بیش از ۱۳ میلیون کودک در افغانستان در خطر جدی حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارند

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 11:01

سازمان حفاظت از کودکان (Save the children) روز پنجشنبه ۲۱عقرب / آبان در روزهای پایانی مذاکرات کاپ ۲۷ (کوپ ۲۷) که روی اقلیم جهان بحث می‌کنند، گزارشی در مورد کودکان افغانستان و تاثیرات جدی تغییرات اقلیمی بر وضعیت زندگی آنها به نشر رسانده است.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت از کودکان، ۷۰ درصد کودکان افغانستان در معرض خطر جدی حوادث اقلیمی قرار دارند و بیشتر از همه خشکسالی و وقوع سیلاب‌های تابستانی آنها را متضرر می‌سازد.

در گزارش این سازمان آمده است که حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی حدود ۱۳.۲ میلیون کودک را که جامعه و خانواده آنها کشاورز هستند بیشتر متاثر کرده است.

این نهاد جهانی علاوه کرده است که حدود ۲۷.۸ میلیون نفوس افغانستان در روستاها زندگی می‌کنند و مصارف زندگی آنها وابسته به کشاورزی و دامداری است، اما جاری شدن سیلاب‌های تابستانی محصولات زراعتی را از بین برده و دام‌ها را می‌کشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان حفاظت از کودکان، در جریان سال جاری سیلاب‌های تابستانی ۸۵ هزار هکتار محصولات زراعتی را نابود کرده و ۷ هزار و ۵۰۰ دام را از بین برده است.

علاوه بر این خشکسالی بی‌سابقه تا سال ۲۰۲۳ در این کشور ادامه خواهد داشت و اکنون مردم افغانستان در کنار کاهش محصولات کشاورزی با کمبود آب آشامیدنی نیز روبرو هستند.

سازمان حفاظت از کودکان گفته است که این امر باعث شده تا شمار زیادی از خانواده‌ها برای جبران خسارات محصولات کشاورزی، کودکان‌شان را به کار بفرستند و آنها را از آموزش باز دارند.

در بخش‌هایی از افغانستان کودکان وظیفه دارند تا با پیمودن راه‌های دراز آب آشامیدنی برای خانواده‌هایشان تهیه نمایند و خشکسالی گسترده منابع آب‌های آشامیدنی را نیز کاهش داده است.

آمار ارائه شده از سوی سازمان حفاظت از کودکان نشان میدهد که ۸۰ درصد خانواده‌ها در مناطق روستایی و ۷۵ درصد شهروندان افغانستان در شهرها به آب کافی برای آشامیدن، پخت و پز و حمام دسترسی ندارند.

سازمان حفاظت از کودکان همچنان در گزارش خویش تاکید کرده است که موارد سوء تغذیه در میان کودکان افغانستان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

اطفال به دلیل عدم تغذیه درست به این بیماری دچار می‌شوند. سازمان حفاظت از کودکان گفته است که پزشکان در مراکز بهداشت تلاش دارند تا با این پدیده مبارز نمایند، اما با رسیدن زمستان کودکان افغانستان بیشتر بار گرسنگی را به دوش خواهند کشید.

کریس نیامندی، رئیس سازمان حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است که این کشور یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تاثیرات بحران آب و هوایی است.

وی از رهبران کشورها در کاپ ۲۷ خواست که بدون تبعیض، آینده همه کودکان جهان را در مذاکرات‌شان در نظر بگیرند و تصمیم‌های خویش را در این عرصه اعلام نمایند.

همچنان آقای کریس نیامندی، از رهبران جهان خواستار فراهم ساختن کمک‌های بشردوستانه برای کودکان افغانستان شد تا آنها بتوانند در برابر حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی ایستادگی نمایند.

با این وجود در کنار خطرات تغییرات اقلیمی، جنگ، ناامنی و افزایش بحران اقتصادی نیز بر کودکان افغانستان فشار وارد کرده و زندگی آنها را تهدید می‌کند، اما در مقابل طالبان که اکنون حکومت افغانستان را در دست دارند، هیچ گونه برنامه‌ای برای مبارزه با مشکلات کودکان افغانستان در دست ندارند و با اتخاذ تصمیم‌های نادرست بر مشکلات آنها می‌افزایند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز