بانک ملی کانادا: افت میزان فروشِ خانه‌های کانادایی می‌تواند منجر به کند شدن رشد قیمت‌ها شود

Submitted on ش., 10/09/2021 - 01:30

بانک ملی کانادا: افت میزان فروشِ خانه‌های کانادایی می‌تواند منجر به کند شدن رشد قیمت‌ها شود

قیمت املاک و مستغلات کانادا هنوز هم به سرعت در حال رشد می‌باشد، اما شواهد موجود از رکود بازار خبر می‌دهد. بنا به گزارش مشترک شرکت (TNHPI) و بانک ملی کانادا، در ماه جولای شاخص قیمت مسکن رکورد جدیدی را ثبت کرده است. رشد سالانه این شاخص نشان می‌دهد که در همه‌ی ماه‌های یک سال آتی، شتاب موجود در بازار ادامه خواهد داشت. اما برخی نشانه‌ها رکود را پیش‌بینی کرده و از سرد شدن بازار مسکن خبر می‌دهند؛ برای مثال نرخ فروش خانه کاهش یافته و بیش از نیمی از شهرهای شاخص، عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

C11، که شاخص مربوط به بزرگترین بازارهای املاک کشور می‌باشد، نشان‌دهنده سود قابل توجه موجود در بازار فعلی مسکن است. در ماه جولای قیمت‌ها 2.0% افزایش یافته و رقم آن نسبت به ماه مشابه سال گذشته 17.9 درصد افزایش یافته است. این دوازدهمین شتاب متوالی تاثیرگذار بر این شاخص می‌باشد و بزرگترین افزایش ثبت شده نیز به حساب می‌آید. این شتاب فزاینده می‌تواند در کوتاه مدت شاخص موجود را تغییر دهد، اما بانک ملی کانادا (NBC) رکود بازار را پیش‌بینی کرده است.

تغییرات 12 ماهه رخ داده در شاخص ارزش گذاری قیمت مسکن در بازار بزرگ املاک کااندا.

قیمت خانه‌های کانادایی افت کرده و نرخ فروش در حال کاهش است

این شاخص نشان می‌دهد که تسریع رشد قیمت‌ها و نرخ فروش مسکن، افت خواهد کرد. آنها خاطرنشان می‌کنند که اگرچه سود موجود هنوز هم بسیار قابل توجه است، اما این دومین ماهی است که با کاهش سود ماهانه مواجه شده‌ایم. این شاخص در خصوص نرخ فروش خانه، وضعیتی مشابه با پیش‌بینی انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) را گزارش کرده است. هر دو آن‌ها از کاهش نرخ فروش خبر می‌دهند. طی چند ماه گذشته، میزان فروش به طور مداوم کاهش یافته و فشار موجود در بازار را کاهش داده است. اقتصاددان شبکه NBC، داریل کینگ می‌گوید: “این وضعیت می‌تواند به معنی کند شدن سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی باشد.”

یکی از نکات قابل توجه در اینجا این است که در تعیین شاخص C11، کمتر از نیمی از بازار مسکن دخیل بوده‌اند. شهرهایی که از نظر شاخص ملی بهتر عمل کرده‌اند، عبارتند از: هالیفاکس (33.4 %)، همیلتون (30.1 %)، اتاوا گاتینو (28.9 %)، مونترال (21.4 %) و ویکتوریا (21.1 %). همه این شهرها دارای بازارهایی نسبتاً کوچک بوده اما نرخ رشد آن‌ها بالا می‌باشد. شهر مونترال از این قاعده مستثنی است.

شش بازار مسکن دیگر که از نظر شاخص ملی ضعیف عمل کرده‌ و نرخ آن را کاهش داده‌اند، عبارتند از: تورنتو (17.4%)، ونکوور (17.1%)، وینیپگ (10.5٪)، کبک (10.3%)، کلگری (7.5%) و ادمونتون (6.5%). نرخ این شهرها پایین تر از شاخص ملی بوده است. با این حال نرخ تورنتو و ونکوور تنها اندکی پایین‌تر از معیار بوده است.

شاخصِ مشترک قیمت مسکن بانک ملی کانادا و شرکت Teranet (TNHPI) از داده‌های ثبت استفاده میکند و دقیق‌ترین معیارهای رشد را ارائه می‌دهد. این موضوع تنها اشکال این شاخص است و انتشار آن در مقایسه با شاخص انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) می‌تواند با تاخیر همراه باشد. موضوع دوم این است که آنها از داده‌های بازار استفاده می‌کنند و این داده‌‌ها پس از گذشت چندماه به تایید می‌رسند. از آنجا که داده‌های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) حاکی از کاهش رشد قیمت‌‌ها می‌باشد، پیش‌بینی شبکه NBC در خصوص رشد کندتر قیمت‌ها، آن‌چنان هم بیراه نخواهد بود. در واقع، ممکن است که این وضعیت از قبل شروع شده باشد.

پتی لاوت رید: آیا ما در آستانه یک نقطه عطف مالی هستیم؟

چگونه منع خریداران خارجی از خرید خانه در کانادا، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

منبع: betterdwelling

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز