به زبان بلوچی شعار می‌دادند: «شیعه و سنی با همند چشمان خامنه‌ای کورند».

نیروهای پلیس ضد شورش با خودروها و ادوات خود ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی زاهدان در نقاط مختلف این شهر مستقر شده بودند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز