بیش از ۷۰ درصد از خریداران خانه در کانادا کیف پول خود را محکم در دست گرفته اند و منتظرند تا بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد

Submitted on جمعه, 05/17/2024 - 18:55

همانطور که همه ما می دانیم، تعداد زیادی از خریداران خانه کانادایی آماده ورود به بازار در هر زمان هستند و منتظر یک چیز هستند: بانک کانادا نرخ بهره را کاهش دهد.

نظرسنجی Ipsos/BMO عدد بدی را نشان می‌دهد: ۷۲ درصد از کانادایی‌ها تا زمانی که نرخ‌های بهره کاهش پیدا نکنند، خانه نمی‌خرند.

خریداران به دو دلیل اصلی کیف پول خود را نگه می‌دارند: اول، برای قبولی در آزمون استرس، به نرخ‌های پایین‌تری نیاز است، که در آن وام‌گیرندگان ثابت می‌کنند که می‌توانند پرداخت‌های ماهانه را با نرخ بهره ۲۰۰ واحد پایه بالاتر از نرخ قرارداد انجام دهند.

هر درصد کاهش در نرخ بهره قدرت خرید را بیش از ۸ درصد افزایش می دهد. بر اساس میانگین قیمت مسکن در کانادا، حداکثر بودجه خرید خانه مردم بیش از ۵۰۰۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

دوم، خریداران بیشتری باید باور کنند که بازگشت به بازار امن است. این امر به ویژه در مورد کسانی که شاهد رکود و افزایش نرخ های مورتگیج هستند صادق است و درباره ی سرمایه گذاران هم همینطور صدق می کند.

مشاور مالی رابرت مک‌لیستر گفت همیشه بخشی از خریداران مسکن مضطرب هستند و اگر برای کاهش نرخ بهره صبر کنند ریسک است ولی برخی از ریسک‌ها منطقی هستند. با این حال، کاهش نرخ بهره تا حد زیادی این نگرانی را جبران خواهد کرد.

در همین حال، تلاش های دولت برای ساخت و ساز مسکن در حال پیشرفت است و نمی توان انتظار پیشرفت را برای چند فصل داشت. طبق آخرین داده های CMHC، ما فقط نیمی از خانه های مورد نیاز خود را برای پاسخگویی به تقاضای بلندمدت ساخته ایم.

محرک تقاضا برای مسکن این واقعیت است که دستمزدها در حال افزایش است. از زمان شیوع این بیماری، میانگین درآمد هفتگی تقریباً ۴/۴ درصد سال به سال افزایش یافته است. البته، اگر همانطور که بسیاری انتظار دارند، اگر اقتصاد رو به کندی رود و بیکاری افزایش یابد، اما این اتفاق برای چندین سال رخ نخواهد داد، از دست دادن مشاغل به طور نامتناسبی بر اجاره‌کنندگان بیشتر از خریداران مسکن تأثیر می‌گذارد.

به این دلایل، برخی از خریداران زمانی که فکر می کنند زمان مناسب است، خرید می کنند. میانگین قیمت مسکن برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته است، اگرچه موجودی ملی به ۴/۲۲ ماه بازگشته است که بالاترین سطح از ماه مارچ ۲۰۲۰ است. قیمت‌های متوسط ​​می‌تواند گمراه‌ کننده باشد و مردم انواع مختلفی از خانه‌ها را خریداری می‌کنند، که می‌تواند بر محاسبه تأثیر بگذارد، اما معمولاً شاخص خوبی برای قیمت معیار دقیق‌تر است.

روند قیمت مسکن در آینده
حتی آژانس‌های املاک، بانک‌های مرکزی و شرکت‌های املاک نیز نمی‌توانند روند آینده قیمت مسکن را پیش‌بینی کنند. با این حال، نکات زیر قابل توجه است:

رشد خانوارها به دلیل جریان پیوسته مهاجران به سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد.
تورم اصلی احتمالاً به کندی خود ادامه می دهد و به این ترتیب نرخ وام مسکن تا پایان سال کاهش می یابد.
با توجه به نرخ بهره بالا، پیش فروش پایین آپارتمان های پیش فروش، مقررات شهرداری و هزینه های ساخت و ساز، عرضه مسکن همچنان با رشد خانوار عقب خواهد ماند.
درآمدها احتمالاً به بالاتر از تورم ادامه خواهند داد.
بازارهای سهام قوی و سود شرکت ها می توانند اثر ثروت را حفظ کنند و به حساب های بانکی خریداران اضافه کنند.

در عین حال، عوامل کاهش قیمت مسکن عبارتند از:
نرخ های پیش فرض به افزایش خود ادامه خواهند داد اما ۴۶ درصد کمتر از میانگین بلندمدت هستند.
بیکاری به افزایش خود ادامه خواهد داد، اما خریداران مسکن را کمتر از اجاره نشینان تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نرخ بهره پایین تر، فروشندگان خانه را جذب می کند.
تورم همچنان یک خطر برای نرخ های وام مسکن است.

مک‌لیستر معتقد است که بازار صعودی در نهایت پیروز خواهد شد. عدم تعادل مزمن عرضه و تقاضا در کانادا، کاهش نرخ وام مسکن و تعهد مذهبی کانادایی ها به مالکیت خانه احتمالاً همچنان خریداران را تشویق می کند. بنابراین، اکثر بازارها شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت مسکن نخواهند بود.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز